Gemeente Huizen

Projectleider rbac-implementatie

Gemeente Huizen

De opdracht­omschrijving

Opdrachtgever
Wij zijn er voor onze inwoners. Jouw bijdrage voor de inwoners, de samenleving en de organisatie wordt gezien en gewaardeerd. De lijnen zijn kort en Huizen is tegelijkertijd groot genoeg om impact te maken. We stimuleren jou om verantwoordelijkheid te nemen voor je werk en je krijgt volop ruimte om jouw talenten te ontdekken, in te zetten en te ontwikkelen. Fouten maken mag; leren en ontwikkelen zijn vanzelfsprekend onderdeel van werken in Huizen. Net als plezier! We waarderen goede ideeën en goed werk en zijn eerlijk over waar het beter kan. 

De gemeente Huizen wil de informatiebeveiliging verder professionaliseren door een gestructureerde inrichting van Role-Based Access Control (RBAC). De huidige situatie kent risico’s op het gebied van privacy (AVG) en informatiebeveiliging (BIO) door onjuiste of onvoldoende gecontroleerde toegang tot informatie. Een gedegen RBAC-implementatie is essentieel voor compliance, veilige informatie-uitwisseling en de verdere digitale ontwikkeling van de gemeente, waaronder het verantwoord inzetten van AI-toepassingen.

Wij zoeken een ervaren projectleider RBAC die het project van A tot Z kan leiden. Je analyseert de huidige situatie, identificeert knelpunten, en stelt een concreet, uitvoerbaar stappenplan op voor de implementatie van RBAC binnen de gemeente Huizen. Je levert een solide adviesrapportage op, inclusief urenraming, resourceplanning en benodigde middelen.

In deze rol werk je nauw samen met interne stakeholders (Informatiemanagement, P&O, Juridische Zaken, IDV, Functioneel Beheer) en externe specialisten. Je bewaakt planning, scope en afstemming, en draagt zorg voor een gestructureerde uitvoering van het project en een gedragen eindadvies.

Projectleider RBAC-implementatie
Wij zoeken een projectleider die het projectvoorstel voor de implementatie van Role-Based Access Control (RBAC) kan uitwerken. Als verbindende schakel tussen IT, beleid en uitvoering pak je complexe vraagstukken gestructureerd aan.

Je analyseert de huidige situatie, betrekt de juiste stakeholders, brengt risico’s en knelpunten in kaart en stelt een haalbaar en transparant projectplan op. Je hebt ervaring met informatiebeveiliging en projectmanagement, en bij voorkeur kennis van RBAC of identity & access managemen

Opdracht
De nadruk ligt op de volgende werkzaamheden:

  • Analyseren van de huidige toegangssituatie, rollen en processen binnen de organisatie, inclusief documentatie van systemen en procedures.
  • Identificeren van knelpunten en risico’s op het gebied van AVG, BIO en interne toegangsstromen, zowel technisch als organisatorisch.
  • Organiseren en begeleiden van consultaties met interne en externe stakeholders, als verbindende schakel tussen IT, beleid en uitvoering.
  • Opstellen van een gedetailleerd projectvoorstel inclusief planning, urenraming, middelen, kosten, prioritering en roadmap voor implementatie.
  • Afstemmen van het voorstel met de opdrachtgever en betrokken afdelingen, inclusief bewaking van scope, kwaliteit en haalbaarheid.
  • Adviseren over vervolgstappen en implementatie-activiteiten, inclusief change management, communicatie en borging van kennis binnen de organisatie.
  • Rapporteren over voortgang, risico’s en bevindingen, en zorgen voor een gedragen adviesrapport dat de basis vormt voor de implementatie van RBAC.

Competenties
- Sterke analytische vaardigheden;
- Conceptueel denken
- Gestructureerd en planmatig
- Risicogestuurd
- Proactief en resultaatgericht;
- Uitstekende communicatieve vaardigheden;
- Ervaring met samenwerken in multidisciplinaire teams;
- Stressbestendig en flexibel;
- Passend bij onze kernwaarden: samenwerken, toegevoegde waarde leveren, werkplezier en resultaatgerichtheid.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

 

De Eisen

  • Uiterlijk beschikbaar vanaf 1 oktober 2025 voor 16 - 20 uur per week;
  • Aantoonbaar afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen IT met als thema informatiebeveiliging binnen overheids organisatie;
  • Aantoonbare werkervaring met RBAC, identity & access management of vergelijkbare informatiebeveiligingsprincipes;

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met stakeholdersmanagement en het opstellen van verbetervoorstellen in de afgelopen 3 jaar. Benoem in het CV minimaal één project waarin de kandidaat verantwoordelijk was voor stakeholderconsultaties en het opstellen van projectvoorstel inclusief succesvolle goedkeuring;
  • Bezit relevante certificaten zoals CISSP, CISM, PRINCE2, IPMA, of vergelijkbaar, of afgeronde opleidingen die direct aansluiten op informatiebeveiliging en/of projectmanagement
  • Aantoonbare werkervaring en kennis van de AVG en BIO(2) in de afgelopen 3 jaar bij een overheidsorganisatie.Aantoonbare kennis en werkervaring met RBAC, identity & accessmanagement in de afgelopen 5 jaar bij een overheidsorganisatie.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider in de afgelopen 5 jaar, met duidelijke resultaten op het gebied van informatiebeveiliging binnen een overheidsorganisatie (benoem dit duidelijk in het CV).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
17 september 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox