Ministerie van Justitie en Veiligheid

Projectsecretaris Implementatietraject

Ministerie van Justitie en Veiligheid

De opdracht­omschrijving

Beschrijving Opdrachtgever

Het Bestuursdepartement van het ministerie van Veiligheid en Justitie bestaat uit de beleidsdirecties van het ministerie. De uitvoerende directies vallen hier niet onder. Het Bestuursdepartement ondersteunt het ministerie onder meer op de volgende gebieden: bestuurlijke verhoudingen, bedrijfs- voering van de Rijksdienst, vreemdelingenzaken en het onder- steunen van de politieke en ambtelijke leiding.

Beschrijving directie/afdeling

Wij zijn het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC). Als expert werken wij aan een digitaal veilig Nederland. De digitale infrastructuur is van levensbelang: voor het betalingsverkeer, schoon water uit de kraan en om de voeten droog te houden.

Wij begrijpen de kwetsbaarheden en dreigingen in het digitale domein. We identificeren en duiden risico’s en trends. De kennis die we verzamelen is breed toegankelijk.

Wij verbinden partijen, kennis en informatie. Als overheidsorganisatie zijn we de verbindende schakel in een netwerk van nationale en internationale partners.

Wij voorkomen maatschappelijke schade en beperken dreigingen. We geven vakkundige ondersteuning en advies. Met onze onderzoeken, analyses en producten geven we direct handelingsperspectief. In het geval van een crisis staan we 24/7 paraat.

We doen het niet alleen. Door samen te werken voegen we op al deze gebieden waarde toe. Betrouwbaar en daadkrachtig. Zo stellen we Nederland stap voor stap in staat om digitaal weerbaar te zijn. Samen maken we Nederland digitaal veilig.

Het team Bestuurlijke Ondersteuning van het NCSC adviseert de organisatie en in het bijzonder de leiding van het NCSC over alle politiek-bestuurlijke, beleidsmatige, strategische, juridische en communicatieve aspecten van het werk van het NCSC.

Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel

Achtergrond
Implementatie Europese Netwerk en Informatiebeveiliging richtlijn (NIB 2):
Terwijl de wereld steeds meer digitaal verbonden is, groeit ook de cyberdreiging door kwaadwillende. Net als andere landen is de Nederlandse samenleving digitaal verbonden met de rest van de wereld. Vrijwel alle aspecten van ons leven en werk zijn georganiseerd rondom digitale systemen. De afhankelijk van deze systemen maakt ons kwetsbaar: het is voor actoren eenvoudiger geworden om de samenleving te ontwrichten. Deze dreiging geldt met name voor de vitale infrastructuur: het geheel van vitale processen en diensten. Uitval of verstoring daarvan kan dusdanig ernstige gevolgen hebben dat ze een bedreiging vormt voor de nationale veiligheid.
De bescherming en weerbaarheid van de vitale infrastructuur is daarom een essentiële factor voor de nationale veiligheid. Met NIB2 wil Europa cybersecurity naar een hoger niveau brengen en klaar zijn voor cyberdreigingen nu en in de toekomst. De Europese richtlijn gaat Nederland helpen onze digitale weerbaarheid verder te versterken. NIB2 roept diverse nieuwe verplichtingen en rollen in het leven. Voor de lidstaten, voor bevoegde autoriteiten (toezichthouders) en voor CSIRTs, zoals het NCSC. De meest vergaande verplichtingen zijn gereserveerd voor de essentiële en belangrijke organisaties.

NIB2 bestaat uit 4 kernverantwoordelijkheden ofwel verplichtingen met bijbehorende taken:

  1. Zorgplicht: verplichting om maatregelen te nemen om risico’s voor netwerk- en

    informatiesystemen te beheersen;

  2. Meldplicht voor significante incidenten;

  3. Computer Security Incident Response Team (CSIRT) levert bijstand en ondersteuning;

  4. Toezicht op de naleving van deze verplichtingen.In Nederland is de NCTV verantwoordelijk voor het omzetten van de NIB2 in Nederlandse wetgeving en beleid. Dit doet de NCTV samen met betrokken vakdepartementen en belangrijke uitvoeringsorganisaties binnen de NIB2, zoals het NCSC.Om bij te dragen aan deze omzetting van de NIB2 in Nederlandse wetgeving en beleid en een goede borging van de implementatie van NIB2 bij het NCSC, is er een projectteam samengesteld (projectleider, projectsecretaris, juridische advisering, communicatie en aansluiting vanuit alle afdelingen van het NCSC). Van Q4 2022 tot en met begin Q2 2023 zal de zwaarte liggen op het gereed maken van de nationale wetgeving. Daarna zal vanaf Q1 2023 de focus liggen op het wetstraject, de implementatie van de richtlijn en wetgeving en het uitvoeren van een uitvoeringstoets

Jouw competenties:

  • zowel een overstijgende blik als scherp op detailniveau;

  • verbindende schakel tussen de verschillende interne afdelingen als onze partners daarbuiten

    en goed in staat om belangen te kunnen vertalen en te wegen;

  • je houdt goed het overzicht, bewaakt de voortgang en kunt hierover helder rapporteren;

  • je bent resultaatgericht;

  • je ontwikkelt en onderhoudt sterke relaties;

  • je bent flexibel en stressbestendig;

  • je kunt helder en scherp adviseren richting bestuurder, MT en anderen;

  • je bent communicatief sterk en overtuigend;

  • je kunt goed planmatig werken.

    Belangrijkste taken als projectsecretaris:
    Als projectsecretaris ben je de steunpilaar van het team en heb je een verbindende rol binnen het team en daarbuiten. Je ondersteunt de projectleider bij het uitvoeren van zijn of haar taken, vervang je de projectleider waar nodig bij interne en externe overleggen en draag je zorg voor zicht op de voortgang van het project en acties en jaagt dit aan. Je kan veel informatie op een gestructureerde manier verwerken én hierbij overzicht houden over het grote geheel. Daarbij kan je tijdlijnen bewaken van het project en tijdig knelpunten signaleren. In je werk betrek je proactief verschillende stakeholders, intern en extern, en je hebt daarbij oog voor politieke gevoeligheden en risico's. Je bent in staat om helder en begrijpelijk te rapporteren over de voortgang van het de implementatie.

    Daarnaast bestaan je taken uit:

• Het ondersteunen van de projectleider bij het sturen van het project en het vaststellen van

de strategie en doelen;

  • Het vervangen van de projectleider bij deelname aan (inter)departementale overleggen over de implementatie; Je organiseert wat nodig is (of laat dat doen), bereidt vergaderingen voor, zorgt voor de verslaglegging van acties en besluiten en zorgt voor de follow-up.

  • Het opstellen en bewaken van planningen;

  • Het voorbereiden van aan de implementatie gerelateerde interne en externe overleggen en

    het helpen formuleren van de standpunten van het NCSC in deze.

page7image60088864

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De aangeboden Kandidaat heeft minimaal drie jaar ervaring met beleidsontwikkeling of de implementatie van beleid of wetgeving, bij voorkeur bij een departement of uitvoeringsorganisatie.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met complexe interdepartementale wetgevings- en of beleidstrajecten.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De kandidaat is beschikbaar voor 36 uur per week.
  • De Kandidaat heeft tenminste een afgeronde opleiding HBO en beschikt over een WO-denkniveau.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar werkervaring als projectmanagement, projectsecretaris of als projectleider en weet complexe materie om te zetten in concrete adviezen en opdrachten voor het team en de organisatie.
  • De kandidaat dient op elk interview criterium minimaal een voldoende te score om in aanmerking te komen voor gunning.
  • U heeft een persoonlijke motivatie van de kandidaat toegevoegd waarin hij/zij toelicht waarom zij geschikt is voor deze functie en wat hij/zij voor ons zou kunnen en willen betekenen (maximaal 200 woorden – niet in de 3e persoon geschreven).
  • VOG Bij eventuele gunning levert de Kandidaat voorafgaand aan de startdatum bij de inhurende manager, een rechtsgeldig VOG in welke niet langer dan 6 maanden voorafgaand aan de beoogde startdatum is afgegeven, organisatie specifiek is én betrekking heeft op de aard van de uit te voeren diensten/werkzaamheden.

De Wensen

  • Inschrijver vult hieronder de naam van de Kandidaat in en het telefoonnummer voor het maken van een eventuele afspraak voor een Interview.
  • Geef aan hoeveel jaar de Kandidaat relevante ervaring heeft met soortgelijke opdrachten binnen een departement of uitvoeringsorganisatie
  • Geef aan hoeveel jaar de Kandidaat relevante werkervaring heeft als projectmanagement, projectsecretaris of als projectleider.
  • Inschrijver vult hieronder de NAAM en Functie in van de persoon die de eventuele overeenkomst ondertekent. Dit is de rechtsgeldig tekenbevoegde wat blijkt/volgt uit het uittreksel van de KvK of een door deze rechtsgeldig tekenbevoegde gevolmachtigd persoon. Indien een volmacht van toepassing is dient deze in de map bij deze vraag te worden gevoegd.
  • Kandidaat is beschikbaar binnen.
  • Kandidaat is in het bezit van een geldige Verklaring van Geen Bezwaar op niveau B.
  • Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met complexe interdepartementale wetgevings- en of beleidstrajecten. Toegepast bij X opdrachten:

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox