Gemeente Amsterdam
max €80 per uur
Noord-Holland
24 uur per week
01 oktober 2020
15 maart 2021
Functieomschrijving
De gemeente Amsterdam zoekt een senior communicatieadviseur Aanpak Binnenstad 24 upw.
Aanpak Binnenstad
Met de Aanpak Binnenstad wil de gemeente dat het centrum van Amsterdam weer een echt centrum voor de stad kan zijn. Waar een goede balans is tussen wonen, werken en recreëren. Een gemengde binnenstad met bewoners, ondernemers vastgoedeigenaren en instellingen die zich verbonden voelen met hun omgeving en eigenaarschap ervaren.
Voor de stad zal de coronacrisis grote gevolgen hebben. Ook in de binnenstad, met zijn grote concentratie van op bezoekers gerichte winkels en horeca en instellingen voor kunst en cultuur zal dat gevoeld worden.
Dit onderstreept de urgentie om na te denken over de binnenstad van de toekomst. De Aanpak Binnenstad heeft door de Corona crisis een vlucht gekregen. Bewoners en bestuurders willen niet meer terug naar de oude situatie. Intussen is het toerisme alweer op gang gekomen, waardoor er grote noodzaak is voor een snelle en doortastende aanpak.
De Aanpak Binnenstad kan alleen slagen als alle betrokkenen, extern en intern, goed zijn geïnformeerd en betrokken. Het is de taak van de communicatieadviseur om hiervoor met voorstellen te komen in een integraal communicatieadvies.
Het op te stellen advies is niet statisch. Er zullen in de loop van tijd stakeholders bijkomen of afvallen, of de samenwerking verandert door een wijziging van de inhoud. De communicatieadviseur zal dus continu een scherp oog moeten hebben voor wat er gebeurt in de projectomgeving van de Aanpak Binnenstad en welke gevolgen dat heeft voor de strategische communicatie en participatie. Hieruit volgt dat het strategisch communicatie- en participatieplan een fluïde document is dat met grote regelmaat zal worden geüpdatet.
Werkzaamheden
De senior communicatieadviseur is verantwoordelijk voor de strategische communicatie, beleidsadvisering/-realisatie met heldere meetbare adviezen en producten. Hij/zij weet standpunten en belangen van betrokken stakeholders bij vraagstukken te plaatsen, komt daarover vanuit communicatie tot een afgewogen oordeel en ontwikkelt communicatieve oplossingen. Hij/ zij signaleert problemen op het snijvlak van organisatie en communicatie en maakt deze bespreekbaar
De senior communicatieadviseur functioneert op strategisch communicatie-managementniveau, beweegt zich door de hele organisatie waar hij/zij actief is. Hij/ zij heeft een visie en kijkt vooruit met een helikopterview. De adviseur is een denker, legt de vinger op zere plek, stelt lange termijn doelen en doordenkt de consequenties. Hij/ zij is besluitvaardig, vertaalt het beleid waar nodig en acteert toekomstgericht. Dit gebeurt met politiek bestuurlijke sensitiviteit in de verbindende rol tussen het basisteam, het stadsdeel, de directies en programma's en (de woordvoerders/bestuursadviseurs van) het college van B&W;
De senior communicatieadviseur vormt een hecht team met de programmamanager, programmasecretaris en de managementassistent. Wekelijks overleggen zij over de op korte termijn uit te zetten acties (actielijst) en de programmastrategie. Indien nodig zal er hulp van derden worden ingehuurd voor de uitvoering van de communicatie- en participatiestrategie.
De senior communicatieadviseur is eindverantwoordelijk voor de communicatie- en participatiestrategie van de Aanpak Binnenstad. Dit betekent dat:
De opdrachtgever(s)
Bij het Communicatiebureau werken alle communicatiemedewerkers van de gemeente Amsterdam. Uitzonderingen zijn onder andere de voorlichters van de wethouders en woordvoerders van de stadsdelen. Het bureau bestaat uit vier afdelingen: Capaciteit en Onderzoek, Advies, Specialisten en Redacties.
Het Communicatiebureau zorgt voor alle communicatie binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema's zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan het bureau communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen.
Het Communicatiebureau werkt volgens een aantal richtlijnen, zoals voor de gemeentelijke huisstijl. Het bureau heeft zelf redacteuren en specialisten in huis, waaronder vormgevers, tekstschrijvers, campagne- en online adviseurs.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox