Gemeente Bergen op Zoom

Senior business controller

Gemeente Bergen op Zoom

De opdracht­omschrijving

 Senior Business Controller 

De gemeente Bergen op Zoom is volop in beweging. We verbeteren onze Planning & Control-cyclus, de kwaliteit van de rapportages én de manier waarop we samenwerken. Daarom zoeken we twee senior business controllers die dit samen met de coördinator en het team oppakken. 

Als senior business controller werk je op het snijvlak van financiën, beleid en strategie. Je bent een stevige adviseur voor afdelingen en directie, en draagt actief bij aan de verbetering van onze P&C-cyclus en ons financiële beleid. Je denkt mee over het beleidskader, actualiseert financiële spelregels zoals de financiële verordening en vertaalt complexe informatie naar heldere analyses.   

Je bent analytisch sterk, maar weet ook hoe je anderen meekrijgt. En naast bouwen aan beleid, help je ook structuur en discipline aanbrengen én vasthouden in het werk. Want dat is precies wat we nodig hebben. 

Wat ga je doen? 

  • Trekken van de P&C-cyclus: Samen met de coördinator en de senior business controller zijn jullie verantwoordelijk voor het draaien van de Planning & Control-cyclus van de gemeente: van de beleidskader tot de jaarstukken. 

  • Scherp adviseren: Je adviseert bestuur, directie en afdelingshoofden over (financiële) risico’s, ontwikkelingen en beleidskeuzes. 

  • Beleid ontwikkelen en actualiseren: Je helpt bij het opstellen en actualiseren van het financiële beleid, zoals het beleidskader en de financiële verordening. 

  • Meedenken en verbinden: Je betrekt de organisatie bij planning en control en weet hoe je mensen in beweging krijgt, ook bij complexe veranderingen. 

  • Proces en structuur verbeteren: Je signaleert verbetermogelijkheden in werkwijzen, systemen en rapportages, en helpt deze omzetten in concrete verbeteracties. 

Werken bij de afdeling Finance & Control 

Binnen het team heerst een collegiale sfeer: we werken hard, maar er is ook ruimte voor humor en onderlinge betrokkenheid. Tegelijkertijd zijn we bezig met een opbouwfase. De afgelopen periode is intensief geweest en heeft impact gehad op het team. De energie begint nu weer te stromen, en we staan aan het begin van een fase waarin we samen bouwen aan vertrouwen, vakmanschap en kwaliteit. Dat vraagt om mensen die willen bijdragen aan groei in processen, in kwaliteit, in samenwerking en in professionaliteit. 

De Eisen

  • In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP’er. Geïnteresseerde ZZP’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan. Met uw inschrijving verklaart u dat uw kandidaat in loondienst gedetacheerd wordt.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding. (Dit moet blijken uit het cv.)
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als (Senior) (business) controller of strategisch financieel adviseur binnen een gemeente of publieke organisatie. Graag duidelijk aangeven in het CV.
  • Het uurtarief is maximaal 110 (+/- 20%)

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat is uiterlijk beschikbaar vanaf 1 september voor de gevraagde uren, maar al deels beschikbaar vanaf 4 augustus 2025 voor minimaal 24 uur. Beschikbaarheid duidelijk aan te geven in aanbieding/CV. is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven.
  • De kandidaat beschikt over 1 of meer recente referenties. Duidelijk aan te geven in aanbieding/CV.
  • Uit het gesprek blijkt (of wordt getoetst door bv casussen) of de in de vacature gevraagde competenties aantoonbaar zijn door het geven van voorbeelden.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare recente kennis van en ervaring met gemeentefinanciën (o.a. Besluit Begroting en Verantwoording), de planning & controlcyclus en bestuurlijke besluitvorming. Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare recente kennis van en ervaring in een financieel strategische rol binnen het publieke domein op minimaal de volgende onderdelen: 1. Coördineren/kartrekker van de P&C-cyclus 2. Adviseren van bestuur, directie en management over (financiële) risico’s, ontwikkelingen en (beleids)keuzes 3. Financieel beleid ontwikkelen en actualiseren 4. Signaleren van verbeteringen en omzetten in concrete verbeteracties Middels concrete voorbeelden duidelijk te omschrijven in het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare recente kennis van en ervaring met veranderopgaven binnen de financiële functie Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
29 juni 2025 om 09:30
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox