Opdracht omschrijving
De Nationale Politie (NP) heeft een wagenpark van rond de 14.000 voertuigen (excl. heimelijk) waar een exploitatie- en investeringsbudget mee is gemoeid. De NP wil doelmatiger en efficiënter met dit budget omgaan. Echter mist hiervoor actuele voertuiginformatie zoals de kilometerstand, onderhoudsadvies, status remblokken, status remvloeistof, status accu etc. Middels het project Voertuiginzicht (VIZ) halen we deze uit onze voertuigen die daartoe allemaal voorzien worden van telematica kastjes. Via ondermeer een 4G verbinding gaat de informatie naar het rekencentrum van de politie waar ze wordt opgeslagen. We zorgen ervoor dat de informatie in het juiste systeem terecht komt. Iedere 4 uur wordt de actuele kilometerstand en het actuele onderhoudsadvies ontsloten naar Planon (facilitair beheersysteem). De actuele kilometerstand wordt ook ontsloten naar Carwise (wagenparkbeheersysteem). Cognos (rapportagetool) maakt van deze informatie het rapport ‘Voertuigstoringen’, het ‘Maandrapport voertuigstoringen’ , ‘de onderhoudskalender’ en een ‘Bezettingsgraad’ overzicht. De informatie wordt ook gedeeld via een app (BlueVoertuig app) waarmee de locatie van het geparkeerde politie voertuig opgevraagd kan worden. Het project voertuiginzicht (VIZ) beoogt om middels telematica ontsloten voertuiginformatie in te zetten voor het verbeteren van de veiligheid, operationele bedrijfszekerheid, bezettingsgraad en vindbaarheid van de reguliere voertuigen.
|
Verantwoordelijkheden
T.b.v. de opdracht komen de volgende taken en activiteiten aan bod om de doelstellingen te kunnen behalen:
- Monitoren toepassing van alle voertuig informatie producten, promoten van bredere en juistere toepassing.
- Regie voeren op de implementatie van de inbouw van de voertuigtelematica in de bestaande voertuigen.
- Coördineren van de oplossing van incidenten in de informatie keten.
- Coördineren van wijzigingsverzoeken vanuit de gebruikersorganisatie. Dit begint met het bepalen van de toegevoegde waarde, prioriteren en adviseren aan het management. Het vervolgt met ontwerp, bouw, test, installatie en implementatie. Voorbeelden: wijziging van rapportages, KPI’s, app, data model en voertuigonderhoud systemen.
- Coördineren en beoordelen van de Proof of Concept welke door potentiele telematica partners moeten worden uitgevoerd.
- Coördineren van het functioneel design, bouw, test en installatie van de API tussen de backend van de telematica partner en het rekencentrum van de politie.
- Bepalen benodigde financiële en menselijke resources voor onderhoud en doorontwikkeling van de informatie keten.
Type inzet
Wij richten ons met deze aanvraag tot álle potentiële aanbieders/inschrijvers; zowel aanbieders die een kandidaat offreren, als ZZP'ers die zichzelf offreren. Inzet is op projectmatige basis.
Doelstelling
Qua architectuur bestaat het project uit meerdere delen:
- Het begeleiden van een externe partij bij het inbouwen van de telematica kastjes in de voertuigen t.b.v. het ontsluiten van voertuiginformatie;
- Het begeleiden van de interne ICT dienst bij het aansluiten van deze externe partij op de infrastructuur van de Nationale Politie;
- Het implementeren en borgen van de nieuwe bedrijfsprocessen op de afdeling Wagenparkbeheer in het kader van de nieuwe datastromen en beheerprocessen;
- Het implementeren en borgen van de nieuwe bedrijfsprocessen bij de Facilitaire dienst en haar achterban in het kader van de nieuwe telematica kastjes en het beheer daarvan.
Overig:
- API Gateway en Data Depot als informatie centrum waar alle informatie uit de voertuigen wordt verzameld en gedeeld met de presentatie laag
- De presentatie laag, zijnde politie systemen als Carwise, Planon, BVI-BV, COGNOS, Politie Prestatie Dashboard en de BlueVoertuig app.
Overige werkzaamheden voor de gevraagde projectleider zijn:
Telematica kastjes leverancier:
- Coördinatie en beoordeling van de Proof of Concept welke door de winnaar (lees: externe partij) van de reeds gegunde Europese aanbesteding (EA) moet worden uitgevoerd
- Coördinatie van het functioneel design, bouw en test van de API tussen de backend van de winnaar van de EA en het rekencentrum van de politie
|
Andere Proof of Concepts:
- Roll-out VIZ voor BMW motoren richting het rekencentrum
- Roll-out VIZ Piranha ( server plaatsbepalingssysteem)
Regie en inhoudsdeskundige rol over informatie keten:
- Monitoren toepassing van alle VIZ producten, promotie voor meer en juistere toepassing.
- Regie op incidenten in de VIZ keten van het telematica kastje in het voertuig t/m een Cognos rapport. Dit betreft hardware, software, midware (bijvoorbeeld koppelingen), rapporten en issues met onderhoud (zoals mislukte back-up of blokkade koppeling). Dit is incl. leverancier relaties.
- Regie en inhoudelijke rol op wijzigingsverzoeken vanuit gebruikersorganisatie betreffende COGNOS rapporten, KPI’s, app, Planon, Carwise met ook mogelijke impact op API telematica leverancier, data depot en BVI-BV datawarehouse. Dit betreft beoordeling van de inhoud van het verzoek, bepalen van de toegevoegde waarde, de prioritering, de bouw, de test en de implementatie.
- Coördinatie van het functioneel design, bouw en test van de API tussen de backend van een voertuig leverancier met een eigen telematica kastje en het rekencentrum van de politie.
- Bepalen benodigde financiële en menselijke resources voor onderhoud en doorontwikkeling van de informatie keten.
|
Contacten
De informatie regisseur heeft met een zeer breed spectrum collega’s en partners contacten:
- De product-owners, architecten, ontwikkelaars en functioneel beheerders van de ICT componenten in de voertuiginformatieketen.
- Collega bij ICT infrastructuur, beveiliging, mobiele telefonie.
- Voertuigleveranciers, telematica leveranciers, app bouwer, technologie leveranciers.
- Gebruikers binnen wagenpark, de politiegarages, onderhoud organisatie, politieteams, voer- en vaartuigen management.
Opleiding
HBO/WO informatica of Technische Bedrijfskunde
Professionele kennis en werkervaring
- 5 jaar aantoonbare ervaring als informatiemanager, lead-consultant of projectleider met de implementatie van software, hardware en systeemkoppelingen in organisaties van meer dan 5.000 medewerkers.
- 3 jaar aantoonbare ervaring met aansturing van ICT medewerkers in organisaties van meer dan 5.000 medewerkers.
- 3 jaar aantoonbare ervaring met applicatie architectuur en data architectuur
- 3 jaar aantoonbare ervaring met systeem koppelingen zoals als API’s
- Bekend met agile werken
Competenties
- Probleemanalyse
- Overtuigingskracht
- Coachen
- Initiatief
- Klantgerichtheid
- Leervermogen
- Samenwerken
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.