Gemeente Woerden

Secretaris adviescommissie bezwaarschriften

Gemeente Woerden

  • geen max tarief

  • Utrecht

  • 20 uur per week

  • Juridisch
  • 18 september 2025

  • 18 maart 2026

De opdracht­omschrijving


Organisatie
Werken voor de gemeenten Woerden en Oudewater betekent werken aan ambities in een dynamische organisatie met grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ruim 500 talentvolle professionals werken voor twee gemeentebesturen die samen 60.000 inwoners vertegenwoordigen.

Je bent werkzaam in een politiek bestuurlijke omgeving en centraal in het Groene Hart. De organisatie kent een informele werksfeer en heeft oog voor medewerkers met talent. We stimuleren ontwikkeling en brede inzetbaarheid. We bieden flexibiliteit in werkzaamheden en interessante interne projecten aan.

https://www.woerden.nl/werken-voor-woerden-en-oudewater.

Opdracht 
Als secretaris van de commissie bezwaarschriftenwerk je twee onafhankelijke externe commissies. De commissie bezwaarschriften Woerden en de commissie bezwaarschriften Oudewater. Inwoners dit het niet eens zijn met een besluit van de gemeente of Ferm Werk kunnen hiertegen bezwaar maken. Bij de ontvangst van het bezwaarschrift wordt beoordeeld of pre-mediation toegepast zou kunnen worden. Als onafhankelijke gesprekspartner ben je betrokken in de pre-mediationtrajecten.  Als het bezwaar niet wegneemt volgt de formele bezwaarprocedure met een hoorzitting door de commissie bezwaarschriften. De commissie adviseert het college. de burgemeester, de gemeenteraad en Ferm Werk (het bestuursorgaan) over ingekomen bezwaarschriften, zodat er integrale heroverweging plaatsvindt binnen de wetterlijke termijnen. Als secretaris bewaak je het proces. Daarnaast concipieer jij het (concept)advies, dat je vervolgens voorlegt aan de voorzitter en de commissieleden. De hoorzittingen van de commissie Woerden vinden plaats op dinsdagavond en de hoorzitting van de commissie Oudewater vinden plaats op woensdagavond.

De werkzaamheden houden o.a. in:
- inhoudelijk voorbereiden van de hoorzitting
- optreden als secretaris tijdens de zitting van de commissie bezwaarschriften en dit in verdere afstemming tot een defitief advies te maken
- als onafhankelijke gespreksleider pre-mediationgesprekken voeren met bezwaarmaker(s) en vertegenwoordiger(s) van het bestuursorgaan en hiervan verslag opstellen
-mede bewaken van termijnen waarbinnen bezwaarschriften afgehandeld worden
- in overleg opstellen van beslissing op bezwaar (alleen wanneer het ongegrond of niet-ontvankelijk advies van de commissie overgenoemen wordt)
- input leveren voor Managementrapportage
- samen met de andere secretarissen jaarlijks een jaarverslag opstellen en dit aanbieden aan de diverse bestuursorganen
- als secretaris voor de commissie Oudewater verzamel je de stukken van het procesdossier, zorg je voor verzending van stukken en de uitnodiging voor de zitting in Oudewater

Competenties 
- Uitstekende schriftelijke en communicatieve vaardigheden;
- Zelfstandig werken;
- Initiatiefrijk, praktisch en zorgvuldig;
- Teamplayer;
- Analytisch.

Benodigd aantal professionals 
2.

CV-eisen  
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.  

Werkdagen
  
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag t/m donderdag.
Is hybride werken mogelijk: Ja.

  

De Eisen

  • Aantoonbare afgeronde rechten opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als secretaris bezwaarschriften;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering;
  • Beschikbaar voor 20 uur per week en dinsdag- of woensdagavond beschikbaar;
  • Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

De Wensen

  • Aantoonbare afgeronde wo bachelor opleiding rechten;
  • Aantoonbare werkervaring met WOO wetgeving. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als secretaris bij een overheidsorganisatie;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als secretaris bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met advisering inzake wet maatschappelijke voorzieningen. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan;
  • Aantoonbare werkervaring met WABO dossiers en de Omgevingswet. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
18 september 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox