
Gemeente Amsterdam
max €80 per uur
Noord-Holland
32 uur per week
01 oktober 2002
01 april 2021
Functieomschrijving
De gemeente wil de Nieuwezijds Voorburgwal en de straten en bruggen van Raadhuisstraat tot Mercatorplein vernieuwen. Dit gebeurt vanuit één programma: Oranje Loper. Om het gebied veilig en bereikbaar te houden vervangen we alle 9 vaste bruggen op het traject. Aan het monumentale uiterlijk van de bruggen verandert niets. De straten veranderen wel. Auto, tram, fietsers en voetgangers zitten elkaar nu vaak in de weg. In overleg met de omgeving maken we plannen om voetgangers, fietsers en de tram meer ruimte te geven. De auto levert ruimte in. Doel is het verbeteren van de verkeersveiligheid, kwaliteit van de openbare ruimte en doorstroming van het openbaar vervoer.
De Oranje Loper is een omvangrijk programma met een groot (bestuurlijk) afbreukrisico. Verlies van draagvlak bij stakeholders is toprisico. Goede communicatie is daarom essentieel. Binnen het programma lopen er verschillende projecten. De senior communicatieadviseur werkt aan de volgende drie projecten binnen het programma:
1 Jan Evertsenstraat en De Clercqstraat
2 Raadhuisstraat en Rozengracht
3 Nieuwezijds Voorburgwal.
De 3 projecten werken in nauwe samenwerking met project bruggen in dit gebied. Er wordt verwacht dat de senior integraal in het programma Oranje Loper de 3 projecten vormgeeft. Het project de Nieuwe Zijde gaat richting de uitvoering. De overige twee projecten zitten nog in de planvormingsfase. Het komende jaar staat volop in het teken van (grotendeels digitale) participatie over de nieuwe inrichting van de straten.
Het programma
De gemeente Amsterdam heeft de ambitie een voortrekkersrol te spelen bij de ontwikkeling van deelmobiliteit, gezien de gewenste mobiliteitstransitie van bezit naar gebruik in de stad. Het programma deelmobiliteit is recent gestart en levert een bijdrage aan doelstellingen op het gebied van de ruimte, bereikbaarheid, luchtkwaliteit, duurzaamheid en het tegengaan van mobiliteits-armoede (toegankelijke, betaalbare mobiliteit). De doelen van het programma zijn meer, beter en slimmer deelmobiliteit (aanbod en gebruik) te realiseren. Dat bereiken we door ons te richten op meer samenhang op het gebied van deelmobiliteit en te zorgen voor een versnelling in het realiseren van de verschillende vormen van deelmobiliteit.
Binnen het programma wordt de opgave langs vier sporen opgepakt te weten faciliteren, communiceren, stimuleren en reguleren. Het spoor communicatie is in de opdrachtformulering van het programma als volgt omschreven:
1. Communiceren: maakt de voordelen en mogelijkheden van deelmobiliteit duidelijk.
2. Inrichten (en verder verbeteren) van een heldere informatie op de website van de Gemeente Amsterdam met betrekking tot deelmobiliteit.
3. En doorlopend, mogelijk met specifieke campagnes, de mogelijkheden van deelmobiliteit uitdragen,
4. Daarbij specifiek inzetten op gedragsverandering bij levens veranderende gebeurtenissen zoals verhuizing of een andere baan dan wel bij externe ontwikkelingen, zoals werkzaamheden aan bruggen en kademuren etc.
Het programma Deelmobiliteit valt onder de directie Verkeer en Openbare Ruimte en werkt nauw samen met de programma's Amsterdam Autoluw, Smart Mobility (CTO) en andere afdelingen en programma's binnen de gemeente.
De functie
Het programma staat in de startblokken. Als communicatieadviseur ben je vanaf het begin betrokken en zorg jij dat de basis op orde is. Als senior communicatieadviseur ben je verantwoordelijk voor het opzetten van de communicatiestrategie - en aanpak. Je adviseert en werkt mee met aan de communicatie-onderdelen van het op te stellen programmaplan en voert dit ook uit of zorgt dat dit uitgevoerd wordt. Je werkt nauw samen met de bij het programma betrokken gedragsdeskundige en ander betrokken partijen. Je kunt snel schakelen tussen verschillende partijen en bewaakt het overzicht.
Werkzaamheden
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/
De opdrachtgever(s)
Bij het Communicatiebureau werken alle communicatiemedewerkers van de gemeente Amsterdam. Uitzonderingen zijn onder andere de voorlichters van de wethouders en woordvoerders van de stadsdelen. Het bureau bestaat uit vier afdelingen: Capaciteit en Onderzoek, Advies, Specialisten en Redacties.
Het Communicatiebureau zorgt voor alle communicatie binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Iedere collegeperiode wordt vastgesteld wat de speerpunten en thema's zijn en jaarlijks wordt met opdrachtgevers in de stad bepaald hoeveel communicatiecapaciteit waar nodig is. Op grond daarvan kan het bureau communicatieprofessionals detacheren bij de verschillende organisatieonderdelen.
Het Communicatiebureau werkt volgens een aantal richtlijnen, zoals voor de gemeentelijke huisstijl. Het bureau heeft zelf redacteuren en specialisten in huis, waaronder vormgevers, tekstschrijvers, campagne- en online adviseurs.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox