Gemeente Breda

senior projectmanager D

Gemeente Breda

De opdracht­omschrijving

Senior projectmanager stedelijke ontwikkeling (D)
Breda, de 9de stad van Nederland en de 3de stad van Noord Brabant, heeft grote ambities voor de toekomst; zo veel mogelijk inwoners een passende woning bieden in een fijne woonomgeving. En ook de economische dynamiek is hoog. Er bestaat m.a.w. veel vraag naar woningen en naar hoogwaardige bedrijvigheid.
Vanzelfsprekend vraagt dit om een aantrekkelijke omgeving. Niet alleen de bebouwingsmogelijkheden zijn van belang, ook buiten moet het goed toeven zijn. Dat vraagt om  goede en voldoende voorzieningen, minimaal passend bij een stad van deze omvang. En de opgaven op het gebied van klimaat, energie, water en duurzaamheid moeten merkbaar aandacht krijgen. Breda wil stad in een park zijn en uitstralen dat zij grenzeloos, gastvrij en groen is. Daar zijn alle inspanningen op gericht.
Onder meer vanwege die grote ambitie zijn we op zoek naar een senior projectmanager (schaalniveau 13) voor 36 uur in de week.


Wat ga je doen?
Voor deze opdracht geef je leiding aan projecten van multidisciplinaire en zeer complexe aard met een ingewikkeld netwerk van betrokken (externe) partijen/belanghebbenden en met soms lastige of controversiële contractsituaties. De projecten kennen in een aantal gevallen een hoog maatschappelijk en daarmee ook politiek afbreukrisico. En een speelveld op hoog bestuurlijk niveau met een stedelijk referentiekader. In verschillende projecten is sprake van externe financiering.

De projecten kunnen verschillende ontwikkelingen betreffen. Maar je zal je zeker gaan bezig houden met de grote opgaven op en bestuurlijke ambities voor de woningmarkt in Breda. Het realiseren van voldoende betaalbare woningen voor woningzoekenden met sociale en middeninkomens staat voorop. In het bestuursakkoord ‘Dichtbij doen, samen sterk vooruit’ staat dit als doelstelling bovenaan. Daarvoor is het ‘naar harde plannen brengen van 6.000 woningen ‘topprioriteit’. En dient daarnaast een substantieel aantal (750) tijdelijke woningen gerealiseerd te worden.
Voor de realisatie van deze doelstellingen is een Bredase Woon- en Bouwagenda opgesteld met bijbehorend bestedingsplan. De Bredase Woon- en Bouwagenda wordt in nauwe samenwerking met onze partners uitgewerkt. Een van jouw belangrijkste opdrachten betreft de coördinatie van deze Bredase Woon- en Bouwagenda.’

Voor deze opdracht bewaak jij de lopende activiteiten van de Bredase  Woon- en Bouwagenda en zet jij nieuwe activiteiten in gang. Je stuurt op de doelmatigheid en efficiëntie van deze inzet en bewaakt tempo, haalbaarheid en kwaliteit van de resultaten. Je rapporteert aan jouw ambtelijk opdrachtgever en staat in contact met de twee bestuurlijk verantwoordelijke wethouders over de voortgang.

Naast deze specifieke taak op de Bouw- en Woonagenda, zet je je in op concrete complexe (ontwikkel)projecten. Dit met als doel een vooraf overeengekomen resultaat te behalen. Je volgt daarbij de lijn van het verkrijgen van een heldere opdracht tot en met de oplevering van het afgesproken resultaat. En zet daarbij alle stappen die in het kader van projectmatig werken verwacht mogen worden.
Het kan bij de projecten gaan om gemeentelijke grondexploitaties, om faciliterende projecten (bij initiatieven van derden), om subsidieprojecten of om grotere investeringsprojecten.
Je bent in staat om sturing te geven aan een project binnen de vooraf afgesproken kaders. Zijn er om goede redenen afwijkingen op bv. de oorspronkelijke planning of de beschikbare financiën of doen zich onvoorziene risico’s voor, dan onderken je die en brengt die tijdig naar voren. Je gebruikt daarvoor onder meer de instrumenten uit de P&C-cyclus.
Veel projecten kennen een belangrijke communicatie- en participatieaspect. Dat weet je – rekening houdend met de gemeentelijke participatieladder – goed vorm te geven en te managen.

We zoeken jou!
We zoeken iemand die beschikt over een brede theoretische, maar zeker ook praktische kennis van en vaardigheid in het opzetten en leiden van complexe projecten. Iemand die goed in staat is een specifieke opgave te coördineren. Ervaring in projectmanagement is dan ook zeker een must.  

Dat geldt ook voor Inzicht in de financiële, personele, organisatorische en uitvoeringsgerichte aspecten van projecten. En voor vaardigheid in het voeren van overleg met diverse in- en externe belanghebbenden en in het omgaan met belangentegenstellingen.
Competenties als samenwerken, resultaatgerichtheid, plannen en organiseren en netwerken op niveau zijn je beslist niet vreemd.
Wie zijn wij?

Voor deze opdracht ga je werken voor een team met project- en programmamanagers en projectondersteuners (in totaal circa 35 medewerkers). Het is een team vol professionals, waar met hart en ziel gewerkt wordt aan de uitdagende opgaven van de stad.
De ruimtelijke projecten zijn onderdeel van de ‘keten stedelijke ontwikkeling’. Het proces waarlangs ruimtelijke ontwikkelingen zich door de organisatie heen bewegen, wordt op dit moment opnieuw in beeld gebracht en geoptimaliseerd. Het onderdeel ‘projectmatig werken’ kent op dit moment ook een verbetertraject. En er wordt tevens een nieuw projectmanagementsysteem aangeschaft. We proberen met andere woorden steeds beter samen te werken in de keten en steeds beter te worden in het projectmatig werken. Wellicht kan jij je ervaring op dit gebied ook actief inbrengen?
We houden van een goede sfeer, van samenwerken en we weten de collega’s over het algemeen te binden aan het team. Maar we hebben zeker ook oog voor de ontwikkelmogelijkheden van een ieder. En dan zijn vacatures soms onvermijdelijk.
Lees meer over de Gemeente Breda

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde (post)academische opleiding. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft zeker 10 jaar ervaring als projectmanager in de ruimtelijke ontwikkeling. Zeker ook in complexe projecten, waarbij een coördinerende taak aan de orde was. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft een brede theoretische, maar zeker ook praktische kennis van en vaardigheid in het opzetten en leiden van (complexe) programma’s en projecten. Inzicht in de financiële, personele, organisatorische en uitvoeringsgerichte aspecten van projecten is van belang. Dit moet blijken uit het cv.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Uw kandidaat beschikt over vaardigheid in het voeren van overleg met diverse belanghebbenden en in het omgaan met belangentegenstellingen. Dit blijkt uit een overzicht van in dit opzicht relevante eerdere projecten en een beschrijving van de rol van uw kandidaat in deze projecten. Dit kan mede getoetst worden in een persoonlijk gesprek.
  • U bent bereid relevante referenties (inclusief contactgegevens) op aanvraag direct aan te leveren. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - samenwerken - resultaatgericht - plannen, organiseren en netwerken De datum 14 augustus tussen 14:00-16:00 uur is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.
  • Uw kandidaat heeft zijn/haar ervaring in programma- en projectmanagement mede opgedaan in omstandigheden waarin het lostrekken/versnellen van (woningbouw)projecten centraal stond. (15 Punten)Kandidaat heeft hiermee geen ervaring (0 Punten)Gewijzigd

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox