Nederlandse Spoorwegen

Senior Data Business Consultant

Nederlandse Spoorwegen

De opdracht­omschrijving



Daarom kies je voor deze vacature Senior Data Business Consultant – DSX

  • Je levert een belangrijke bijdrage op strategisch en tactisch niveau aan de ontwikkeling van NS als digitale organisatie. 
  • Je krijgt volop gelegenheid je te ontwikkelen als expert in het digitale service domein en personaliseren van reisinformatie.
  • Je werkt samen met een team van zeer gedreven professionals die met jou echt het verschil willen maken voor de digitale ambities van de NS!


Context   
Begin 2020 is de NS strategie ‘Nederland duurzaam bereikbaar. Voor iedereen’ gelanceerd. Belangrijke pijlers zijn het treinnetwerk van de toekomst, stations als knooppunt van mobiliteit & leefbaarheid en flexibel en veelzijdig reizen met de NS-app. 
Flexibel en veelzijdig reizen: dit betekent dat NS transformeert van treinbedrijf naar een breed mobiliteitsbedrijf en duurzame deur-tot-deur reizen voor iedereen beschikbaar maakt via o.a. de app. 

  • NS werkt continu aan de optimalisering van deur-tot-deur mobiliteit. Door een uitbreiding van ons mobiliteitsaanbod is duurzame mobiliteit in Nederland voor iedereen binnen handbereik; 
  • We zetten daarbij in op maximaal gebruiksgemak bij het plannen, boeken én betalen, complete, actuele en overzichtelijke reisinformatie van deur-tot-deur en identificatie vanuit één klantprofiel.   
  •  Ook voor mobiliteitsaanbieders zijn wij de meest aantrekkelijke partner in duurzame mobiliteit. 


Deze ambitie vullen we in op inhoud, op organisatie en op technologie. Een baanbrekend en innovatief traject naar de next level digitale reizigersbeleving.
   
Doel van rol   
Als verdieping op de NS strategie is er ook een digitale strategie opgesteld. Recent zijn hier globale roadmaps voor opgesteld zodat de teams die aan onze digitale kanalen werken samen de juiste richting op bewegen om onze digitale ambities te realiseren. Data speelt in deze ontwikkeling een cruciale rol, en wordt ingezet om:

  • het effect van acties en nieuwe functionaliteiten te meten en overall performance te monitoren
  • goed te kunnen sturen op een beter resultaat, beter te begrijpen waarom KPI’s zich ontwikkelen zoals ze doen en verbeterkansen blootleggen
  • een optimale invulling van nieuwe functionaliteit te bepalen, bijv. historisch reisgedrag en voorkeuren als input voor een model dat helpt om het beste persoonlijke (om)reisadvies te geven

Als Senior Data Business Consultant ben je een spil in het gebruik van data voor de digitale strategie. Je geeft het goede voorbeeld door zelf te analyseren. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies (bijvoorbeeld over welke data benodigd is voor monitoring, sturing en optimalisatie). Je biedt ad hoc ondersteuning waar nodig.
Ook ben je verantwoordelijk voor het overzien en uitwerken van de data gerelateerde onderdelen van de roadmap. Dit zijn de data enablers.
Dankzij jouw analytische en communicatieve vaardigheden leg je de link tussen data, techniek en business. Jij doet dit samen met de andere teamleden en diverse experts uit andere teams en clusters en jij bent in staat die verbinding te creëren. Samen zorgen jullie ervoor dat data (inzichten) leidend zijn bij de creatie van roadmaps en concrete invulling van de features in een nieuw kwartaal.
Je doet dit natuurlijk niet alleen; je wordt onderdeel van het voorbereidingsteam Digital Strategy & Execution (DSX), waarin verschillende digitale expertises verenigd worden.

In meer detail, dit ga je doen: 

  • Actieve rol in sturing op behalen digitale doelen door, samen met de owners, teams op te zetten (of bestaande teams concreet in te zetten) voor sturing op digitale doelen:
  • Je bouwt aan doorbraken op de Self service ambitie (reizigers in staat stellen zelf hun servicevragen te beantwoorden door analyse op self service dashboard en concrete verbeteracties te identificeren
  • Je faciliteert en monitort voortgang op de data-elementen van de digitale roadmap
  • Je orkestreert en faciliteert realisatie van de ambitie om data (inzichten) leidend te laten zijn bij creatie van roadmap en concrete invulling van de features
  • Deze werkzaamheden verricht je vanuit en met het voorbereidingsteam digital strategy and execution waarin strategen, designers, architecten en data-experts samenwerken om de digitale ambities te realiseren.


Hier gebeurt het 
NS Commercie en IT transformeren naar een meer wendbare organisatie. Daarvoor zijn de commerciële en IT-organisatie samengevoegd in een nieuwe ‘agile’ structuur: ComIT. ComIT draagt zorg voor het ontwikkelen en realiseren van de (commerciële) proposities van NS. 
Door de integratie van Commercie en IT kunnen we sneller innoveren. Denk hierbij aan innovaties van onze digitale dienstverlening. Reizigers kiezen steeds vaker voor E-tickets op hun telefoon, gebruiken de zitplaatszoeker in de app en een chatbot of app voor contact met de NS Klantenservice. Onze ambitie is dat reizigers steeds makkelijker kunnen reizen. Van station naar station, van deur tot deur.  
Dat betekent dat we van een treinbedrijf een breed mobiliteitsbedrijf worden. Tegelijkertijd staan we voor uitdagingen om reizigers beter te kunnen spreiden. Vanuit ComIT willen we de dienstverlening bieden waarmee we de groei en spreiding aankunnen en onze ambitie realiseren om een brede mobiliteitsaanbieder te worden. 
Jouw werkzaamheden vinden plaats bij Resultaten Cluster Reiziger in het voorbereidingsteam digitale strategie en executie. In dit team werken experts op gebied van tech, data en strategie samen. 
Continu leren, ontwikkelen en verbeteren staan centraal binnen ComIT. Voor meer informatie over de ComIT organisatie, kijk op: https://werkenbijns.nl/comit/
Ons hoofdkantoor in Utrecht is jouw thuisbasis, maar het zeker mogelijk een deel van je werkzaamheden vanuit huis te doen.  

Dit neem je mee 

  • Je hebt een achtergrond in data warehousing, BI, analytics, data science en data architectuur.
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring opgedaan in een vergelijkbare rol.
  • Je combineert je analytische skills met uitstekende communicatieve vaardigheden.
  • Je bent in staat om zelfstandig vanuit ComIT dataprojecten te trekken met veel stakeholders en complexe informatieketens.
  • Ervaring en affiniteit met de mix van CX/Tech/Digital;
  • Klantgericht denken en doen zit in je haarvaten, dat heb je geleerd vanuit je consultancy achtergrond;
  • Je hebt ervaring met werken in een Agile omgeving;
  • Je bent een teamplayer met veel organisatie sensitiviteit;
  • Je hebt een opleiding afgerond op HBO of WO niveau, bij voorkeur in een commerciële of digitale richting
  • Ervaring binnen het digitale service domein is een pre
  • Ervaring met het pakket/platform-selecties in het service domein is een pre


Op NS kun je rekenen  
Werken bij NS betekent dat jij hét verschil kunt maken in de wereld van duurzame mobiliteit. Je maakt deel uit van een organisatie die midden in de maatschappij staat en Nederland in beweging brengt. Maar als 1 van de grootste werkgevers van Nederland hebben we je zoveel meer te bieden.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Kandidaat heeft een opleiding afgerond op HBO of WO niveau, bij voorkeur in een commerciële of digitale richting.
  • Kandidaat heeft aantoonbaar minimaal 5 jaar werkervaring opgedaan in een vergelijkbare rol.
  • Kandidaat heeft een achtergrond in data warehousing, BI, analytics, data science en data architectuur.
  • Een uitstekende beheersing (zowel mondeling als schriftelijk) van de Nederlandse taal.
  • Kandidaat is in staat om zelfstandig vanuit ComIT dataprojecten te trekken met veel stakeholders en complexe informatieketens.
  • Klantgericht denken en doen zit in je haarvaten, dat heb je geleerd vanuit je consultancy achtergrond.

De Wensen

  • Ervaring binnen het digitale service domein. (0 Punten)Ja, voldoet aan criterium (Yes, meets criterion) (10 Punten) (10 Punten)
  • Ervaring met het pakket/platform-selecties in het service domein. (0 Punten)Ja, voldoet aan criterium (Yes, meets criterion) (10 Punten) (10 Punten)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox