Omgevingsdienst NZKG
geen max tarief
Noord-Holland
8 uur per week
13 september 2024
22 december 2024
Organisatie
De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) verleent vergunningen op het gebied van milieu, bodem en bouw. En we zien we erop toe dat alle partijen daarbij hun wettelijke verplichtingen nakomen. Waar nodig handhaven we. Ons doel: het waarborgen en beschermen van een schone, veilige, duurzame leefomgeving voor de inwoners van het Noordzeekanaalgebied.
We hebben gespecialiseerde kennis van bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen, en over geluid, luchtkwaliteit, duurzaamheid, energiebesparing, tunnelveiligheid en bouwkundige veiligheid. Daarom denken we vaak mee over ruimtelijke plannen in het gebied rondom Amsterdam en verduurzaming. Wat past er aan bedrijvigheid, infrastructuur en bouw? Welke gevolgen heeft dat voor de leefbaarheid? We adviseren overheden hierover bij het maken van beleid.
In het Noordzeekanaalgebied wordt de druk op de schaarse ruimte steeds groter: meer industrie, meer mobiliteit en een forse woningbouwopgave. Ontwikkelingen die impact hebben op de kwaliteit van de leefomgeving. Bewoners, werkgevers, werknemers en recreanten: iedereen heeft er baat bij dat de regio veilig en leefbaar is en blijft.
Daarin heeft ieder een eigen verantwoordelijkheid, ook de overheid. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft als belangrijkste taak het leefbaar houden van dit gebied. Dat is waar we ons dagelijks voor inzetten, namens acht gemeenten en drie provincies.
Opdracht
In het kader van de Wet geluidhinder is in 1992 rond het industrieterrein Schiphol-Oost een geluidzone vastgesteld. In opdracht van de provincie Noord-Holland (PNH) is de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG ) beheerder van het zonebeheermodel. De wettelijke geluidzone van Schiphol-Oost zoals die nu bekend is komt na inwerkingtreden van de Omgevingswet (Ow) te vervallen. In plaats daarvan zullen rond de industrieterreinen Geluid Productie Plafonds Industrie Lawaai (GPPIL) worden vastgesteld en wordt een aandachtsgebied geïntroduceerd. De omvang van het aandachtsgebied is vergelijkbaar met die van de huidige geluidzone.
Het industrieterrein Schiphol-Oost is door Provincie Noord-Holland (PNH) in de Provinciale milieuverordening (PMV) en straks in de Omgevingsverordening (OV) aangewezen als terrein van regionaal belang. De OD beheert in opdracht van PNH het geluidbeheermodel (zaak zonebeheer). Met het geluidbeheermodel wordt inzichtelijk gemaakt of ruimtelijke ontwikkelingen rondom Schiphol inpasbaar zijn in relatie tot de geluidbelasting vanwege het industrieterrein Schiphol. Het vliegverkeer van Schiphol valt buiten dit kader.
Belangrijkste geluidbron op het industrieterrein Schiphol-Oost is het proefdraaien van vliegtuig motoren na onderhoud. Het proefdraaien gebeurt bij drie bedrijven Schiphol Nederland B.V. (SNBV), KLM en KLM cityhopper. Het proefdraaien is bepalend voor de omvang van de geluidzone die reikt tot ver in de Haarlemmermeer, Amsterdam en Aalsmeer.
De vigerende vergunningsvoorschriften waarin het geluid van proefdraaien wordt geregeld zijn gebaseerd op gegevens uit de jaren 80-90 van de vorige eeuw of ouder. De systematiek die bij het vaststellen van de geluidzone in 1992 is gekozen laat zich niet vertalen in één rekenmodel voor geluid. Een dergelijk rekenmodel is, gezien de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024, noodzakelijk voor een transparante beoordeling van ruimtelijke ontwikkelingen en vergunningverlening.
Doel van de opdracht
Het zonebeheer heeft betrekking op alle bedrijven die zijn gelegen op het industrieterrein en de OD is verantwoordelijk voor het geluidbeheer van het geluid gezoneerde industrieterrein. Op dit moment is de OD vooral dienstverlenend bezig en aanvragen worden per casus door de specialisten opgelost. De OD wil het initiatief ten aanzien van de actualisatie van het zonebeheer en de vergunningen naar zich toetrekken, zodat we meer grip op de situatie krijgen en we meer kunnen gaan sturen op processen en andere stakeholders kunnen gaan betrekken bij het proces, zoals PNH, omliggende gemeenten, SNBV, KLM en KLM Cityhopper.
De OD NZKG wil de werkzaamheden, om te komen tot het volgende resultaat, uitbesteden aan een extern adviesbureau:
- Geactualiseerde vergunningen van SNBV, KLM en KLM Cityhopper op basis van huidige bedrijfsvoering en vlootsamenstelling;
- Een actueel zonebeheermodel voor alle (proefdraai)activiteiten op industrieterrein Schiphol-Oost dat:
o Gebaseerd is op actuele vliegtuiggegevens en vergunningen;
o Voldoet aan de regelgeving uit de Omgevingswet en geschikt is voor het vaststellen van een GPPIL besluit;
o Beschikbaar gesteld kan worden als bronnenbestand in het DSO ten behoeve van de beoordeling van ruimtelijke plannen en vergunningaanvragen.
- Een vastgesteld GPPIL besluit voor industrieterrein Schiphol-Oost.
Opdrachtbeschrijving
De OD wil via een adviesbureau een projectleider inhuren met in de achterban expertise op het gebied van vergunningverlening en geluid. De projectleider is verantwoordelijk voor de actualisatie van het zonebeheer van het industrieterrein Schiphol-Oost. Hiervoor is het noodzakelijk dat het zonebeheer en de vergunningen van de relevante bedrijven (SNBV, KLM en KLM Cityhopper) wordt geactualiseerd. Daarbij zal de projectleider een verbindende rol hebben tussen de interne en externe partijen op ambtelijk en bestuurlijk niveau. In onderstaand stroomschema wordt het proces schematisch weergegeven.
De werkzaamheden van de projectleider bestaan uit:
Actualisatie vergunningen
In 2020 is de OD gestart met de actualisatie van de vergunning van SNBV. Hiervoor hebben wij regelmatig overleg met SNBV en de externe akoestisch adviseur Peutz BV. Onlangs hebben wij van SNBV een concept aanvraag ontvangen en een concept akoestisch onderzoek met bijbehorend rekenmodel. De actualisatie van de vergunningen van KLM en KLM Cityhopper moet voor het aspect geluid nog worden gestart. Vanuit de directie van de OD NZKG is aangegeven dat er prioriteit gegeven moet worden aan de actualisatie van de vergunningen van deze bedrijven. De vergunningen voor SNBV, KLM en KLM Cityhopper worden door de OD NZKG zelf geactualiseerd en opgesteld. Het leveren van juridische ondersteuning voor het opstellen van de vergunningen wordt gedaan door de OD.
De vergunningverleners, specialisten en juristen bij de OD NZKG voor deze bedrijven zijn verdeeld over verschillende teams, te weten:
De projectleider dient het interne proces aan te sturen en verbinding te leggen tussen de verschillende teams. Inhoudelijk worden er geen werkzaamheden verwacht van de opdrachtnemer.
Actualisatie zonebeheermodel industrieterrein Schiphol-Oost (Extern of intern)
Om het zonebeheer van industrieterrein Schiphol-Oost te actualiseren dienen de volgende werkzaamheden te worden uitgevoerd:
Het is op dit moment nog onduidelijk of de actualisatie van het zonebeheermodel door de geluidspecialisten van de OD wordt gedaan of dat dit onderdeel ook wordt uitbesteed.
- Plan van Aanpak van minimaal anderhalf A4 waarin u uw visie geeft inzake het project en de onderlinge noodzakelijke samenwerking en verbinding denkt te realiseren. Omschrijf hoe u de opdrachtgever kan ontzorgen.
- U geeft minimaal twee referenties waaruit blijkt dat de kandidaat ervaring en deskundigheid heeft met de opdracht, ervaring bij de overheid geniet de voorkeur.
Competenties
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox