Rijkswaterstaat

Projectleider Omnichannel

Rijkswaterstaat

De opdracht­omschrijving

Met de huidige maatschappelijke en politieke discussies over dienstverlening van overheidsorganisaties neemt het belang van betrouwbaar, actueel en persoonlijk klantcontact vanuit Rijkswaterstaat enorm toe. Ben jij gemotiveerd om mee te werken aan het versterken van het vertrouwen van de burger in de overheid? Lees dan verder, want wij zoeken een creatieve senior projectleider Omnichannel.

Over het project

Vanuit jouw missie stuur je als projectleider het project Omnichannel klantcontact aan binnen het meerjarige programma Werken aan Uitvoering (WaU). Het programma WaU bij Klant & Services bestaat uit twee grote resultaatgebieden: betere digitale dienstverlening en het inrichten van samenwerking met andere overheden vanuit de gedachte ‘no wrong door’. Voor de digitale dienstverlening gaat Rijkswaterstaat aan de slag met een Omnichannel kanaalstrategie. De verschillende kanalen worden nu nog los van elkaar uitgevoerd, gemonitord en ontwikkeld. Jij gaat aan de slag om hierin een mooi samenspel te maken.

Het programma zit in de opstartfase. Met een klein kernteam werk je samen met marktpartijen, adviseurs uit andere projecten, programma’s en adviestrajecten en andere partners. De aanpak van het programma is een combinatie van creëren & leren; van doen & reflecteren. Deze manier van het ontwikkelen en uitvoeren past goed bij jouw onderzoekende en verbindende manier van werken. Daarbij ben je goed in het vinden van alternatieve en creatieve oplossingen, wanneer je die niet zelf bedenkt – organiseer je het met anderen.

Hoe jij bijdraagt in jouw rol

De voorstellen zijn er, nu moeten we aan de slag om concrete stappen te zetten. Als projectleider zorg je allereerst voor een gezamenlijk beeld van de toekomstige inrichting. Hiervoor verbind je verschillende afdelingen en organiseer je inspiratie op de mogelijkheden. Daarnaast zorg je voor het uitwerken van (langeretermijn)doelen, de planning en benodigde resources. Je bent verantwoordelijk voor het realiseren van de eerste doelen. Met het uitvoeren van pilots breng je samenwerking verder en toets je voorstellen aan de praktijk. Je realiseert een gedegen sturing en monitoring op digitalisering. En je zorgt ervoor dat de collega’s in de uitvoering goed geïnformeerd en betrokken zijn. Je onderhoudt goede relaties met de collega’s van IV die de inkoop en inrichting van nieuwe systemen voor hun rekening nemen. Jij stuurt vanuit de uitvoeringskant op de benodigde ontwikkeling en coacht de vers opgeleide product owners die op deze ontwikkeling worden ingezet. Met jouw kennis van agile werken sluit je aan op de ontwikkeling op dat vlak binnen de organisatie. Bij alles wat je doet neem je de context van het bredere programma mee.

Dit is waar jij voldoening uit haalt

met het realiseren van het programma draag je bij aan wat er écht toe doet voor de wereld buiten;

je mag dromen en krijgt ruimte om de juiste werkbare oplossingen te realiseren;

dwars door de organisatie daarbuiten vind je samenwerkingsrelaties;

het inzetten van jouw coachende stijl zorgt niet alleen voor concrete resultaten, maar ook voor verdere professionalisering van het team

Wat wij aan jou waarderen

an jou waarderenJe hebt sterk gevoel bij de maatschappelijke opgave van Rijkswaterstaat en bent een echte ambassadeur op het gebied van klantbeleving. Dat nog niet alles is vastgelegd, maar nog ontwikkeld moet worden, past bij jouw initiatiefrijkheid en onderzoekende houding. Je weet mensen en inhoud te verbinden en blijft de concrete stappen en het eindresultaat voor ogen houden. Als projectleider ben je onderdeel van het programmateam en draagt actief bij aan de realisatie van het programma en de samenhang tussen de verschillende projecten.

De afdeling

Je denkt mee met de eenheid Klant & Services, het organisatieonderdeel de Corporate Dienst en Rijkswaterstaat als geheel. Je bent onderdeel van de afdeling Klantproces Expertise waar je kunt werken vanuit autonomie en vertrouwen. Er wordt zelfstandigheid en initiatief, maar ook kwetsbaarheid van je gevraagd. We verwachten dat je zaken durft uit te proberen en te onderzoeken en je uitspreekt. Zo ontstaat er ruimte voor eigenheid en creativiteit, binnen het kleine team waar nauw met elkaar wordt samengewerkt. Daar waar samen optrekken synergie oplevert, stap je moeiteloos even buiten jouw eigen inhoud.

Organisatie en Afdeling

Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en bestaat uit zeven landelijke en zeven regionale organisatieonderdelen. Al meer dan 200 jaar werken we dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. We beheren en ontwikkelen de rijkswegen, -vaarwegen en -wateren en zetten in op een duurzame leefomgeving. Samen met anderen werken we aan een land dat beschermd is tegen overstromingen. Waar voldoende groen is, en voldoende en schoon water. En waar je vlot en veilig van A naar B kunt. Samenwerken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland: dat is werken bij Rijkswaterstaat.

Corporate Dienst (CD)

Wil jij werken bij Rijkswaterstaat binnen de Corporate Dienst (CD)? Dit organisatieonderdeel ondersteunt alle primaire werkprocessen van het Bestuur, de Bestuursstaf en de andere organisatieonderdelen van Rijkswaterstaat. Hierbij kan je denken aan bedrijfsvoeringsdiensten als HRM, communicatie, facilitaire en financiële dienstverlening, bestuurlijke juridische zaken en vastgoed. Buiten Rijkswaterstaat biedt de CD ook ondersteuning voor andere rijksoverheden en partijen, zoals gemeenten en waterschappen.

 

In totaal werken ongeveer 1.000 mensen binnen de CD, verspreid over de eenheid Klant & Services en de drie directies Communicatie, Personeel & Recht, Facilitair & Financiën, Informatievoorziening, Informatiemanagement & Control  en Bedrijfsvoering & Inkoop.

Het programmateam WAU is onderdeel van de afdeling Klantproces Expertise

Op deze afdeling wordt gewerkt aan projecten en trajecten voor het verbeteren van de beleving van verschillende klanten. Naast dit programma voor burgers en bedrijven, werken we aan resultaten voor medewerkers (bedrijfsvoering) en voor partners van Rijkswaterstaat. Vanwege de grootte van de ambitie voor de dienstverlening aan burgers en bedrijven en de opdracht die hiervoor ligt, is de inzet voor deze doelgroep georganiseerd als programma. 

Diversiteit

Talent als basis, diversiteit als kracht

Rijkswaterstaat is een inclusieve organisatie. Een organisatie die ruimte biedt aan iedereen en die de kracht van de diversiteit van medewerkers gebruikt om samen betere resultaten te halen voor Nederland. Inclusief betekent dat iedereen zich betrokken en gewaardeerd voelt; niet ondanks, maar dankzij de verschillen. Daarom nodigen wij jou graag uit, als jij je herkent in deze vacature, om te solliciteren.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Eis 1: De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde HBO diploma
  • In verband met de werkzaamheden dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.
  • Eis 2: De aangeboden kandidaat heeft kennis van en minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving in de rol van projectleider Toelichting politiek-bestuurlijke omgeving: Onder een politiek-bestuurlijke omgeving verstaan we landelijke beleids of - uitvoeringsorganisaties, provincies, gemeenten, of andere organisaties die bestuurd worden vanuit de politiek of bestuur.
  • Eis 3: De aangeboden kandidaat heeft kennis van en minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring bij grotere organisaties waarbij er is gewerkt met ketens, multidisciplinaire teams en verschillende belangen
  • Eis 4: De aangeboden kandidaat heeft kennis van en minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het organiseren/inrichten van digitale dienstverlening/Omnichannel en heeft dit opgedaan in de afgelopen 4 jaar. Toelichting digitale dienstverlening/Omnichannel: De inrichting van kanalen zoals website, social media, chat, voice bot en/of klantmanagement systemen.

De Wensen

  • Wens 1: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met omnichannel, customer experience en customer relationmanagement.
  • Wens 2: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met Interim – en projectmanagement op het gebied van IV en dienstverlening (0 Punten)3 - 5 jaar kennis en ervaring (10 Punten)5 of meer jaar kennis en ervaring (20 Punten)
  • Wens 3: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met design thinking/ service design.
  • Wens 4: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met werken bij of met een klantcontact centrum.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox