Rijksvastgoedbedrijf

Sr. Medewerker Vastgoed & Infrastructuur

Rijksvastgoedbedrijf

De opdracht­omschrijving

Het Rijksvastgoedbedrijf is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed. Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring. We beheren ruim 12,4 miljoen vierkante meter bruto vloeroppervlak aan gebouwen en circa 94.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken, 

kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en monumenten. 

Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers, contractmanagers, gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten. Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop, nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen. 

Zie https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/over-ons/organisatie voor meer informatie over het Rijksvastgoedbedrijf. 

 

De directie Transacties & Projecten (T&P) 

Binnen het Rijksvastgoedbedrijf is de schakel naar de vastgoed- en bouwmarkt. De directie is o.a. verantwoordelijk voor de uitvoering van de portefeuillestrategie van het Rijksvastgoedbedrijf door (her)ontwikkeling, transformatie en transacties. Daartoe realiseert de directie nieuw- en verbouwprojecten en koopt zij producten, werken en diensten in voor het Rijksvastgoedbedrijf. Andere taken van de directie T&P zijn: het realiseren van een omvangrijke verkoopopgave van vastgoed; het contracteren van alle gebruik van vastgoed door de rijksoverheid; het genereren van inkomsten door (tijdelijk) gebruik van vastgoed door het afsluiten van (bijzondere) contracten zoals erfpacht/pacht, huur, medegebruik en bijzonder beheer. 

De afdeling Verkoop Staat aan de lat om de enorme en diverse afstootopgave van overtollig gesteld vastgoed te realiseren. De afstootopgave is groot vanwege diverse rijksbezuinigingsprogramma’s, waardoor er behoefte is aan minder vastgoed. Divers omdat ons af te stoten vastgoed varieert van gronden, voormalig dienstwoningen tot aan kazernes en gevangenissen. Om uiteindelijk tot een verkoop te komen kunnen verschillende routes bewandeld worden: direct in de markt zetten, gezamenlijk met gemeenten zoeken naar herbestemming of door gebiedsontwikkeling. De afdeling geeft hiermee uitvoering aan de vastgestelde afstootstrategie. De afdeling Verkoop telt momenteel circa 100 medewerkers en staat aan de lat voor de hele verkoopportefeuille. Iedere medewerker heeft een thuisbasis in zijn of haar organisatieonderdeel en is breed inzetbaar door het hele land en op de hele portefeuille. Vanwege de omvang van de afdeling is gekozen voor een indeling in 4 secties. Deze zijn regionaal ingedeeld om de contacten met de markt, die voor veel vastgoed regionaal werkt, goed te kunnen bedienen en continuïteit te waarborgen in de bestuurlijk contacten. 

Sectie 4 is gehuisvest in Tilburg en bestaat uit 20 medewerkers: 7 projectleiders, 9 projectondersteuners, 3 project-/programmamanagers en 1 manager 

Project: 

Gronden welke misbaar zijn voor de Staat worden overtollig gesteld en kunnen in eigendom worden overgedragen. Hierbij dient onderscheid te worden gemaakt tussen gronden welke dienen te worden overgedragen aan andere publiekrechtelijke lichamen (gemeenten, waterschappen, provincies, ProRail, Staatsbosbeheer) en/of andere kopers. De kandidaat levert een bijdrage aan het primaire proces met een afgebakend werkgebied, dan wel het leveren van ondersteunende (deel)producten en diensten. 

Opdrachtomschrijving: 

De kandidaat levert een bijdrage aan het primaire proces met een afgebakend werkgebied dan wel levert ondersteunende (deel)producten en diensten. Er wordt verwacht dat de kandidaat volgende werkzaamheden uit kan voeren: 

• Controle aan de hand van interne richtlijnen of de overdracht kan worden geaccepteerd; 

• Controle of sprake is van Korv-gronden (Kader overname rijksvastgoed); 

• Kadastraal onderzoek naar de eigendomssituatie, erfdienstbaarheden, zakelijke rechten e.d.; 

• Controle in de daartoe bij het Rijksvastgoedbedrijf aanwezige SAP- en GIS-systemen of er op het perceel contracten zijn gevestigd (huur, pacht en/of andere gebruiksrechten); 

• Zo nodig beëindiging van deze gebruiksrechten; 

• Intekenen van de over te dragen percelen in het SAP-GIS systeem van het RVB; 

 

 

• Het op het biedboek van RVB te koop zetten van niet aan lagere overheden te verkopen percelen; 

• Het m.b.t. de aan andere overheden over te dragen percelen, in samenspraak met Rijkswaterstaat, controleren of er bestuursovereenkomsten zijn gesloten waarin afspraken zijn gemaakt omtrent de overdrachten; 

• Het voeren van overleg met overheden, waaronder in belangrijke mate Rijkswaterstaat; 

• Het berekenen van de afkoopsom gebruiksrechten op basis van de methode die gebruikt is bij de decentralisatie-operaties Brokx-nat en Brokx-droog; 

• Het vragen van (intern) advies aan de taxatiepoule van het RVB of aan de betrokken projectleider-verkopen; 

• Het opstellen van een Intern Advies om tot een koopaanbod te komen; 

• Het door middel van Word en de daarmee verband houdende modellen opstellen van de koopovereenkomst; 

• Het voorleggen van de koopovereenkomst aan de kopende partij; 

• Het opdracht verstrekken aan de notaris conform Word-modellen; 

• Het controleren van de ontwerpakte en de nota van afrekening; 

• Het conform Word-modellen opstellen van een volmacht voor notarieel transport; 

• Het in het SAP-systeem van het RVB aanmaken van briefnummers, het vastleggen en koppelen van diverse documenten in het digitaal dossier; 

• Het vastleggen en verantwoorden van het financiële spoor. 

• Het afsluiten van het digitaal verkoop- c.q. ruildossier in het SAP-systeem. 

 

Competenties: 

De aangeboden kandidaat bezit de competenties: 

• Klantgerichtheid 

• Resultaatgerichtheid 

• Analyserend 

• Omgevingsbewust 

• Plannen en organiseren 

• Zelfontwikkeling 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door het Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld. Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.
  • De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen). Met als startdatum, uiterlijk een maand na de genoemde startdatum i.v.m. een mogelijke opzegtermijn. Toelichting: De opdrachtnemer deelt zijn werkzaamheden zelfstandig in. Wel vindt, voor zover dat voor de uitvoering van de opdracht nodig is, afstemming met het Rijksoverheid plaats in geval van samenwerking met anderen, zodat deze optimaal zal verlopen. Indien noodzakelijk voor de werkzaamheden richt de opdrachtnemer zich naar de arbeidstijden bij het Rijksoverheid.
  • De aangeboden kandidaat bezit de competenties benoemd in de opdracht omschrijving. Toelichting: Dit moet middels concrete voorbeelden duidelijk uitkomen tijdens het verificatiegesprek. Geef aan op welke wijze de competenties worden toegepast bij de uitvoering van de opdracht. Bij het niet voldoende aantonen zal aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Benoem duidelijk in het cv bij de opleiding en werkervaringen aan welke eis (onder vermelding van het nummer van deze eis) hiermee wordt voldaan. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat van maximaal 7 pagina's A4. De kandidaat beschrijft per wens, met behulp van en verwijzing naar referenties, niet ouder dan 7 jaar, hoe en in welke mate hij daaraan voldoet. De kandidaat dient zijn antwoorden te geven op het bijgevoegde aanbiedingsformat (zie bijlage 1), dat bij het cv wordt gevoegd (max. 3 A4 voor alle wensen tezamen). Hierbij dient het verband tussen de wens en de referentie telkens duidelijk te worden omschreven, per aspect en waar mogelijk aan de hand van concrete voorbeelden en situaties. *De offerte is uitgebracht in PDF conform de richtlijnen van de Wet AVG (zie bijzonderheden). LET OP: Er kan in totaal 1 document worden geüpload. Het CV en de beschrijving van de wensen kunnen worden samengevoegd in 1 document, waardoor er een bestand (van maximaal 10 pagina’s A4) geüpload kan worden. Toelichting: de Inhuurdesk behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. Toelichting eisen: de werkervaring en afgeronde opleidingen zoals gevraagd in de eisen moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem de functie, bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van de functie, het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze gevraagde ervaring / kennis is opgedaan, zal de aanbieding terzijde worden gelegd. Toelichting wensen: de werkervaring / kennis zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het cv van de kandidaat. Noem de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj]. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot aftrek van punten.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar ervaring voor een publieke opdrachtgever, waarbij aantoonbaar sprake is van de volgende aspecten: • Kennis en ervaring op het gebied van verkoop van (overheids) vastgoed, is een vereiste; • Juridische kennis op gebied van publiek- en privaatrecht; • Ervaring met het toepassen van relevante wet- en regelgeving; • Kennis/ervaring met het werken met SAP (en/of ORACLE)- en GIS-systeem; • Kennis van de vastgoedmarkt; • Kennis van het opstellen van notariële akten / koopovereenkomsten. Toelichting: Deze kennis moet duidelijk zijn benoemd in het CV van de kandidaat. Benoem bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van het aantal jaren waarin de kennis is opgedaan en bij welke opdrachtgever, zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over een Hbo werk- en denkniveau op het gebied van Vastgoed en/ of Grondverwerving. Toelichting: Deze afgeronde en erkende opleidingen moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald. Bij het niet benoemen of het diploma is behaald zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.

De Wensen

  • De mate van ervaring met het voeren van correspondentie en opstellen van gespreksverslagen in het kader van verwerving of ruiling van onroerende zaken, het opstellen en verwerken van deze informatie in koop- en ruilovereenkomsten en het vervolgens toetsen van de conceptakte, welke is opgesteld door een notaris. Aspecten: • Deelname in projectteams; • Verschillende disciplines, verdeeld over verschillende vestigingen • Spreken en schrijven in begrijpelijke en correcte taal.
  • De mate van deskundigheid bij het opstellen van uitvragen t.a.v. o.a. taxaties, bodemonderzoeken, etc., het afwegen van gegevens en handelwijzen om te komen tot een realistische beoordeling van de geleverde rapporten. Aspecten: • Bepaling van scope & randvoorwaarden; • Bepaling eisen en wensen; • Zaken procesmatig doorleven.
  • De mate van resultaatgerichtheid en operationele effectiviteit, ook in relatie tot anderen en het voeren van een deugdelijke administratie. Aspecten: • Resultaatgerichtheid; • Doelmatig handelen; • Omgaan met details.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox