Gemeente Amsterdam
max ā¬110 per uur
Noord-Holland
32 uur per week
06 juni 2022
06 juni 2023
Opdrachtomschrijving
Schone lucht is belangrijk voor je gezondheid; dagelijks adem je 8.000 liter lucht in en uit. Je ziet het misschien niet, maar door verkeer en industrie adem je ook vervuilende en schadelijke stoffen in. Een Amsterdammer leeft ruim een jaar korter door te vieze lucht. De gemeente wil daarom schone en gezonde lucht voor bewoners en bezoekers van de stad.
Stadsverkeer is een van de grootste vervuilers in Amsterdam. Het stoot vervuilende stoffen als stikstofdioxide en fijnstof uit, maar ook broeikasgassen zoals CO2. De gemeente voert daarom nieuwe milieuzones in, bevordert uitstootvrij rijden met aanschafsubsidies en legt een goed en snel oplaadnetwerk aan. Zo wordt de stad zoveel mogelijk uitstootvrij in 2025 en willen we overal voldoen aan de advieswaarden voor fijnstof van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) vanaf 2030.
Het college heeft daarom het Actieplan Schone Lucht vastgesteld en het team Uitstootvrije Mobiliteit geeft invulling aan de uitvoering van het Actieplan. Het programma bestaat uit vier opgaves: Communicatie, Laadinfra en Beleid Strategie & Uitstootvrij en Uitstootvrij Beleid Realisatie. Daarnaast zijn er nog een aantal programma brede rollen op gebied van o.a. beleidsadvisering; monitoring en lobby. Elk team wordt aangestuurd door een projectmanager in opdracht van de teamleider.
In november heeft het college de Amsterdamse laadvisie 'Laad me - Strategisch plan laadinfrastructuur 2020-2030) vastgesteld waarin meerdere strategische lijnen worden besproken. Wij zijn nu op zoek naar een projectleider die de coördinatie op zich neemt over de werkzaamheden die nodig zijn voor de uitrolstrategie laadinfrastructuur. Op dit moment is Amsterdam koploper in het aantal laadpalen in de publieke ruimte met ruim 2500 laadpalen. De komende jaren zal daar nog een flink aantal bijgeplaatst gaan worden om aan de energievraag te gaan voldoen. De andere strategische lijnen worden aangestuurd door andere projectleiders en samen met de projectmanager vormt dit het projectteam laadinfra.
De projectleider openbare laadinfra (hierna de projectleider) coördineert de deelopgave waarin een aantal concrete resultaten geboekt moeten worden: twee aanbestedingen: een contract voor de overname van de huidige laadinfrastructuur (ca. 2.500 laadpalen) en een contract per medio 2023 voor de realisatie van nieuwe laadpalen, waarbij gewerkt wordt met wijklocatieplannen. Andere projecten binnen deze deelopgave zijn o.a. de ontwikkeling van een dataportaal en dashboard om als gemeentelijke organisatie zelf de regie voor plaatsing laadinfra ter hand te nemen en de uitrol van laadinfrastructuur voor Light Electric Vehicles. Binnen het team openbare laadinfra bevinden zich een aantal medewerkers die concrete projecten uitvoeren zoals de aanbestedingen. Ook de coördinerend projectleider zal zelf een aantal concrete projecten ter hand nemen. Voor de uitvoering wordt de samenwerking met de interne gemeentelijke organisatie steeds belangrijker i.v.m. de inbedding van deze werkzaamheden bij de staande organisatie (als de afdeling V&OR: verantwoordelijk voor de uitvoering van de plaatsing van de laadinfra; afdeling Datapunt: verantwoordelijk voor beheer van de laaddata, en afdeling Innovatie: die betrokken is bij de innovaties t.a.v. data. Omdat Amsterdam als koploper een belangrijke schakel is voor Nederland is er veel contact en samenwerking met externe stakeholders (te denken aan de G4 en de partijen binnen de Nationale Agenda Laadinfra).
Bestanddelen van de opdracht
De projectleider:
Om deze taken goed uit te voeren wordt verwacht dat de projectleider ervaring heeft als projectleider binnen een grote organisatie, ervaring heeft met de aansturing van een team en aantoonbare kennis/affiniteit heeft op het gebied van laadinfrastructuur.
Op te leveren resultaat
De projectleider openbare laadinfra (hierna de projectleider) coördineert de deelopgave waarin een aantal concrete resultaten geboekt moeten worden:
Afstemming
Periodiek vinden rapportages plaats. Daarnaast vindt kortcyclisch overleg plaats met de projectmanager laadinfra over de voortgang, prioriteiten van deelopgaven en afstemming met gemeentelijke doelen/visies. Zo zorgt de projectleider ervoor dat de uitwerking van de deelopgaven in lijn is met de visie en doelen van de gemeente. Aan het einde van elk kwartaal zal de projectleider een rapportage opleveren om inzicht te geven in de voortgang van de verschillende projecten zoals afgesproken in het uitvoeringsplan.(resultaatsverplichting)
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/
De opdrachtgever(s)
De omgeving van stedenbouw, planologie en duurzaamheid verandert sterk. De manier waarop omgegaan wordt met het stellen van kaders en het formuleren van beleid verandert mee. De eenheid Ruimte en Duurzaamheid (R&D) werkt op ieder schaalniveau, van portiek tot metropool, aan het ontwikkelen van een duurzame visie op de ontwikkeling van Amsterdam, het uitwerken van die visie tot concrete voorstellen en inrichtingsplannen en het mogelijk maken van die ontwikkeling en de uitvoering van de plannen. Enerzijds is zij verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en kaderstelling op het gebied van ruimtelijke ordening, stedenbouw en duurzaamheid. Anderzijds werkt zij in opdracht voor stadsdelen en grootstedelijke projecten, waar zij kennis inbrengt en planproducten tot stand brengt met betrekking tot stedenbouw, openbare ruimte ontwerp, planologie en duurzaamheid.
Programma Luchtkwaliteit maakt onderdeel uit van afdeling Duurzaamheid van de gemeente Amsterdam. Het programma geeft vorm en uitvoering aan het Actieplan Schone Lucht. Daarin zijn de gemeentelijke ambities en maatregelen vastgelegd voor schone en gezonde lucht in Amsterdam. De maatregelen moeten ervoor zorgen dat de luchtkwaliteit op korte termijn voldoet aan de Europese grensnorm. De ambitie is om in 2030 te voldoen aan de strengere advieswaarden van de WHO. Om deze doelstellingen te halen zet het programma stevig in op emissievrij vervoer 2030 in de hele stad. Het programma Luchtkwaliteit heeft een grote bestuurlijke gevoeligheid. Tevens wordt verbinding gezocht met de overige teams binnen de afdeling Duurzaamheid en het Cluster Ruimte en Economie die bijdragen aan de verduurzaming van de stad.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox