Opdrachtomschrijving
De directie Parkeren van de gemeente Amsterdam heeft een digitaal vergunningensysteem laten ontwikkelen door een externe leverancier: Egis. Het systeem is inmiddels live. In januari wordt het systeem en het bijbehorende beheer overgedragen aan P1. P1 is de leverancier die onder contract staat bij de gemeente Amsterdam voor de uitvoering van de parkeerdienstverlening op straat. Kortom, in dit project is samenwerking tussen de verschillende stakeholders cruciaal, zijnde directie Parkeren, het i-domein van de gemeente Amsterdam, Egis en P1. Op operationeel, tactisch en op strategisch niveau is er eenmalig inzet nodig van een projectleider. De directie Parkeren beschikt niet over eigen capaciteit om dit project, dat plaatsvindt buiten de reguliere werkzaamheden, af te ronden.
Als projectmanager Vergunningensysteem Parkeren geef je leiding aan een uitdagend, al lopend project op strategische, tactisch en operationeel niveau. Je bent de schakel tussen externe leveranciers en de interne organisatie, en je kunt zowel op technisch als inhoudelijk niveau gesprekken voeren met opdrachtgevers, stakeholders en de DII-organisatie. Het vergunningensysteem heeft verschillende stakeholders, zowel binnen als buiten de gemeentelijke organisatie, en bevindt zich in de laatste fase. In november vindt de go-live van een volgende software release plaats. Ook moeten afspraken over doorontwikkeling en beheer worden gemaakt en vastgelegd. Tot slot is het van belang om keuzes voor de toekomstige inbedding van het vergunningen systeem in beeld te krijgen, zodat daarover een besluit genomen kan worden.
Het project loopt van half november (10-11-25) en loopt door tot eind januari 2026; naar verwachting zullen er na de overdracht van Egis naar P1 nog enkele afrondende werkzaamheden plaatsvinden en moet worden gewerkt aan het strategische vraagstuk van deze opdracht. De projectleider zal zelfstandig opereren. Er vindt maandelijks een voortgangsoverleg plaats, waarbij de projectleider een (maandelijks) voortgangsrapportage uitbrengt aan het afdelingshoofd Straatparkeren. Vanwege de aard en omvang van deze opdracht verwachten wij een inzet van 36 uur per week.
Werkzaamheden
Van de projectmanager vragen wij daarom deliverables op drie focusgebieden:
- Operationeel – het coördineren/in goede banen begeleiden van de go-live van “Software release 1.8” begin november:
- Succesvolle implementatie & goed georganiseerde nazorg van de software release in november '25 (uiterlijk: Q4 2025);
- Lessons learned report (uiterlijk: Q4 2025).
- Tactisch - Samenwerkingsvormen externe leveranciers en gemeente Amsterdam:
- Heldere afspraken maken over doorontwikkeling en (functioneel) beheer van het vergunningensysteem (uiterlijk: Q4 2025);
- Uitgewerkte taken, rollen & verantwoordelijkheden, geconcretiseerd in een RACI matrix. Hieronder verstaan we ook dat er een oplossing moet worden geformuleerd voor de inbedding in de afdeling Straatparkeren (uiterlijk: Q4 2025).
- Strategisch – Ontwikkeling van toekomstscenario's voor besluitvorming over de positionering van het systeem:
- Organiseren van twee workshops voor de verschillende stakeholders van het vergunningensysteem, waaronder het i-domein, architecten, en de business (Parkeren), waarin toekomstscenario's over de positionering van het vergunningensysteem worden besproken en uitgewerkt (uiterlijk: Q4 2025);
- Opleveren van een beslisnotitie aan de directeur Parkeren, waarin de toekomstscenario's worden weergegeven, geduid en gewogen (uiterlijk: 31 januari 2026).
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
Parkeren is in onze stad een politiekgevoelig domein en heeft een grote maatschappelijke impact. Bijna iedereen heeft of krijgt er mee te maken en vindt er wel wat van: te weinig parkeerplekken, te hoge tarieven, een onterechte naheffingsaanslag of een parkeervergunning die niet wordt verleend. Daarom krijgt Parkeren veel aandacht in de media en de politiek. Het bespreken van parkeeronderwerpen in de gemeenteraad leidt vaak tot discussies en voorstellen. Werken bij Parkeren betekent werken in een dynamische en uitdagende omgeving. De wereld om ons heen verandert snel en Parkeren moet hierop inspelen. De directie Parkeren heeft een lastenbudget van tussen de 110 en 130 miljoen en zorgt dat de bijna 400 miljoen euro parkeerinkomsten op een zorgvuldige manier worden geïnd. We maken gebruik van nieuwe technologieën en slimme manieren om gegevens te gebruiken. Dit doen we samen met verschillende partners, zowel binnen als buiten de organisatie. Denk hierbij aan de directies Belastingen, Toezicht en Handhaving Openbare Ruimte, Verkeer en Openbare Ruimte en Dienstverlening, maar ook aan externe partners zoals NS, ProRail, Pantar en Ajax.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.