Gemeente Apeldoorn

Senior planjurist omgevingsrecht

Gemeente Apeldoorn

  • max €120 per uur

  • Gelderland

  • 36 uur per week

  • Omgevingsdiensten
  • 01 januari 2026

  • 01 januari 2027

De opdracht­omschrijving

Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Opdracht
De gemeente Apeldoorn is op zoek naar 1-6  senior planjurist(en) omgevingsrecht.

Je werkt vanuit de afdeling Omgevingsrecht en Vergunningen voor de keten van ruimtelijke ordening, vergunningverlening, toezicht en handhaving. Binnen de afdeling is de vakgroep  Omgevingsrecht, die nu bestaat uit ongeveer 20 professionals, op zoek naar een senior planjurist omgevingsrecht voor 32-36 uur per week. Wat deze vakgroep kenmerkt? Oplossingsgericht, betrokken, juridisch vakmanschap en een goede sfeer.        

  • Als senior planjurist omgevingsrecht heb je een centrale, leidende rol in het volledig traject om te komen tot wijzigingen van het omgevingsplan onder de Omgevingswet.
  • Je draait je hand niet om voor ruimtelijke plannen bij complexe gebiedsopgaven waar veel verschillende belangen spelen.
  • Je zorgt voor een goede ruimtelijke afweging.
  • Je werkt samen met specialisten om gericht en in samenhang advies uit te brengen over de uitwerking van een plan en stuurt op de voortgang van het proces.
  • Je begeleidt het bestuurlijk besluitvormingsproces.
  • Je zet doel en opgave centraal en schakelt tussen de verschillende wettelijke kaders om tot een afweging te komen.
  • Je presenteert je adviezen en plannen gezaghebbend, met overtuigingskracht.
  • Je waakt over politieke gevoeligheid, integraliteit en uitvoerbaarheid.
  • Je zorgt voor goede afstemming met en draagvlak in en buiten de gemeentelijke organisatie.
  • Je bent een gedegen sparringpartner voor je collega’s en werkt vanuit de spelregels van het recht.

1. Aantal jaren relevante werkervaring in een vergelijkbare werkomgeving – maximaal 25 punten

  • < 3 jaar – 0 punten
  • 3–4 jaar – 5 punten
  • 5–7 jaar – 15 punten
  • 8–10 jaar – 20 punten
  • ≥ 10 jaar – 25 punten

2. Mate van gedegen kennis van het ruimtelijk recht – maximaal 25 punten

  • Geen aantoonbare kennis - 0 punten
  • Basiskennis (bijv. via opleiding) – 5 punten
  • Enige praktijkervaring – 15 punten
  • Regelmatige toepassing in werk – 20 punten
  • Voldoende diepgaande kennis voor de functie – 25 punten

3. Mate van voldoen aan functie-eisen uit het functieprofiel - maximaal 25 punten

  • Voldoet nauwelijks – 0 punten
  • Voldoet aan enkele eisen – 5 punten
  • Voldoet aan meeste eisen – 15 punten
  • Voldoet aan bijna alle eisen – 20 punten
  • Voldoet volledig aan alle eisen – 25 punten

4. Mate van aanwezigheid op kantoor (Stadhuis Apeldoorn) - maximaal 25 punten

  • < 1 dag per week (of niet vermeld in CV) – 0 punten
  • 1–2 dagen per week – 5 punten
  • 2–3 dagen per week – 15 punten
  • 3–4 dagen per week – 20 punten
  • 4–5 dagen per week – 25 punten

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Vakinhoudelijke deskundigheid: beschikt over gedegen kennis van het ruimtelijk recht en weet deze effectief toe te passen in uiteenlopende vraagstukken.
  • Procesregie: kan regie voeren op complexe processen en vraagstukken, waarbij integriteit en zorgvuldigheid centraal staan.
  • Communicatieve vaardigheden: communiceert helder, overtuigend en doelgericht, afgestemd op diverse interne en externe stakeholders.
  • Omgevingssensitiviteit: beweegt zich effectief binnen een bestuurlijk-politieke context en weet belangen te herkennen en te verbinden.
  • Zelfstandigheid: werkt proactief, neemt verantwoordelijkheid en bewaakt voortgang en kwaliteit.
  • Klantgerichtheid: heeft oog voor de behoeften van interne en externe klanten en handelt hierop adequaat.

Benodigd aantal professionals
1 tot 6.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

 

De Eisen

  • 5. Gedegen kennis van het ruimtelijk recht, die je kunt toepassen in complexe gevallen en in gewone taal kunt overbrengen.
  • 1. Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.
  • 2. Inzetbaar vanaf 1 januari 2026 voor 32 tot 36 uur per week. De inschrijver dient aan te geven voor hoeveel uur de kandidaat beschikbaar is.
  • 4. Afgeronde HBO/WO opleiding. Aantoonbaar minimaal HBO-niveau - bachelor Rechten of Planologie. vergelijkbaar en ruime (minimaal 3 jaar) werkervaring binnen het werkveld met betrekking tot ruimtelijk recht.

De Wensen

  • 6. Aantal jaren relevante werkervaring in een vergelijkbare werkomgeving – maximaal 25 punten ≥ 10 jaar (25 pt) 8–10 jaar (20 pt) 5–7 jaar (15 pt) 3–4 jaar (5 pt) < 3 jaar (0 pt)
  • 7. Mate van gedegen kennis van het ruimtelijk recht – maximaal 25 punten Voldoende diepgaande kennis voor de functie (25 pt) Regelmatige toepassing in werk (20 pt) Enige praktijkervaring (15 pt) Basiskennis (bijv. via opleiding) (5 pt) Geen aantoonbare kennis (0 pt)
  • 9. Mate van aanwezigheid op kantoor (Stadhuis Apeldoorn) 4–5 dagen per week (25 pt) 3–4 dagen per week (20 pt) 2–3 dagen per week (15 pt) 1–2 dagen per week (5 pt) < 1 dag per week (of niet vermeld in CV) (0 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
13 november 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox