Provincie Utrecht

Senior strategisch adviseur

Provincie Utrecht

De opdracht­omschrijving

Strateeg landelijk gebied en stikstof
Ben jij een stevige en ervaren strategisch adviseur met een brede kijk op ontwikkelingen in het landelijk gebied met kennis over landbouw en natuur? Wil je een bijdrage leveren aan het oplossen van één van de grootste opgaven voor Nederland en werken in het centrum van de politiek-bestuurlijke besluitvorming waar de komende jaren bepalende keuzes worden gemaakt?
Weet je langetermijnontwikkelingen vroegtijdig te signaleren, te duiden en om te zetten in heldere adviezen voor bestuurders met oog voor de doorvertaling naar de uitvoering? Bewaar jij in de hectiek de rust en het overzicht en help jij met jouw adviezen onze bestuurders koers te bepalen?
De gezamenlijke provincies werken samen aan de stikstofaanpak en zijn op zoek naar een stevige en kundige strategische adviseur. Ben je onze droomkandidaat? Lees snel verder!

De opdracht
Sinds de uitspraak van de Raad van State in mei 2019 kenmerkt de stikstofaanpak zich door een zeer hoge dynamiek. Het kabinet en de provincies zijn sinds die tijd op zoek naar houdbare en structurele oplossingen voor de ontstane impasse. De interprovinciale Programmaorganisatie Stikstof en Natuur ondersteunt provincies bij de verdere ontwikkeling van deze aanpak.
Het nieuwe kabinet heeft de ambitie verhoogd en wil de doelen voor vermindering van de stikstofbelasting van de natuur al in 2030 realiseren. Dit vraagt de komende jaren een forse extra inspanning van alle betrokken partijen. Provincies vervullen een essentiële rol in de gebiedsgerichte aanpak. Daarbij is tevens de ambitie om de stikstofproblematiek niet geïsoleerd aan te pakken, maar in samenhang met andere opgaven in het landelijk gebied.

Rijk en provincies zetten zo samen stappen om tot een echte structurele oplossing te komen. Dit vraagt een duidelijke koers voor de lange termijn en stevige bestuurlijke keuzes.

Vanuit de programmalijn Strategie en visie landelijke gebied bieden we onze bestuurders een goed beeld van de strategische en inhoudelijke agenda van het Interprovinciale Programma Stikstof en Natuur voor de langere termijn. We ondersteunen provincies bij het opstellen van visies en scenario’s voor de toekomstige ontwikkelingen op het gebied van stikstof en natuur in de bredere context van het landelijk gebied. Zo helpen we bestuurders keuzes te maken.

We leveren samen met betrokken IPO-commissies een proactieve bijdrage aan de ontwikkeling van het Nationaal Programma Landelijk Gebied en bijbehorende regieorganisatie. We bereiden daartoe bestuurlijke afspraken voor over doelen, instrumenten en middelen. We ontwikkelen een strategische agenda en anticiperen daarmee op aankomende bestuurlijke keuzes en duiden daarbij ook de consequenties en risico’s van deze keuzes. We verzorgen beleidsadvies en signaleren hierbij proactief de samenhang met andere beleidsopgaven (klimaat, water, wonen, etc.) en doen voorstellen voor regie op de samenhang. We borgen daarbij tijdig en proactief de uitvoerbaarheid van beleid. We adviseren over impact van nieuwe ontwikkelingen. Daarbij zijn we koersvast en adaptief: opgavegericht houden we de langetermijndoelen voor ogen, maar we spelen tevens flexibel in op nieuwe omstandigheden.

Wie zijn wij?
Het Interprovinciale Programma Stikstof en Natuur (IPSN) is een coördinerend en ondersteunend programma. Het helpt de provincies in samenwerking met het Rijk te komen tot een uitvoerbare, haalbare en effectieve aanpak. Ons werk vindt plaats in het centrum van de bestuurlijke besluitvorming. We dragen daar zorg voor ordentelijke en transparante (interprovinciale en interbestuurlijke) besluitvorming in een duidelijk gestructureerd proces.

Wij ondersteunen provincies door te verduidelijken op welke onderdelen (gezamenlijke) koersbepaling van provincies nodig is. We doen dat voor zowel de korte als de langere termijn. En wij brengen in beeld op welke wijze gezamenlijk kan worden gewerkt aan een effectieve aanpak gericht op doelbereik met bijbehorend instrumentarium. We ondersteunen provincies proactief bij het uitvoeren van hun taak in alle fasen van het programma, maar nemen niet hun verantwoordelijkheden over. Daarnaast ondersteunen we provincies om te komen tot duidelijke (samenwerkings)afspraken met het Rijk, waarbij ieder bijdraagt vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheden. Het programma IPSN opereert vanuit de vereniging IPO en brengt daarbij de belangenbehartiging en beleidsvorming door het IPO bureau samen met de uitvoerings- en ondersteunende kracht van BIJ12. De programmaorganisatie is daartoe opgebouwd uit zowel medewerkers vanuit IPO bureau als vanuit BIJ12 (een deel van de bemensing wordt door BIJ12 en/of IPO ingehuurd t.b.v. de programmaorganisatie) en versterkt met detacheringen vanuit provincies.

Wie zoeken we
Een ervaren en stevige strategisch adviseur. Je hebt ruime ervaring als strategisch adviseur op het gebied van landelijk gebied in een politiek bestuurlijke omgeving (ervaring met het stikstofdossier is daarbij een pré), bij voorkeur bij een provincie. Je bent strategisch, analytisch en kijkt ver vooruit. Tegelijk weet je strategie en lange termijn ontwikkelingen ook te vertalen in effectieve bestuurlijke adviezen met oog voor de uitvoering. Je hebt inzicht in ontwikkelingen in het landelijk gebied op het gebied van water, natuur, klimaat en landbouw. Je kent de dilemma’s van de landbouw en ziet verschillende mogelijkheden waarop de landbouw toekomstbestendig kan worden en een sleutelrol kan vervullen in de transitie richting een duurzaam en leefbaar landelijk gebied. Je bent omgevingsbewust en legt makkelijk verbindingen tussen verschillende opgaven en de manier waarop deze kunnen worden aangepakt. Je adviezen sluiten aan op actuele en relevante inzichten uit kennis en wetenschap op beleid/politiek en zo kom je tot goed onderbouwde interventies in programmaorganisatie. Je hebt continue aandacht voor de langetermijnvraagstukken en zo werk je aan een toekomstbestendige visie van de programmaorganisatie. Je hebt het organisatorisch vermogen om de buitenwereld binnen te brengen en zo de externe oriëntatie van de programmaorganisatie versterken. Je overziet de inhoud van het programma Stikstof en Natuur en de bestuurlijke/beleidsmatige keuzes en dilemma’s en draagt zorg voor integrale adviezen voor de ambtelijke en bestuurlijke commissie stikstof. Je kunt omgaan met verschillende belangen en een divers krachtenveld. Je werkt en denkt vanuit wat nodig is voor de 12 provincies.

Taken
Jij bent de stuwende en dragende kracht binnen de programmalijn Strategie en Visie landelijk gebied. Jij adviseert bestuurders om samen koers te bepalen. Je bent een drager van de visie voor het landelijk gebied, beïnvloedt de beeldvorming, laat beleidsmatige keuzes landen en bewaakt de politieke prioriteiten/provinciale belangen;
Concreet houdt dit het volgende in:

  • Je bereidt samen met de betrokken programmamanagers en ander adviseurs de interprovinciale inbreng in het Nationaal Programma Landelijk Gebied voor.  Dat gaat onder andere over de volgende kwesties:
    • De wijze waarop Rijk en provincies samen kunnen werken aan een integrale gebiedsgerichte aanpak van verduurzamingsopgaven in het landelijk gebied
    • De wijze waarop verduurzamingsopgaven voor stikstof en natuur, klimaat, energie en water meer in samenhang kunnen worden opgepakt;
    • Een eigen visie van provincies op de ontwikkelingen in het landelijk gebied op de lange termijn en een duidelijke inzet voor afspraken hierover met het Rijk.
  • Je draagt samen met andere strategische adviseurs bij aan de ontwikkeling van perspectief voor de landbouw en de provinciale inzet hierop.
  • Je organiseert een proces dat leidt tot een gezamenlijke inzet van de 12 provincies op aanscherping van landelijk generiek beleid gericht op vermindering van stikstofdepositie.
  • Je adviseert over de wijze waarop de aanpak voor vermindering van stikstofdepositie en natuurverbetering in samenhang met andere opgaven kan worden doorontwikkeld, zonder afbreuk te doen aan tempo en doelbereik.
  • Samen met de programmamanager beheer je de strategische agenda van de programmaorganisatie, waarmee je ervoor zorgt dat de organisatie tijdig nieuwe ontwikkelingen signaleert en hier adequaat op inspeelt. Je maakt daarbij gebruik van toekomstverkenningen, omgevingsanalyses en scenariostudies.
  • Je legt effectieve verbindingen tussen de strategische agenda en de lobby inzet.
  • Je bent de rechterhand voor de programmamanager bij het inhoudelijk voorbereiden van besluitvorming. Je vertaalt inhoudelijke adviezen in heldere bestuurlijke adviezen waarmee richting kan worden bepaald.
  • Je denkt waar nodig mee over de voortgang en doorontwikkeling van het gehele programma en adviseert over de samenhang van de verschillende programmalijnen,


Wat vragen we?
Jij bent onze gedroomde kandidaat als:

  • je academisch denk- en werkniveau hebt, aangevuld met ervaring in bestuurlijke processen;
  • je aantoonbaar langdurige ervaring hebt met strategische advisering bij de overheid, bij voorkeur op het gebied van het landelijke gebied, landbouw en natuur (extra punten) en bij voorkeur bij een provincie (extra punten);
  • je aantoonbare affiniteit hebt met het werkveld (natuur, landbouw, klimaat, water)
  • je beschikt over professionele kennis over ontwikkelingen in het landelijk gebied met een focus op landbouw, natuur en gebiedsontwikkeling en beschikt over analytische

vaardigheden.

  • Je een brede interesse en een brede blik hebt, nieuwsgierigheid bent naar de vraag achter de vraag, het niet vervelend vindt om in een zeer dynamische omgeving proberen tot ordentelijke en gemeenschappelijk gedragen adviezen te komen.
  • Je creatief en flexibel bent: je kan improviseren en daarmee de wendbaarheid van de organisatie vergroten.
  • je een stevige persoonlijkheid en gesprekspartner bent die kan omgaan met verschillende belangen en realiteiten;
  • je beschikt over politiek-bestuurlijke sensitiviteit en affiniteit hebt met het werken in een interbestuurlijke omgeving.
  • je niet alleen oog hebt voor proces en draagvlak maar ook voor resultaten en de koppeling kan leggen met de inhoud / uitvoering.
  • Je een bruggenbouwer bent met communicatieve vaardigheden en verbindende capaciteiten.
  • Je onder hoge druk effectief en efficiënt kan blijven werken, daarbij lol blijft houden in het werk en je werk met de nodige humor doet.
  • Je andere collega’s motiveert om samen het gewenste resultaat te behalen.

Activiteiten:

De opdracht is voor 24-32 uur per week, voor minimaal 1 jaar met de optie tot verlenging met 2 x 12 maanden.
Verlenging vindt plaats op basis van verder gelijkblijvende contractuele voorwaarden (waaronder het uurtarief).
Werkzaamheden vinden op dit moment digitaal plaats, op termijn is dit in Utrecht (BIJ12) en in Den Haag.


 De landelijk functioneel beheerder wordt ingehuurd voor een periode van 6 maanden met optie tot verlenging. Verlenging vindt plaats op basis van verder gelijkblijvende contractuele voorwaarden (waaronder het uurtarief).

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis 4 Professionele kennis over ontwikkelingen in het landelijk gebied met een focus op landbouw, natuur en gebiedsontwikkeling
  • Eis 5 Minimaal 5 jaar ervaring als strategisch adviseur met betrekking tot het landelijk gebied en één of meerdere van de beleidsterreinen binnen het landelijk gebied (landbouw, water, klimaat, natuur, stikstof) binnen of voor de overheid.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Fase 2 Mondelinge ronde: beoordeling prijs en kwaliteit Prijs maximaal 200 punten en Kwaliteit maximaal 900 punten A. Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0 - Flair: weet anderen mee te nemen en te coachen en zorgt voor plezier in het werk. - Samenwerker en verbinder - Omgevingssensitiviteit - politiek-bestuurlijke sensitief - Analytisch strategisch vermogen - Creatief en flexibel - Behoudt rust en overzicht in hectiek - Resultaatgericht B. Vaardigheden 300/200/100/0 - Ervaring als strategisch adviseur binnen of voor een overheidsorganisatie in een politiek-bestuurlijke context - Goed organiserend of coördinerend vermogen - Overzicht bewaren in hectische dynamische omgeving en resultaat kunnen leveren binnen (zeer) strakke deadlines en met de gewenste kwaliteit - Kan ver vooruit kijken zonder te ver op de troepen vooruit te lopen: weet verbinding te leggen tussen korte en lange termijn. - Stevige persoonlijkheid en gesprekspartner die kan omgaan met verschillende belangen en realiteiten; - Oog hebben voor proces en draagvlak maar ook voor resultaten en de koppeling met de inhoud / uitvoering. - Ingewikkelde informatie en (bestuurlijke) boodschappen zowel mondeling als schriftelijk op een integrale en begrijpelijke wijze kunnen overbrengen. - Meerdere ballen in de lucht kunnen houden en overzicht behouden C. Kennis 300/200/100/0 -Professionele kennis over ontwikkelingen in het landelijk gebied met een focus op landbouw, natuur en gebiedsontwikkeling. -Breed inzicht in maatschappelijke ontwikkelingen

De Wensen

  • Shortlistcriterium 1 Aantoonbare werkervaring als adviseur in complexe (inter)bestuurlijke processen
  • Shortlistcriterium 4 Aantoonbare werkervaring met advisering op het gebied van het stikstofdossier
  • Shortlistcriterium 2 Aantoonbare ervaring met het ontwikkelen van toekomstverkenningen, omgevingsanalyses en scenariostudies .
  • Shortlistcriterium 3 Mate waarin de kandidaat aantoonbare ervaring heeft met het opstellen van bestuurlijke notities en het voorbereiden van ambtelijke en bestuurlijke besluitvorming

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox