Opdrachtomschrijving
In het kader van het afronden van het Programma Amsterdam Autoluw is de afdeling Opdrachtgeverschap binnen de directie Verkeer en Openbare Ruimte op zoek naar een senior strategisch analist en adviseur. Een senior strategisch analist en adviseur (hierna te noemen: de opdrachtnemer) die voor Amsterdam op basis van gedegen data-analyse nieuwe openbare ruimte en mobiliteitsvoorstellen bedenkt en/of uitwerkt. Het gaat daarbij om aspecten zoals: innovatieve data-analysetechnieken en concrete (verkeers-)maatregelen. De analist plaatst daarbij inhoudelijke kwantitatieve analyse in politiek bestuurlijke context o.b.v. (unieke) algoritmes en modellen en is in staat in een snel veranderende bestuurlijke context te schakelen. Deze expertise en kennis van en over verkeerskundige en openbare ruimte vraagstukken is nodig voor het actief kunnen overdragen van deze kennis en inhoud met betrekking tot de werkzaamheden uit het Programma Amsterdam Autoluw en om de lijnorganisatie actief te helpen dit te borgen. Deze kennis en expertise is binnen de gemeente niet voorhanden.
De opdracht gaat van start op 1 september 2025 en is voor 28 tot 32 uur per week. In deze opdracht heeft de opdrachtnemer te maken met verschillende stakeholders zoals Wethouder Verkeer, Directie Verkeer & Openbare Ruimte, projectleiders, afdelingshoofden daar waar nodig kennisinstellingen. Hij/zij rapporteert wekelijks schriftelijk over de voortgang van de werkzaamheden aan de projectmanager VRI-optimalisatie met wie hij/zij ook periodiek de op te leveren resultaten bespreekt. Voor de overige werkzaamheden bespreekt de opdrachtnemer 3-wekelijks de voortgang van de werkzaamheden bilateraal met de programmamanager Autoluw. De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de volgende resultaten:
- Inhoudelijk afronden van verkeerskundige evaluatie van enkele circulatiemaatregelen uit de Agenda Autoluw Amsterdam, o.a. maatregel 14 en 15 (Q3 en 4 2025);
- Adviseren en ondersteunen van de organisatie met de implementatie van de opgavegerichte werkwijze met een casusgerichte aanpak (Q3 2025 tot medio 2026);
- Adviseren en actief bijdragen aan he en borgen van kennisoverdracht en praktijkgerichte implementatie van de autoluwe aanpak binnen de organisatie (Q3 2025 tot medio 2026);
- Het leveren van inhoudelijke en onderbouwde analyses ten behoeve van voorbereiding van nieuwe bestuursperiode en het uitwerken van eventueel daaruit voortvloeiende opgaves (Q3 2025 tot zomer 2027).
Werkzaamheden
- Beoordelen van verkeerskundig verbetermaatregelen n.a.v. verkeerskundige evaluatie;
- Verantwoordelijk voor het ontwikkelen en toepassen van een kwantitatieve methodiek voor optimalisatie van openbare ruimte vraagstukken;
- Onderbouwing van voorstellen met een kwantitatieve effect-analyse met een helder begrip van de belangrijke mechanismes en toets op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid;
- Vertalen van voorstellen naar de bestuurlijke context.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
De rve Verkeer & Openbare Ruimte (V&OR) is één van de 13 rve's met 284 medewerkers binnen het Cluster Ruimte en Economie. V&OR draagt zorg voor de bereikbaarheid, de veiligheid en de kwaliteit van de openbare ruimte in Amsterdam. Zij werkt aan een stad die bereikbaar is op alle niveaus (internationaal, nationaal, regionaal, stedelijk en lokaal). Daarbij wordt gestuurd op het beste resultaat voor de gebruiker tegen de laagste maatschappelijke kosten en risico's. Onderdelen daarvan zijn het efficiënt beheren van stedelijke assets, het optimaal benutten van het integrale verkeer- en vervoerssysteem en het opdrachtgeverschap van projecten.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.