Gemeente Alphen aan den Rijn

Sectormanager publiekszaken

Gemeente Alphen aan den Rijn

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Gemeente Alphen aan den Rijn is volop in ontwikkeling. De grote maatschappelijke opgaven binnen een snel veranderende omgeving, toenemende verantwoordelijkheden én de complexiteit van een 100.000+ gemeente zorgen voor vraagstukken. Ook op het gebied van organisatieontwikkeling. Op dit moment bevindt de gemeente zich in een uitdagende transitie. De afgelopen periode werkte de organisatie aan de voorbereiding van een beter sturingsmodel binnen een nieuwe structuur. Hiermee ontstaat een flexibele en tegelijkertijd krachtige organisatie. Met meer aandacht voor strategie en focus enerzijds en professionaliteit en welzijn van medewerkers anderzijds.

De sector Publiekszaken is hét gezicht van de gemeente Alphen aan den Rijn. Hier komen inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners direct in contact met de gemeente. Of het nu gaat om het aanvragen van een paspoort, het melden van een probleem in de openbare ruimte, het verkrijgen van een vergunning, de ordehandhaving en veiligheid op straat en in de bouw, de wijkcontacten of het betalen van gemeentelijke belastingen: Publiekszaken zorgt voor toegankelijke, efficiënte en gastvrije dienstverlening.
De sector kenmerkt zich door zowel een kaderstellende, adviserende, controlerende als een uitvoerende rol en bestaat uit zes teams: Burgerzaken, Klantcontactcentrum , Belastingen, Wijken & Kernen, Toezicht & Handhaving en Vergunningen, Veiligheid & Inspectie. Elk team heeft een eigen specialisatie, maar samen vormen ze de kern van een betrouwbare en transparante overheid. Met een toenemende digitalisering, groeiende inwonersaantallen en veranderende maatschappelijke behoeften, beweegt Publiekszaken continu mee met de tijd. De sector speelt in op deze ontwikkelingen door slim samen te werken, processen te verbeteren en de dienstverlening steeds verder te optimaliseren. Door dichtbij de inwoners en ondernemers te staan, maken we de gemeente Alphen aan +den Rijn nóg toegankelijker en klantgerichter.

Team Alphen kent meerdere domeinen:  Bedrijfsvoering / Dienstverlening / Fysiek /Sociaal  De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuilles) met direct daaronder sectormanagers, teammanagers en soms opgavemanagers.  

Opdracht 
Als interim sectormanager Publiekszaken ben jij eindverantwoordelijk voor de strategische sturing en ontwikkeling van de sector. Jij zorgt ervoor dat de dienstverlening aansluit bij de behoeften van inwoners en ondernemers en dat de teams optimaal functioneren binnen een veranderende omgeving. Je hebt een duidelijke visie op de toekomst van gemeentelijke dienstverlening en weet deze effectief te vertalen naar concrete doelen en prioriteiten.
Binnen de sector geef je leiding aan zes teammanagers en zorg je voor een cultuur waarin innovatie en samenwerking centraal staan. Door jouw inspirerende leiderschap creëer je een werkomgeving waarin
medewerkers zich betrokken en gewaardeerd voelen, zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen.

Verbinding en samenwerking
Publiekszaken heeft een centrale rol binnen de gemeente en werkt nauw samen met andere sectoren en externe partners. Jij fungeert als de verbindende schakel tussen de directie, het bestuur, de sectoren en je teams. Dit betekent dat je strategische vraagstukken helder vertaalt naar beleid en uitvoering, zodat de dienstverlening soepel en effectief verloopt. Je werkt samen met collegasectormanagers om de organisatiebrede visie op dienstverlening te bewaken en verder te ontwikkelen. Daarnaast ben je het boegbeeld van de sector richting externe partners. Je bouwt en onderhoudt relaties met maatschappelijke organisaties, veiligheidsdiensten en andere overheidsinstanties om de
samenwerking in de keten te versterken. Ook zorg je ervoor dat de sector Publiekszaken zowel intern als extern stevig wordt gepositioneerd en dat de samenwerking tussen de teams verder wordt geoptimaliseerd. Inwoners en ondernemers kunnen rekenen op een betrouwbare en transparante en overheid, waarin dienstverlening en participatie hand in hand gaan.

Sturen op resultaten en innovatie
De gemeente groeit en de verwachtingen rondom dienstverlening veranderen snel. Dit vraagt om een sector die wendbaar, toekomstgericht en klantgericht is. Als Sectormanager Publiekszaken ben je verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering en zorg je voor een efficiënte inzet van middelen. Je stuurt op resultaten en houdt de kwaliteit van dienstverlening scherp in de gaten. Dit doe je door heldere doelstellingen te formuleren en te zorgen voor een continue verbetering van processen. Innovatie speelt een belangrijke rol in de toekomst van Publiekszaken. Jij bent degene die trends en ontwikkelingen signaleert en vertaalt naar vernieuwingen in dienstverlening. Denk hierbij aan verdere digitalisering, het optimaliseren van klantprocessen en het verbeteren van de bereikbaarheid van gemeentelijke diensten. Je werkt met een integrale blik en zorgt ervoor dat Publiekszaken naadloos aansluit op de bredere gemeentelijke ambities. Door jouw strategische aanpak zorg je voor meetbare resultaten en blijvende verbeteringen in de dienstverlening aan inwoners en ondernemers.

we zoeken voor #teamAlphen een kwartiermaker/sectormanager Publiekszaken wegens langdurige uitval van de vaste functionaris. Onze organisatie is op 1 juli jl veranderd qua structuur en in deze periode werken we aan het verder professionaleren van de organisatie en het bouwen van stevige samenwerkingen, in-en extern. Er is veel in transitie. Jouw taken concentreren zich op de aansturing en ontwikkeling van het nieuwe MT. Binnen Publiekszaken vallen 6 teams (Wijken en Kernen, Burgerzaken, Belastingen, Veiligheid/|Vergunningen/Inspectie, KCC en Toezicht en Handhaving) Het MT kent veel nieuwe leidinggevenden en vraagt aandacht op ontwikkeling in gezamenlijkheid én individueel. Verder vertegenwoordig je Publiekszaken in-en extern. De visie op Dienstverlening moet verder worden uitgedragen en verankerd, net als de doorontwikkeling van het gebiedsgericht werken. 

Vereisten / knock-outcriteria 
 
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als transitie/verandermanager binnen een 100.000+ gemeente;
3. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar bij tenminste 3 gemeentes als manager waarbij  teamvorming en de inrichting van organisatieonderdelen (inrichten en bouwen en collega’s daarin meenemen) een onderdeel zijn, motiveer dit duidelijk in het cv;
4. Uiterlijk beschikbaar per maandag 5 januari 2026 voor 36 uur per week;
5. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 14.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 4. Uiterlijk beschikbaar per maandag 5 januari 2026 voor 36 uur per week;
  • 5. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • 2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als transitie/verandermanager binnen een 100.000+ gemeente;
  • 3. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar bij tenminste 3 gemeentes als manager waarbij teamvorming en de inrichting van organisatieonderdelen (inrichten en bouwen en collega’s daarin meenemen) een onderdeel zijn, motiveer dit duidelijk in het cv;

De Wensen

  • 6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als transitie/verandermanager binnen een 100.000+ gemeente
  • 8. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als manager publiekszaken/bestuursondersteuning/communicatie binnen een gemeente
  • 9. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf
  • 10. Aantoonbare werk-en veranderervaring bij omgang met weerstand (bv aan de hand van "situationeel leiderschap", benoem hiervan een voorbeeld in het cv
  • 7. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar bij tenminste 5 gemeentes waarbij teamvorming en de inrichting van organisatieonderdelen (inrichten en bouwen en collega’s daarin meenemen) een onderdeel zijn, motiveer dit duidelijk in het cv

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
17 december 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox