VNG

Senior adviseur implementatie

VNG

  • max €125 per uur

  • Zuid-Holland

  • 32 uur per week

  • Inkoop
  • 01 oktober 2025

  • 01 september 2028

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Binnen het Team Dienstverlening zijn diverse projecten actief. Deze omvatten Ondernemers Dienstverlening, Inclusieve/mensgerichte Dienstverlening en Digitale Dienstverlening. De projecten onder de naam Digitale Dienstverlening staan ook wel bekend onder de naam Omnichannel, MijnServices. MijnServices zijn bouwstenen die overheidsorganisaties eenvoudig kunnen implementeren in een persoonlijke MijnOmgeving en medewerkersportaal. Hiermee bieden gemeenten een persoonlijke en veilige digitale omgeving voor inwoners en ondernemers waar zij hun lopende zaken kunnen inzien. Meer informatie is te vinden op: https://vng.nl/omnichannel De afgelopen jaren zijn acht services ontwikkeld door een intensieve samenwerking tussen
koplopergemeenten en marktpartijen. Inmiddels zijn deze services een norm voor het opzetten van digitale services bij gemeenten. Nu is het tijd om de ervaringen en ambities verder te brengen bij alle gemeenten van Nederland.

De senior adviseur implementatie is verantwoordelijk voor het onderzoek naar de dilemma’s en successen van de deelnemende gemeenten en het opzetten van een generiek implementatieplan dat de basis is voor andere gemeenten om te starten. Deze specialist helpt de gemeenten met de
opzet en uitvoering van het plan, monitort de voortgang en adviseert bij dilemma’s. Hierbij richt de senior adviseur implementatie zich op het realiseren van concrete plannen bij gemeenten, op basis van eigen professionele inzichten en werkwijze. De werkzaamheden worden
zelfstandig uitgevoerd en zijn gericht op resultaat, met periodieke terugkoppeling aan de opdrachtgever.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

De senior adviseur implementatie realiseert concrete resultaten door het zelfstandig uitvoeren van de volgende werkzaamheden, binnen de afgesproken kaders:

• Grondige analyse van de huidige status bij de deelnemende gemeenten om te komen tot advisering bij deze gemeenten om het lopende project succesvol af te ronden.

• Opzetten van een generiek implementatieplan op basis van de bovenstaande analyse.

• Voeren van startgesprekken met nieuwe deelnemende gemeenten, of gemeenten in een van de pilotgroepen rond een leverancier om te komen tot een meer specifiek projectplan

• Ontwikkelen en publiceren van kennisproducten die ondersteunend zijn voor potentiële deelnemers of deelnemende gemeenten;

• Opzetten en uitvoeren van webinars, inclusief werving van sprekers, draaiboekontwikkeling en coördinatie van technische uitvoering;

• Organiseren van bijeenkomsten of workshops als concrete deliverables, inclusief planning, communicatie en verslaglegging;

• Initiëren van werkgroepen voor het co-creëren van producten zoals factsheets, e-learnings of handreikingen;

• Afstemmen met externe partners over gezamenlijke informatiedeling of communityondersteuning;

• Elk kwartaal met de deelnemende gemeente in gesprek om de voortgang te borgen en afstemming over de bijdrage die VNG kan leveren

• Periodieke voortgangsrapportages aan de opdrachtgever op basis van afgesproken deliverables en voortgangsgesprekken met deelnemers.

• De implementatie adviseur is zelf verantwoordelijk voor de inrichting van de werkzaamheden en bepaalt hoe en wanneer deze worden uitgevoerd, binnen de overeengekomen planning.

Resultaat van de opdracht

De Implementatie Adviseur realiseert de digitale services bij de deelnemende gemeenten en realiseert de volgende deliverables: 

• Analyse huidige gemeenten en voortgang project bij deze gemeenten als input voor verdere aanpak.

• Maken van een generiek implementatieplan (in afstemming met de opdrachtgever, senior user en senior supplier).

• Het voeren van opstartgesprekken bij minimaal 10 gemeenten.

• Het, samen met 10 deelnemende gemeenten, opzetten van een specifiek implementatieplan.

• Monitoren en stimuleren van de voortgang bij de deelnemende gemeenten

• Samen met de deelnemende gemeenten zorgen voor het behalen van het projectresultaat binnen de afgesproken doelen en termijnen.

• Organiseren van minimaal 5 evenementen rond het thema 'starten met Mijn Services’ en het verder uitbouwen van reeds bestaande services.

• Het (mede)ontwikkelen van minimaal 2 nieuwe producten of diensten naar behoefte van de gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (bijvoorbeeld e-learnings).

• Beantwoorden van vragen van gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Door de inschrijver is één motivatiebrief van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Heeft u dit document toegevoegd bij de vraag?.  De verdere vereisten vindt u in de profieltekst voor eventuele toelichting op de eisen waaraan de documenten aan moeten voldoen.
  • Door de inschrijver is één CV van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Heeft u dit document toegevoegd bij de vraag?.  De verdere vereisten vindt u in de profieltekst voor eventuele toelichting op de eisen waaraan de documenten aan moeten voldoen.
  • VNG Realisatie vraagt de contractvorm voor inhuur als volgt te specificeren - 1. Directe inhuur (als eenmanszaak of VOF - LET OP, niet BV) - 2. Indirecte inhuur ZZP met BV (DGA) - 3. Indirecte inhuur (bemiddelingsbureau of tussenpersoon LET op, kandidaat is NIET in dienst van uw organisatie) - 4. Indirecte inhuur (detachering, kandidaat is in dienst van de bemiddelende organisatie) - 5. Indirecte inhuur (uitzendorganisatie)
  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • Bevestigt u dat uw organisatie zich slechts één keer inschrijft op deze nadere offerteaanvraag, en dat deze inschrijving uitsluitend namens één organisatie binnen een moeder-/holdingstructuur plaatsvindt? Let op: indien er namens meerdere organisaties die onder dezelfde moeder-/holdingmaatschappij vallen wordt ingeschreven (bijvoorbeeld via meerdere BV’s of accounts), wordt zowel de moeder-/holdingmaatschappij als alle betrokken organisaties uitgesloten van verdere deelname aan deze offerteprocedure.

De Wensen

  • Ervaring met Digitale Dienstverlening binnen een gemeentelijke context (als dienst of gedatacheerd)  Aantoonbaar in cv en motivatie - Geen ervaring of minder dan 2 jaar - 2 tot 4 jaar ervaring - 4 tot 6 jaar ervaring - 6 tot 8 jaar ervaring - 8 tot 10 jaar ervaring - 10 jaar of meer
  • Minimaal 2 jaar ervaring met het inrichten of implementeren van MijnOmgevingen, MijnGemeente-portalen of vergelijkbare digitale klantomgevingen.  Aantoonbaar in cv en motivatie - Geen ervaring of minder dan 2 jaar - 2 tot 3 jaar ervaring - 3 tot 4 jaar ervaring - 4 tot 5 jaar ervaring - 5 tot 6 jaar ervaring - 6 jaar of meer
  • Ervaring met zelfstandig organiseren van sessies, workshops of webinars.  Aantoonbaar in cv en motivatie - Geen ervaring - 1 tot 2 jaar ervaring - 2 tot 3 jaar ervaring - 3 tot 4 jaar ervaring - 4 tot 5 jaar ervaring - 5 jaar of meer
  • Minimaal 2 jaar ervaring met informatiemanagement of informatiearchitectuur binnen een gemeentelijke organisatie. Aantoonbaar in cv en motivatie - Geen ervaring of minder dan 2 jaar - 2 tot 3 jaar ervaring - 3 tot 4 jaar ervaring - 4 tot 5 jaar ervaring - 5 tot 6 jaar ervaring - 6 jaar of meer

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
17 september 2025 om 10:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox