BIJ12

Secretaris en adviseur interprovinciale etische commissie

BIJ12

  • max €110 per uur

  • Utrecht

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 18 augustus 2025

  • 18 februari 2026

De opdracht­omschrijving

Wie zijn wij?
De twaalf provincies van Nederland hebben allemaal hun eigen karakter. Elke provincie kent een bijzondere geschiedenis, heeft een unieke cultuur en bezit kenmerkende landschappen. Provincies spelen een belangrijke rol bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op regionaal niveau, zoals de Klimaatopgave. Provincies leveren een bijdrage aan beleid en realisatie. Dat doen zij afzonderlijk, maar ook gezamenlijk via het Interprovinciaal Overleg (IPO), de koepelorganisatie van de twaalf provincies. Het IPO acteert daarbij als belangenbehartiger en aanjager van innovatie en uitwisseling van kennis.

Sinds enkele jaren werken de provincies samen aan het thema Digitalisering, langs vier programmalijnen: data, dienstverlening, innovatie en bedrijfsvoering. Binnen de programmalijn Data wordt gewerkt aan projecten die de gezamenlijke provincies vooruit helpen bij een datagedreven aanpak voor de grote transities in de fysieke leefomgeving (energietransitie, woningbouwopgave, stikstofproblematiek) en daaraan gelieerde maatschappelijke opgaven (natuur, mobiliteit, beheer van provinciale infrastructuur).

Wat is BIJ12?
BIJ12 is de uitvoeringsorganisatie voor de 12 provincies en brengt kennis en informatie bijeen over het landelijk gebied en de fysieke leefomgeving in Nederland. Wij zorgen voor uniformiteit in informatievoorziening en de uitvoering van provinciale regelingen. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar onze website: www.bij12.nl. IPO en BIJ12 zijn organisatieonderdelen van de Vereniging het Interprovinciaal Overleg. Deze aanbestedingsprocedure wordt begeleid door BIJ12.

Wat ga je doen
Sinds 2019 ondersteunt het IPO een interprovinciale werkgroep 'ethiek en digitale transformatie', die zich richt op kennisuitwisseling en professionalisering van het onderwerp bij de twaalf provincies. De werkgroep bestaat uit medewerkers met achtergronden in informatiebeheer, privacy, open overheid en/of ethiek. Allen werken ze aan de algehele bewustwording in de provinciale organisatie over het onderwerp, proberen ze inspanningen te verbinden en elkaar te helpen bij ethische vraagstukken.

Door de inspanningen van de werkgroep is er in 2024 een vernieuwde ethische gids gepubliceerd. Daarnaast is in 2023 op verzoek van de toenmalige bestuurlijke kopgroep digitalisering de Interprovinciale Ethische Commissie opgericht.

Met de Interprovinciale Ethische Commissie willen provincies de risico’s van het gebruik van data en technologische oplossingen ondervangen. De commissie heeft een onderzoekende rol en richt zich vooral op vraagstukken die alle provincies raken. De commissie komt 4 keer per jaar bij elkaar.  

Ter ondersteuning van de werkgroep en de Interprovinciale Ethische Commissie zelf zoeken we een senior adviseur, die zowel de rol van secretaris als die van adviseur ethiek kan vervullen.

De secretaris heeft bestuurlijke affiniteit en kennis van het provinciale speelveld en is de verbinder tussen alle partijen en ondersteunend aan de taken van de commissie. De adviseur ethiek heeft expliciete kennis, ervaring en een
netwerk op het gebied van ethiek en digitalisering bij voorkeur bij de overheid.

Concrete werkzaamheden binnen de rol van secretaris:

  • Verzorgen van bemensing van de commissie en de commissie qua leden en expertise op peil houden
  • Agendavoering, voorbereiding stukken voor de commissie, ondersteuning van de voorzitter tijdens de overleggen en vastlegging
  • Planning en aanleveren van de agendastukken
  • Afstemming en coördinatie tussen ethische commissie, werkgroep ethiek, lokale provinciale ethiek initiatieven en het IPO programma digitalisering met betrekking tot de vraagstelling voor de commissie
  • Het onder de aandacht brengen van de adviezen van de commissie bij provincies en andere relevante partijen
  • In afstemming met de portefeuillehouder digitale ethiek in de AAC digitalisering IPO regie voeren op ethiek en digitalisering binnen het provinciaal speelveld

Concrete werkzaamheden binnen de rol van adviseur ethiek:

  • Ophalen en uitwerken van interessante vraagstukken voor de commissie bij de provincies
  • Uitvoeren van vooronderzoek over onderwerpen waar de commissie advies over wil gaan uitbrengen
  • Gedurende het vooronderzoek contacten onderhouden met individuele leden van de commissie om tussentijds stappen te kunnen zetten in het advies.
  • Schakelen met wetenschap- en kennisinstellingen indien relevant voor vooronderzoek

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis 1: Uw aanbieding past binnen het door ons vastgestelde tariefbandbreedte voor deze opdracht van minimaal € 85 maximaal € 110 exclusief btw. Dit is een gemiddeld uurtarief voor beide rollen. Indien het aangeboden tarief buiten het gestelde bandbreedte ligt is uw inschrijving niet geldig. Toelichting: De aanbieding is een all-in tariefstelling, waaronder o.a. reiskosten, woon-werk en evt fee-kosten. Het tarief staat vast gedurende de looptijd van de overeenkomst, inclusief de eventuele verlengingen die hieruit voortvloeien. Benoem het nummer van deze eis in uw cv en of u akkoord bent met ja /nee Geef in het cv uw uurtarief. Indien uw uurtarief hoger is dan het dan het genoemde maximum wordt uw aanbieding terzijde gelegd.
  • Eis 5: Minimaal 3 vergelijkbare opdrachten uitgevoerd in de afgelopen 5 jaar. Toelichting: Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of nevenactiviteiten zijn niet geldig voor deze eis. Benoem duidelijk en specifiek hoe, wanneer en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan. Indien de looptijd van de ervaring onduidelijk is door het ontbreken van informatie kan die onduidelijkheid niet ten voordele van de inschrijver worden toegekend. Zorg voor een duidelijke, specifieke en inhoudelijke onderbouwing van de eis. Bij het niet duidelijk benoemen en onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet verifieerbaar is voor BIJ12 wordt de aanbieding terzijde gelegd.
  • Eis 4: Kandidaat heeft een afgeronde hbo- of wo-opleiding die aantoonbaar goed past bij de inhoud van de opdracht. Toelichting: Deze afgeronde en erkende opleiding moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding waar deze is gevolgd, of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald. Bij het niet benoemen van bovenstaande wordt de aanbieding terzijde gelegd.
  • Eis 6: Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de inzet van data en digitalisering bij beleidsontwikkeling en -monitoring. Toelichting: Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of nevenactiviteiten zijn niet geldig voor deze eis. Benoem duidelijk en specifiek hoe, wanneer en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan. Indien de looptijd van de ervaring onduidelijk is door het ontbreken van informatie kan die onduidelijkheid niet ten voordele van de inschrijver worden toegekend. Zorg voor een duidelijke, specifieke en inhoudelijke onderbouwing van de eis. Bij het niet duidelijk benoemen en onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet verifieerbaar is voor BIJ12 wordt de aanbieding terzijde gelegd.

De Wensen

  • Shortlistcriterium 2: Kandidaat is eerder in een vergelijkbare rol betrokken geweest bij de ondersteuning van een soortgelijke commissie (functie secretaris). Toelichting: Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of nevenactiviteiten zijn niet geldig voor deze eis. Benoem duidelijk en specifiek hoe, wanneer en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan. Indien de looptijd van de ervaring onduidelijk is door het ontbreken van informatie kan die onduidelijkheid niet ten voordele van de inschrijver worden toegekend. Bij het niet duidelijk benoemen en onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet verifieerbaar is voor BIJ12 worden 0 punten toegekend.
  • Shortlistcriterium 3: Aantoonbare kennis van en ervaring met het onderzoek doen naar ethische vraagstukken bij de toepassing van data en algoritmen voor de overheid, bij voorkeur voor het middenbestuur/provincies. Toelichting: Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of nevenactiviteiten zijn niet geldig voor deze eis. Benoem duidelijk en specifiek hoe, wanneer en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan. Indien de looptijd van de ervaring onduidelijk is door het ontbreken van informatie kan die onduidelijkheid niet ten voordele van de inschrijver worden toegekend. Bij het niet duidelijk benoemen en onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet verifieerbaar is voor BIJ12 worden 0 punten toegekend.
  • Shortlistcriterium 1: Kandidaat is eerder in een vergelijkbare rol betrokken geweest bij advisering op het gebied van ethische aspecten van digitale transformaties bij het openbaar bestuur (functie adviseur ethiek). Toelichting: Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Werkervaring uit stages, vrijwilligerswerk of nevenactiviteiten zijn niet geldig voor deze eis. Benoem duidelijk en specifiek hoe, wanneer en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan. Indien de looptijd van de ervaring onduidelijk is door het ontbreken van informatie kan die onduidelijkheid niet ten voordele van de inschrijver worden toegekend. Bij het niet duidelijk benoemen en onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet verifieerbaar is voor BIJ12 worden 0 punten toegekend.
  • Fase 2. Mondelinge ronde: beoordeling prijs en kwaliteit. Prijs maximaal 200 punten en Kwaliteit maximaal 800 punten Indien in het interview de kandidaat 300 punten of minder behaald, behoudt BIJ12 zich het recht om niet te gunnen. A. Persoonlijke eigenschappen 200/100/50/0 • Samenwerken: Je levert een bijdrage aan een gezamenlijk resultaat. • Overtuigingskracht: Je gedrag is erop gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en om instemming te verkrijgen met bepaalde plannen, ideeën of producten. • Situationeel leiderschap: Je bent in staat collega’s van binnen en buiten IPO waarmee je samenwerkt individueel of groepsgewijs zodanig te motiveren, stimuleren en waarderen dat ze zich enthousiast en optimaal inzetten voor deze opdracht. Per situatie pas je je stijl waar nodig aan. • Organisatiesensitiviteit: Je onderkent de invloed en gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op onderdelen van de IPO-organisatie en de provincies. Je houdt niet alleen rekening met de formele en hiërarchische lijnen, maar je hebt ook een goed gevoel voor onderlinge verhoudingen en gedragingen van mensen. Je begrijpt dat er verschillende meningen en belangen zijn en dat machtsfactoren een rol spelen. Je weet hoe je daar mee om moet gaan als je in een organisatie iets voor elkaar wilt krijgen. • Resultaatgericht: Je formuleert doelstellingen helder, concreet en meetbaar en maakt duidelijke afspraken. Je houdt zicht op de voortgang, rapporteert en informeert daarover en denkt vooruit maar dient ook zelf actief stappen te zetten om tot het eindresultaat te komen. B. Vaardigheden 300/200/100/0 • Meerdere ballen in de lucht kunnen houden en overzicht behouden. • Kennis op een begrijpelijke wijze kunnen overbrengen. • Een zelfstandige, systematische en nauwkeurige manier van werken. • Kunnen werken in een dynamische en (inter)bestuurlijke omgeving. • Uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk. • Adviesvaardigheden • Afstemming met stakeholders op verschillende niveaus C. Kennis 300/200/100/0 • Je hebt voor dit vakgebied relevante (aanvullende) opleidingen (project-/programmamanagement) afgerond • Affiniteit met digitaliseringsvraagstukken bij de overheid (bij voorkeur provincies) • Ethische aspecten bij digitaliseringsvraagstukken • Specifieke kennis van de impact en betekenis van de kansen die digitalisering biedt voor de maatschappelijke opgaven van provincies is een pré.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
10 juli 2025 om 10:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox