Gemeente Breda

Senior Communicatieadviseur (Bestuurders)

Gemeente Breda

De opdracht­omschrijving

Functietitel
Senior Communicatieadviseur

Intro
Breda is een geweldige stad om te wonen, werken, leren en leven. De negende stad van het land, met ruim 185.000 unieke inwoners, een gunstige ligging, een historisch stadshart en veel groen. Maar Breda is méér dan het mooiste meisje van de klas. Breda heeft grootstedelijke ambities om nog meer kwaliteit aan de stad toe te voegen.
Het team communicatie (20 communicatieprofessionals) geeft tactisch, operationeel en strategisch communicatieadvies, dat bijdraagt aan een (pro)actieve profilering van Breda in de regio, het land en in Europa. Ter versterking van dit team, zijn wij op zoek naar een senior communicatieadviseur voor twee wethouders.

Wat ga je doen?
Jij ben een gepassioneerd communicatieadviseur die nauw samen gaat werken met twee wethouders. Als communicatieprofessional ben je een sparringspartner voor de wethouder en adviseer je over diverse vraagstukken. Dit kan gaan over de performance van de wethouder, openbare en politieke optredens, strategisch communicatieadvies op inhoudelijke projecten maar ook over kleine en grote crises rondom dossiers van de bestuurder dan wel zijn of haar persoon.

Verder ga je aan de slag met:

  • Bijwonen persbriefings;
  • Voorbereiden mediaoptredens wethouders;
  • Uitvoerende werkzaamheden zoals het schrijven van persberichten, voorbereiden informatieavonden en verhaallijn opstellen breda berichten op politiek gevoelige dossiers;
  • Het meten en analyseren van uitgaande berichtgeving via nieuwsdashboards
  • Crisiscommunicatie. Dat betekent dat je meedraait in het perspiket en dat je een rol vervult in crisiscommunicatie in het geval van een crisis.

We zoeken jou!
Je acteert binnen een bestuurlijk speelveld op gemeentelijk en regionaalniveau met de daarbij behorende gevoeligheden en risico’s. Flexibiliteit is hierbij van belang, de rol van Wethouder gaat 24/7 door, 7 dagen per week. Je bent bereikbaar voor het opzetten van de strategie en/of woordvoeringslijn op de portefeuilles van je wethouder. Dit stem je met elkaar af en daarbij werk je in veel gevallen ook samen met de persvoorlichter. En staan je collega-adviseurs altijd klaar om met je te sparren.

Heb jij:
- een opleiding op minimaal HBO niveau;
- ruime ervaring als communicatieprofessional;
- strategisch inzicht bij complexe communicatieve vraagstukken
- ervaring met crisiscommunicatie;
- uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;
- gevoel voor politieke verhoudingen;
- actuele kennis van het veranderende (online en social media) landschap;
- actuele kennis van en ervaring met online monitoring;

En ben jij:
- een goede luisteraar;
- een samenwerker;
- stressbestendig;
- pro-actief;
- kritisch;
- en gewoon een fijne, gezellige collega?

Dan zoeken wij jou!

Wat bieden wij:
Werken bij de Gemeente Breda is werken in een stad met ambities. We denken vooruit en maken mogelijk. Voor onze inwoners én voor onze medewerkers. In Breda staat de menselijke maat voorop. Naast een baan met impact kun je daarom rekenen op:
 

  • Een contract van 32-36 uur. In eerste instantie voor een jaar, met zicht op een vast contract bij goed functioneren.
  • Een brutomaandsalaris tussen de €4.447,- en € 6.103,- bruto per maand (schaal 12) op basis van 36 uur.
  • Volop ruimte voor persoonlijke en professionele ontwikkeling.
  • Flexibele werktijden en de mogelijkheid en de middelen (laptop, telefoon, headset, extra beeldscherm, bureau en bureaustoel) om ongeveer de helft van je tijd thuis te werken.
  • Een individueel keuzebudget van 17,05% boven op je salaris dat je kunt inzetten voor studie, verlof of bijvoorbeeld de aanschaf van een fiets.
  • Een goede pensioenregeling bij ABP.
  • Een werkgeversbijdrage in de kosten van de zorgverzekering.

Wie zijn wij:
Het team Communicatie van de Gemeente Breda bestaat uit twintig enorm betrokken communicatieprofessionals. Professionals die de inwoners centraal stellen. We luisteren naar ‘de stad’, monitoren de belangrijkste thema’s en komen in actie waar nodig en wenselijk. We communiceren we online en offline en kijken welke manier van communiceren past bij onze verschillende doelgroepen. We sluiten aan bij innovaties en experimenteren met nieuwe ontwikkelingen. We geven het stadsbestuur én de organisatie operationeel, tactische en strategisch communicatieadvies. En schakelen daar ook heel makkelijk tussen. Als Senior Communicatieadviseur lever ook jij samen met je collega’s een mooie bijdrage aan een (pro)actieve profilering van Breda in de regio, het land en in Europa.
 
Lees meer over de Gemeente Breda: https://www.breda.nl/gemeente-breda-bedrijfsinformatie.

Enthousiast geworden?
Solliciteer dan snel op deze vacature. Doe dit in elk geval vóór 25 mei. Zijn ook wij enthousiast? Dan ontvang je een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek op 30 of 31 mei.

Liever eerst wat meer weten over deze functie? Bel dan met Jolanda van den Hurk, teamleider op 06 55 17 57 51. Zij beantwoordt heel graag jouw vragen.

Goed om te weten:

  • Als ambtenaar heb je een bijzondere verantwoordelijkheid. Daarom vragen we van iedere nieuwe collega een Verklaring Omtrent het Gedrag. Ook leg je een ambtseed of -belofte af.
  • Als je solliciteert kan het zijn dat wij je openbare social mediaprofiel raadplegen.
  • Een (online) assessment kan deel uitmaken van de procedure.

Deze vacature delen? Geen probleem! Acquisitie stellen we niet op prijs.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting van Communicatie. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring als communicatieadviseur. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft ervaring met een gemeentelijke organisatie. Dit moet blijken uit het cv.
  • De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Voor alle inhuur geldt dat de tarieven niet boven de Balkenende norm uit mogen komen. Wij vragen daarom aan inschrijvers dit bij aanmelding van de aanvraag te bevestigen. Indien het tarief toch de Balkenende norm overschrijd, dan wordt het cv uitgesloten van verdere beoordeling. Als gedurende de looptijd van een opdracht blijkt dat de Balkenende norm wordt overschreden, is dat reden om tot ontbinding van het contract over te gaan. Bevestigt u hierbij dat met het tarief dat u bij uw inschrijving hanteert de Balkenende norm niet overschreden wordt? Toelichting: Elk jaar worden bij ministeriële regeling de bedragen van de WNT aangepast aan de ontwikkelingen van de contractuele loonkosten voor de overheid. Het algemeen bezoldigingsmaximum voor het jaar 2022 is vastgesteld op € 216.000. Voor de topfunctionarissen zonder dienstbetrekking is de hoogte van het bezoldigingsmaximum gekoppeld aan de duur van de functievervulling in kalendermaanden. Voor 2022 geldt: • Dat voor de eerste zes maanden wordt gerekend met een maximum van € 28.600,- per gewerkte kalendermaand; • Dat voor de tweede zes maanden wordt gerekend met een maximum van € 21.700,- per gewerkte kalendermaand; • Voor de eerste twaalf gewerkte maanden geldt een maximum uurtarief van € 206,- In 2022 bedraagt de bezoldigingsnorm voor de topfunctionaris zonder dienstbetrekking in de eerste twaalf gewerkte kalendermaanden dus in totaal maximaal € 301.800,-. Na twaalf maanden geldt hetzelfde maximum dat geldt voor functionarissen in loondienst.

De Wensen

  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 5 jaar ervaring als communicatieadviseur. Dit moet blijken uit het cv.
  • Het cv is voorzien van referenties met betrekking tot (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).
  • Uw kandidaat heeft bij minimaal een een afgeronde HBO opleiding in de richting van Communicatie. Dit moet blijken uit het cv en op verzoek moet uw kandidaat het geldige diploma hiervan kunnen tonen.
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - Politiek sensitief - Adviesvaardigheden - Sterke mondelinge en schriftelijke vaardigheden De datum 30 mei is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox