Gemeente Hengelo

Projectmanager Sociaal Domein

Gemeente Hengelo

De opdracht­omschrijving

Tijdelijke Aanjager sturing & monitoring Sociaal Domein

Gemeente Hengelo
Centraal gelegen in Twente ligt Hengelo, een stad met 80.000 inwoners en veel evenementen. Hengelo is een stad in beweging die hard werkt aan haar toekomst, zoals de binnenstad en de transformatie van het sociaal domein.
 
De 750 medewerkers van de gemeente Hengelo werken met inzet en ambitie voor de Hengelose inwoners en bedrijven. Dat doen zij vanuit de leidende motieven persoonlijk, respectvol, duidelijk en betrouwbaar. Dat is de wijze waarop de gemeente vanuit houding en gedrag haar dienstverlening vormgeeft en hoe men daarin met elkaar samenwerkt.

De opgave
In het licht van het recent opgestelde transformatieplan Sociaal Domein is binnen gemeente Hengelo het belang van een goede informatievoorziening over de ontwikkelingen en resultaten in het sociaal domein en het gesprek daarover binnen het sociaal domein met CMT, college en raad, nog duidelijker geworden. Monitoring en sturing lopen daarmee als een rode draad door de transformatieopgave, dat een verbetering van het management control systeem vereist. Dit betreft enerzijds de informatiekant (doorontwikkeling van dashboarding) en anderzijds de sturingskant (sturen, leren en verbeteren op basis van data). Met zowel de portefeuillehouders als het Managementteam Sociaal Domein is afgesproken om regelmatig in gesprek te gaan over:
 

  • Actuele managementinformatie, waarbij de laatste informatie over de ondersteunings- en zorginzet in Hengelo wordt geanalyseerd en geduid in trends en ontwikkelingen.
  • De voortgang van de maatregelen


Het doel hiervan is om kennis te delen, strategisch overleg te voeren en eventuele richting of vervolgacties te formuleren.

De afgelopen maanden is hard gewerkt om de informatievoorziening op orde te krijgen. In januari van dit jaar zijn dashboards opgeleverd, waarin data zijn opgenomen die we willen gebruiken om sturingsinformatie te genereren. Een mooi resultaat, maar tegelijkertijd roepen de data aanvullende vragen op waar wij nog onvoldoende duiding aan kunnen geven en die (nog) niet in lijn liggen met de ambities en afspraken die we hebben of nog moeten maken. Die duiding is belangrijk om de juiste (bij-)sturing te kunnen geven. We willen kunnen volgen en begrijpen of de maatregelen die we nemen het gewenste effect hebben. Hiertoe zoeken we de komende periode een: 

Aanjager sturing & monitoring

De functie
Als aanjager op het sturings- en monitoringsvraagstuk lever je via de activiteiten in jouw ontwikkelopgave een concrete bijdrage aan het verbeteren van de kwaliteit en de betaalbaarheid van de dienstverlening in het sociaal domein binnen de gemeente Hengelo. In jouw geval is het gericht op het inzicht te versterken in de voortgang van de kosten- en volumeontwikkeling en de (effecten van de) gestelde maatregelen, en bij te dragen aan het juiste gesprek over duiding ervan. Dat doe je door overzicht te bewaren, de kritische vragen te stellen en te zorgen voor verbinding binnen en buiten het programma. Je hebt oog voor de feiten en cijfers en bent in staat om de juiste duiding daarover te organiseren.

Je werkt in de dagelijkse praktijk nauw samen met de ontwikkelmanager sociaal domein, concernmanager sociaal, collega opgave-coördinatoren, het kern datateam, financiën, control, en in het bijzonder met de teammanagers en de afdelingsmanagers (naast beleidsmedewerkers en uitvoerende professionals).

In de samenwerking met de ontwikkelmanager treedt je op als rapporteur en samen geef je de juiste prioriteit aan de ontwikkelingen van stuurinformatie. In overleg met de ontwikkelmanager kan de aanjager ook optreden als rapporteur richting de bestuurlijk opdrachtgever of het CMT. Je adviseert de ontwikkelmanager bij afwijkingen in de planning, de financiën, de kwaliteit en in onvoorziene omstandigheden. Je signaleert risico’s in de uitvoering en formuleert beheersmaatregelen om deze risico’s te ondervangen.

Het profiel

  • je bent een stevige professional met werkervaring op het gebied van financiën & control;
  • je beschikt over stevige vaardigheden op het gebied van (project)management;
  • je bent resultaatgericht;
  • Je bent analytisch en probleemoplossend ingesteld;
  • Je bent van nature nieuwsgierig;
  • je hebt relevante werkervaring met veranderopgaves en ombuigingsoperaties;
  • je hebt relevante werkervaring als adviseur voor college/portefeuillehouders en directie;
  • je bent een verbindende persoonlijkheid die in staat is mensen te enthousiasmeren;
  • je houdt totaaloverzicht en weet wat er speelt. Je stuurt op resultaat; monitort de voortgang en stuurt bij waar nodig;
  • je stuurt op het behalen van concrete en tastbare resultaten en je weet deze te duiden in het licht van de brede opgaven binnen het sociaal domein.


Functie-eisen
Je hebt ervaring met het werken op grote projecten binnen de publieke sector. Als projectmanager kun je je zowel dienstverlenend als onafhankelijk opstellen en bewaak je op resultaatgerichte wijze de balans tussen de wensen en ambities van het primaire proces en de wettelijke- en concernkaders.

Je hebt een afgeronde HBO- of WO- opleiding, op financieel/(bedrijfs)economisch of bestuurs of bedrijfs kundig gebied, aangevuld met minimaal 3 jaar relevante werkervaring in een vergelijkbare rol in dezelfde sector/gemeentelijke overheid. Daarnaast heb je ervaring met het coachen en motiveren van collega’s.
 

  • Kandidaat heeft relevante ervaring, competenties en kennis, wat wordt getoetst tijdens een gesprek:
    • Kennis van en ervaring met gemeentefinanciën dan wel publieke organisaties;
    • Ervaring met het opzetten van management control frameworks;
    • Ervaring met het functioneel aansturen van werkzaamheden;
    • Communicatief vaardig, analytisch en cijfermatig sterk, makkelijk benaderbaar, enthousiast en pro-actief.
  • Motivering van kandidaatstelling voor deze opdracht. Onderbouw waarom de kandidaat wordt aangeboden en het meest geschikt is om deze opdracht uit te voeren, ingaand op wat in de rolbeschrijving is opgenomen;

•          Uit het cv van de kandidaat blijkt minimaal 3 jaar recente ervaring in een soortgelijke rol;
•          Uit het cv blijkt aantoonbare relevante werkervaring op gebied van (project)management;

  • Kandidaat heeft minimaal een afgeronde opleiding in de richting van finance & control of business intelligence;
  • Er dient minimaal 1 recente referentie (maximaal 3 jaar oud) in het CV te staan met contactgegevens.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Kandidaat heeft een motivering van kandidaatstelling voor deze opdracht in het CV opgenomen. Onderbouw waarom de kandidaat wordt aangeboden en het meest geschikt is om deze opdracht uit te voeren.
  • Kandidaat heeft een afgeronde HBO/WO opleiding bij voorkeur op financieel/bedrijf economisch of bestuur of bedrijfskundig gebied.
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring in de richting van finance & control.
  • Indien van toepassing: Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie bij de gemeente. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detacheringsbasis ( = met loonuitbetaling) laten aanbieden door een bureau. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan. Indien blijkt dat dit criterium niet naar waarheid is ingevuld wordt de opdracht per direct beëindigd.

De Wensen

  • De competenties, kennis en ervaring zullen worden getoetst tijdens een eventueel gesprek met de opdrachtgever.
  • Kandidaat heeft een afgeronde HBO/WO opleiding bij voorkeur op financieel/bedrijf economisch of bestuur of bedrijfskundig gebied.
  • Kandidaat heeft bij een gemeente gewerkt.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox