Port of Rotterdam

Sr project management office lead

Port of Rotterdam

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Binnen Porthos werken we in multidisciplinaire teams vanuit de verschillende moedermaatschappijen Gasunie N.V., Port of Rotterdam N.V. en EBN. Er wordt gewerkt met een Integraal Projectmanagement team verdeeld over meerdere werkstromen. De Senior PMO Lead (PIMS) rapporteert aan de Manager Business Integration en werkt nauw samen met de Operationele Organisatie en de werkstromen Transitie & Start Up en Project Controls & Services. In het team werk je tevens samen met Business Consultants en IM&IT Consultants.
Je speelt een sleutelrol in de oplevering en voortgangsbewaking van het Porthos Integrated Management Systeem vanuit het team business integration, met nadruk op het pro-actief bewaken van de oplevering van de PIMS Producten en het faciliteren van de business consultants. Ook speel je een belangrijke rol in het opstellen en uitwerken van de rapportages. Tenslotte bewaak je het tijdig afsluiten van openstaande acties of escaleren ervan indien nodig.

Als PMO Lead draag je zorg voor de oplevering van alle producten gerelateerd aan het Porthos Integraal Management Systeem (PIMS). Je zorgt ervoor dat er een duidelijk en goedgekeurd werkplan is en dat vervolgens alle producten op tijd en volgens afgesproken criteria worden opgeleverd. Daarbij werk je nauw samen met de business consultants voor het opleveren van processen en IT systemen.
Je rapporteert over voortgang; signaleert tijdig afwijking van het plan en zorgt ervoor dat dat weer terug op schema komt. Je werkt nauw samen met onze (interne) klanten, de moedermaatschappijen en andere stakeholders.
Daarnaast zorg je samen met de Project Controller dat er goed zicht is op alle beheeraspecten. Je identificeert mogelijke procesafwijkingen en stelt de nodige beheersmaatregelen voor. Binnen het team ben je de kritische stem en draag je zorg voor uniformiteit en verbinding. Binnen je verantwoordelijkheden vallen o.a. het uitvoeren van de volgende werkzaamheden:

  • Definiëren, ontwerpen en vaststellen acceptatie criteria voor oplevering

  • Bewaken en onderhouden van het PIMS plan

  • Managen van veranderingen in scope en planning

  • Aansturen en aanjagen van de Business Consultants m.b.t. oplevering

  • Samenwerken met proces eigenaren om de oplevering te borgen

  • Opstellen, uitwerken en communiceren van voortgangsrapportages en dashboard

  • Faciliteren en voorbereiden van reguliere Stakeholder engagements (PIMS Board; Process Council; Stuurgroep; Project Overleg, etc)

  • Samenwerken met de Project Controller aan de relevante projectbeheersingsdisciplines.

  • Je zorgt dat de procedures en werkafspraken worden nageleefd, stelt verbeteringen voor en zorgt dat deze geïmplementeerd worden

  • Bijhouden documentatie en audit trails.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Kandidaat heeft een afgeronde HBO/WO opleiding in de richting van (Technische) Bedrijfskunde.
  • Kandidaat heeft minimaal 10 jaar werkervaring als PMO-er/Project Controller
  • Kandidaat heeft ervaring met het opstellen, uitwerken en communiceren van voortgangsrapportages en dashboard.
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring als business process manager op het gebied van functioneel ontwerp, systeem implementaties en gebruikerstesten van nieuwe systemen
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in Utilities en/of Olie & Gas industrie
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het opzetten en verbeteren van systemen, methodieken, normen en richtlijnen op het gebied van proces management en proces (re)design.
  • Kandidaat heeft kennis van interface management en stakeholder engagement.
  • Kandidaat heeft kennis van plannings- en ramingsmethodieken, system engineering en risicomanagement.
  • Kandidaat heeft kennis van Excel, Powerpoint en ander MS Office Tools

De Wensen

  • Kandidaat is beschikbaar voor een (digitaal) kennismakingsgesprek op woensdag 27 augustus tussen 09.00 en 12.00 uur.
  • Kandidaat heeft ervaring met CCS managementsysteem

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
19 augustus 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox