Gemeente Amsterdam

Projectleider Stedelijke Ontwikkeling

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Functieomschrijving
Als projectleider Stedelijke ontwikkeling ben jij een belangrijk aanspreekpunt voor particulieren en ontwikkelaars om te komen tot plannen die goed passen in de bestaande buurten. De populaire woonbuurten in West met een veelheid aan particuliere eigenaren en belangen vragen soms om een zorgvuldige begeleiding van initiatiefnemers die willen bouwen en verbouwen. Je houdt je bezig met de afstemming die nodig is rond vergunningverlening, participatie, bestuurlijke afweging om al of niet af te wijken van het bestemmingsplan, afspraken over programmering en doorstroming met de ontwikkelaars en afstemming met beleidsadviseurs over onder meer duurzaamheid, economische wenselijkheid, verkeerskundige inpasbaarheid of woonprogramma.

Werkzaamheden
Procesbegeleiding rond een aantal specifieke bouwprojecten met alle betrokken in- en externe partijen, inclusief het adviseren over eventuele plan aanpassingen en over vorm en inhoud van de participatie.

Er liggen op dit moment een tiental interessante dossiers;
• Globaal toetsen van plannen aan bestemmingsplannen en het verzamelen van beleidsmatige input voor een juiste afweging op haalbaarheid en wenselijkheid van die plannen;
• Het schrijven van bestuurlijke stukken over de afweging en besluitvorming rond deze initiatieven;
• Het organiseren van reguliere afstemming met de afdeling VTH (vergunningen en handhaving) en gebiedsteams over nieuwe en lopende complexere bouwinitiatieven.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
De functie projectleider Stedelijke Ontwikkeling is gepositioneerd binnen het flexteam van de Gebiedspool. De Gebiedspool levert expertise en menskracht voor de uitvoering van gebiedsplannen, uitvoeringsplannen, programma's en projecten in een stadsdeel. Van hieruit werken ook Ambtelijk opdrachtgevers aan het realiseren van de projecten in het stadsdeel, Programmamanagers aan het realiseren van stedelijke beleidsdoelen in de gebieden en om de gebiedsinbreng in stedelijke afwegingen te borgen. Verder werken vanuit dit deel van de Gebiedspool de collega's van allerlei directies die actief zijn voor West. Een zelfstandig onderdeel binnen de gebiedspool wordt gevormd door het team 'Sociale Basis'. Dit organisatieonderdeel is verantwoordelijk voor de beleidsrealisatie binnen het stadsdeel op het terrein van welzijn en zorg, van participatie en activering van burgers, van de voorzieningen voor jeugd en voor kunst en cultuur.


De Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met procesbegeleiding (incl. burgerparticipatie) van complexere (bouw) dossiers.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met procedures, juridische kaders, rollen en taken binnen gemeente en particuliere bouwprojecten.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende, afgeronde opleiding op hbo of wo niveau, bij voorkeur in de richting Ruimtelijke ordening (juridisch en/of planologisch). Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Geef in maximaal 1 A4 pagina aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met ruimtelijke ordenings- en omgevingsrecht in brede zin.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met beleidsrealisatie in een bestuurlijke omgeving.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur: • Het vermogen om zich in korte tijd in te werken in een dossier. Belangrijke aspecten herkennen en snel kunnen uitzoeken 'hoe het zit '; • Aantoonbaar gevoel voor politieke en bestuurlijke verhoudingen; • Gevoel voor omgevingsmanagement, een open, transparante houding naar alle betrokkenen en belanghebbenden; • Is flexibel inzetbaar en kan goed kunnen werken onder tijdsdruk. Voorbeelden hiervan kunnen gevraagd en beoordeeld worden door de opdrachtgever tijdens het interview, indien uitgenodigd.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox