De Bilt

Senior medewerker vergunningverlening apv en bijzondere wetten

De Bilt

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreëren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken. 

Meer informatie vindt u op de pagina Onze organisatie.

Opdracht
Als vergunningverlener ben je verantwoordelijk voor het adviseren over, beoordelen van en het afgeven of weigeren van vergunningen en ontheffingen. Je richt je op zowel de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), zoals evenementen-, terras-, exploitatie- en standplaatsvergunningen, als op bijzondere wetten, waaronder de Alcoholwet, Zondagswet en Wet op Kansspelen. Indien nodig vraag je snel adviezen aan bij interne en externe partijen om een vergunning zorgvuldig te kunnen beoordelen.

Je fungeert als aanspreekpunt voor aanvragers, inwoners, instellingen, bedrijven, collega’s en andere overheidsorganisaties. Daarnaast draag je actief bij aan kennisoverdracht binnen het team.

Naast het behandelen van aanvragen lever je een bijdrage aan de optimalisatie van werkprocessen en schrijf je beleid. Je doet voorstellen voor verbeteringen en vernieuwingen die processen efficiënter maken.

In samenwerking met de jurist neem je deel aan de zittingen van de bezwaarschriftencommissie en draag je bij aan de besluitvorming bij geschillen over vergunningen.

Competenties
- Communicatieve vaardigheden: Moet kunnen adviseren aan en communiceren met inwoners, bedrijven en collega’s
- Gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en politieke sensitiviteit.
- Klantgericht
- Gaat altijd uit van wat er wel kan binnen de kaders van de wet- en regelgeving en heeft hierbij een proactieve houding naar aanvragers
- Stressbestendig
- Kan effectief omgaan met hoge werkdruk en piekmomenten in de caseload.
- Zelfverzekerdheid en assertiviteit
- Staat stevig in de schoenen en kan op een professionele, diplomatieke manier besluiten uitleggen en ‘nee’ verkopen aan aanvragers, bedrijven of collega’s.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
[Geef aantal in te huren professionals aan voor deze opdracht]

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Di – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: in overleg.

De Eisen

  • 2. De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening;
  • 3. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van bestuurskunde, rechten of overheidsmanagement;
  • 4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met vergunningverlening, APV en bijzondere wetten;
  • 5. Aantoonbare werkervaring met het schrijven van beleid;
  • 6. Aantoonbare werkervaring met de (werking van) Algemene Wet Bestuursrecht, Gemeentewet, APV en de bijzondere wetten en de Omgevingswet

De Wensen

  • 7. Aantoonbare werkervaring met het afhandelen van vergunningaanvragen binnen een gemeente
  • 8. Aantoonbare werkervaring met het omgaan met verschillende belangen van aanvragers, inwoners, ondernemers en collega’s, geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het cv
  • 9. Aantoonbare werkervaring met bezwaarprocedures

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
28 november 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox