Gemeente Apeldoorn

Senior handhavingsjurist bouw- en woningtoezicht/vakgroepleider

Gemeente Apeldoorn

  • max €115 per uur

  • Gelderland

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 08 juli 2024

  • 07 juli 2025

De opdracht­omschrijving

Jurist bouw- en woningtoezicht is jouw passie en kent geen geheimen voor je. Nieuwe ontwikkelingen maak jij je eigen en je weet deze door te voeren in de praktijk. Zelfstandig werken maar ook samen met collega’s? Voor jou geen probleem, jij bent zelfstandig maar ook een teamplayer. Je deelt je kennis met je collega’s. 

Informeel waar het kan, formeel waar het moet 

Tijdens jouw werkdag houd je nauwgezet de voortgang van dossiers bij en je betrekt hierbij collega’s zoals omgevingsplanjurist, vergunningverlener. Geeft de casus aanleiding dan breng jij integraal advies uit aan het bestuur. Je ondersteunt je collega van Juridische Zaken tijdens een eventuele juridische procedure en treedt op als vertegenwoordiger van de gemeente indien nodig. Concreet betekent dit dat jij:

  • Zelfstandig (complexe) juridische handhavingsvraagstukken afhandelt;
  • Je collega’s kunt begeleiden en coachen in ingewikkelde juridische casussen;
  • Preventieve handhaving stimuleert door het leveren van maatwerk waarbij je de belangen van alle factoren kunt afwegen;
  • Goed kan communiceren met allerlei doelgroepen, van burgers met een vraag of een wethouder die geïnformeerd wil worden, tot het geven van een toelichting aan de gemeenteraad;
  • Het bestuur adviseert over integrale en (strategisch) bestuurlijk juridische vraagstukken op het gebied van de Omgevingswet met een complex karakter;
  • Op de hoogte bent van alle wet- en regelgeving in jouw vakgebied en nieuwe ontwikkelingen daarin doorvoert in het werkveld;
  • Een stevige positie pakt in het totale gemeentelijke krachtenveld en met overtuiging en lef durft te adviseren;
  • Breed geïnteresseerd bent, je flexibel opstelt en meerdere rollen vervult binnen de afdeling.
  • Horizontale sturing geeft aan collega’s en hier ervaring mee hebt;
  • Overzicht aanbrengt in werkvoorraad en knelpunten signaleert en hier ervaring mee hebt;
  • Inhoudelijke vraagbaak bent voor het afdelingshoofd en hier ervaring mee hebt.

 Los jij het op met een goed gesprek?

Je komt in een afdeling van technische bouwplantoetsers, constructeurs, toezichthouders bouwen, toezichthouders handhaving, toezichthouders openbare ruimte en collega’s juridisch medewerker handhaving. Een afdeling die hard werkt aan het technisch toetsen van bouwplannen en op het handhaven van regels in de bebouwde ruimte en onbebouwde ruimte. Een afdeling die zich aan het voorbereiden is op de komst van nieuwe wetgeving. Genoeg uitdaging voor jou en jouw afdeling dus!

Een team Handhaving met de volgende missie:

‘’Onze missie is om actief te werken aan het waarborgen van de leefbaarheid, veiligheid en gezondheid voor iedereen binnen de gemeente Apeldoorn. Dit bereiken wij door toe te zien op de naleving van wet- en regelgeving. We streven ernaar om informeel te zijn waar mogelijk en formeel waar nodig, voortdurend in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en andere afdelingen en/of vakgroepen te adviseren of betrekken. Als het sluitstuk van de keten zijn wij onmisbaar. Wij zijn toegewijd aan het leveren van een bijdrage aan vakgroepoverstijgende vraagstukken en het samenwerkingsgericht inzetten van onze expertise voor het algemeen belang van iedereen binnen de gemeente Apeldoorn.’’


Verantwoordelijkheden

Deze functie van senior jurist Bouw- en woningtoezicht is jouw volgende stap als je:

  • Dingen zelfstandig oppakt en voorstellen doet ter verbetering;
  • Zoveel mogelijk juridische procedures voorkomt door jouw aanpak;
  • Gericht bent op samenwerken en begrijpt dat de regels een middel zijn en vooral geen doel;
  • Graag collega’s helpt met jouw kennis en ervaring;
  • Je graag vastbijt in complexe juridische dossiers.


De kandidaat is inzetbaar vanaf 8 juli 2024 tot en met 7 juli 2025 voor een periode van twaalf (12) maanden voor 32 - 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met drie (3) x zes (6) maanden . De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2. De kandidaat heeft minimaal 3 jaar relevante werkervaring. De vernoemde eis dient te blijken uit het ingediende cv.
  • 3. De kandidaat heeft een afgeronde WO/masteropleiding rechtsgeleerdheid, bij voorkeur afgestudeerd op bestuursrecht. De vernoemde eis dient te blijken uit het ingediende cv.
  • 4. De kandidaat werkt grotendeels op het Stadhuis in Apeldoorn.
  • 5. De kandidaat dient binnen 2 weken na aanvang van werkzaamheden een VOG P te overleggen, uitgaand van Algemeen Screeningsprofiel Informatie Functieaspecten 11, 12 en 13. De VOG P mag niet ouder zijn dan zes maanden.
  • 1. U voegt een cv inclusief motivatiebrief van maximaal 5 pagina's A4 toe. Bij overschrijding van het maximumaantal pagina's wordt het gedeelte dat deze overschrijding betreft terzijde gelegd en zal de beoordeling en de daaruit voortvloeiende score slechts gebaseerd zijn op het maximum gestelde aantal A4's.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 8 juli 2024 tot en met 7 juli 2025 voor een periode van twaalf (12) maanden voor 32 - 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met drie (3) x zes (6) maanden . De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

De Wensen

  • 1. De kandidaat heeft drie of meer jaren relevante werkervaring bij een overheidsinstantie en/of gemeente. Beoordeling: - De kandidaat beschikt over minder dan drie jaren relevante werkervaring (0 punten); - De kandidaat beschikt over drie of meer jaren relevante werkervaring bij een overheidsinstantie (3 punten); - De kandidaat beschikt over drie of meer jaren relevante werkervaring bij een grotere gemeente (5 punten).
  • 4. De kandidaat heeft ervaring met zaaksystemen zoals Djuma of vergelijkbaar. Beoordeling: - De kandidaat heeft geen ervaring met zaaksystemen (0 punten); - De kandidaat heeft ervaring met zaaksystemen vergelijkbaar met Djuma (3 punten); - De kandidaat heeft ervaring met het zaaksysteem Djuma (5 punten).
  • 5. De kandidaat heeft ervaring met Centric Leefomgeving (CLO). Beoordeling: - De kandidaat heeft geen ervaring met CLO (0 punten); - De kandidaat heeft ervaring met CLO (5 punten).
  • 2. De kandidaat heeft gedegen kennis van het vakgebied. Dit wordt beoordeeld aan de hand van het ingediende cv + een korte motivatie. Beoordeling: - Onvoldoende (1 punt); - Matig (2 punten); - Voldoende (3 punten); - Ruim voldoende (4 punten); - Goed (5 punten).
  • 3. De kandidaat voldoet aan de functie-eisen die zijn gesteld in het functieprofiel. Dit wordt beoordeeld aan de hand van het ingediende cv + een korte motivatie. Beoordeling: - Onvoldoende (1 punt); - Matig (2 punten); - Voldoende (3 punten); - Ruim voldoende (4 punten); - Goed (5 punten).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox