Gemeente Westland

Secretaris commissie bezwaarschriften

Gemeente Westland

  • max €88 per uur

  • Zuid-Holland

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 08 september 2025

  • 08 december 2025

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Bouw mee met de gemeente Westland. De gemeente Westland is met ruim 100.000 inwoners één van de dertig grootste gemeenten in Nederland. Met haar duurzame en innovatieve glastuinbouwcluster is de gemeente Westland een belangrijke economische motor. Op een inspirerende manier biedt de gemeente Westland haar inwoner ruimte, rust, groen en woonomgevingen met aantrekkelijke recreatiemogelijkheden en voorzieningen. Een vitale economie en een bloeiend verenigingsleven zorgen voor een dynamische en actieve gemeente.

Slagkracht, ambitie, innovatie en professionaliteit, dat zijn de kernbegrippen waar het in Westland om draait!

Gemeente Westland is een uitdagende en eigentijdse werkgever, die continu in ontwikkeling is. We zijn een actieve werkorganisatie met een prettige, informele werksfeer en volop ontwikkelingsmogelijkheden. We sturen op resultaten en het tonen van eigen initiatief wordt gewaardeerd. Gemeente Westland is onderverdeeld in vier clusters: Dienstverlening, Beleid, Ruimte en Bedrijfsvoering, met daarnaast een unit Concern control en eenheid Bureau gemeentesecretaris.

Taakveld JIG
Juridische Zaken, Inkoop en Gegevensbescherming  (JIG) is verantwoordelijk voor de advisering en ondersteuning van het bestuur, zowel inhoudelijk als op operationeel niveau. Het taakveld adviseert het bestuur in politiek gevoelige en complexe dossiers zowel juridisch als communicatief. Ook verzorgt het taakveld de verslaglegging van de vergaderingen van college van burgemeester en wethouders. Daarnaast arrangeert taakveld JIG de advisering van het bestuur en de afdelingen op het gebied van juridische zaken in 2e en 3e lijn (second opinion en vraagbaak). Ook de commissie Bezwaarschriften van de gemeente Westland en de ondersteuning hiervan (zowel procesmatig als inhoudelijk) vallen onder dit taakveld.

De Bezwarencommissie kent een onderverdeling in twee kamers; Kamer I behandelt de bezwaarschriften betreffende onder andere ruimte, bouwen, handhaving, subsidies, verkeersbesluiten en Woo-verzoeken. Kamer II behandelt de bezwaarschriften op het gebied van het Sociale Domein.

Het secretariaat van de Bezwarencommissie bestaat uit een tweetal secretariaatsmedewerkers en vijf secretarissen.

Opdracht
Als Secretaris Commissie Bezwaarschriften lever je samen met 2 collega’s op een deskundige, flexibele en efficiënte wijze een bijdrage aan de afhandeling van bezwaarschriften voor voornamelijk Kamer II. Je bereidt de zittingen van de commissie voor (eventueel door het opstellen van preadviezen) en werkt de definitieve adviezen na de zitting uit. Daarvoor verzamel en analyseer je de van toepassing zijnde wetgeving, jurisprudentie en literatuur. Tevens ben je verantwoordelijk voor de termijnbewaking. Daarnaast adviseer je waar nodig de organisatie over verbetermogelijkheden op zowel de inhoud als het proces.

Competenties

  • Je bent sterk klant- en kwaliteitsgericht en hebt een goed ontwikkeld gevoel voor bestuurlijke, maatschappelijke en politieke verhoudingen;
  • Je bent een enthousiaste teamspeler die helder kan communiceren en beschikt over goede adviesvaardigheden;
  • Je kan prioriteiten stellen en je speelt flexibel in op dringende zaken.

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg

De Eisen

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de behandeling van bezwaarschriften;

De Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de behandeling van bezwaarschriften in het sociaal domein via een Bezwaren commissie, duidelijk weergeven in het cv
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als jurist in de afgelopen 7 jaar binnen een gemeentelijke organisatie
  • Aantoonbare werkervaring met het voorbereiden én bijwonen van hoorzittingen, duidelijk weergeven in het cv
  • Uiterlijk per 1 oktober 2025 beschikbaar voor 24 uur per week
  • Minimaal een afgeronde juridische hbo-bachelor opleiding

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox