Provincie Gelderland

Projectleider inhuur en wet dba

Provincie Gelderland

De opdracht­omschrijving

Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1.500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.

Binnen de provincie Gelderland worden doorlopend organisatieverbeteringen doorgevoerd om de dienstverlening continue te optimaliseren en blijvend aan te sluiten bij de klantwensen. Op het snijvlak van P&O, Financiën en ICT wordt binnen de afdeling P&O eveneens gewerkt aan het verbeteren van de integrale P&O-dienstverlening. Een tweetal verbeterinitiatieven is vertaald naar een tweetal separate deelprojecten en is samengevoegd tot één project waar we op interim basis een projectleider voor zoeken die de beide disciplines goed beheerst.

De twee deelprojecten liggen redelijk in elkaars verlengde en hebben betrekking op de wijze van inhuur / inkoop en het voldoen aan de wet DBA. De Belastingdienst is vanaf 1 januari 2025 actiever gaan controleren op de inhuur / inkoop van ZZP’ers en overige inhuurkrachten. Daarnaast heeft de Belastingdienst in het voorjaar 2024 bij ons o.a. meegekeken naar de manier waarop wij bijhouden welke externen voor ons werken als ZZP’er of inhuurkracht. De conclusie was dat wij onvoldoende inzichtelijk kunnen maken welke externen voor ons werken. Tevens ontbrak voldoende onderbouwing om aan te kunnen tonen dat bij ons geen sprake is van schijnzelfstandigheid.         

De gedeputeerde met portefeuille Financiën heeft begin juni 2024 een convenant Doorontwikkeling Horizontaal toezicht getekend met de Belastingdienst. Hierin is toegezegd, dat wij vanaf 1 januari 2025 inzichtelijk hebben welke ZZP’ers en inhuurkrachten bij ons werkzaam zijn. 

De opdracht leent zich zowel voor invulling door een ZZP-er als uitvoering door een medewerker van een detacheringsbureau/adviesbureau. 


Verantwoordelijkheden

Om de doelstellingen te realiseren zoeken we op korte termijn naar een projectleider die verantwoordelijk is voor het opleveren van de volgende resultaten:

1. Onderbouwd advies en implementatie over de mogelijke keuzes van de werkvorm voor externe inhuur en advies over meest effectieve werkvorm (ca. 12-16 uur per week)

Om de grip op externe inhuur zo efficiënt en effectief mogelijk te laten verlopen, is een kleinschalig onderzoek gewenst waarin de verschillende inhuur-/wervingsstrategieën (met keuzemogelijkheden intern (inhuurdesk, shared services, HR services, recruitment desk, ..) en extern (uitbesteding via brokers, MSP, W&S-bureau, payroll-bureaus, ..) ) worden geanalyseerd en advies volgt welke inhuur-/wervingsstrategie het beste op de toekomstige organisatiebehoeften aansluit met duiding van de vigerende risico’s. Dit mondt uit in een advies van een werkvorm en de duiding waar dit in de organisatie het meest effectief belegd kan worden. Als dit advies is opgeleverd, gaat deze fase over naar de implementatie van het advies. De implementatie maakt onderdeel uit van deelopdracht 1. Na implementatie van het advies is deze deelopdracht afgerond. 

2. Opmaak projectplan en implementatie van (aanpassing) beleid, processen en systemen i.v.m. de wet DBA en VBAR (ca. 12-16 uur per week),

Als projectleider van de werkgroep ‘wet DBA & externe inhuur’ coördineer je de opmaak en implementatie van (de aanpassing van integraal) beleid, processen en systemen, zodat de organisatie volledig DBA-proof werkt en qua beleid, processen en systemen is ingeregeld op welke werkzaamheden ZZP’ers wel / niet mogen worden ingezet. 

Je stuurt het projectteam functioneel aan en doet mee in de uitvoering waar nodig. In het huidige ad hoc projectteam zijn medewerkers van de organisatie-eenheden Inkoop, P&O en Financiën (Fiscale Zaken en P&C Regie) werkzaam. Het projectteam had in 2024 de focus op de korte termijndoelstellingen (het inzichtelijk maken van de ZZP’ers en fiscale gevolgen per organisatie-eenheid). Vanaf 2025 wordt het accent verlegd naar de oplevering van de middellange termijnresultaten, waaronder hoe wij omgaan met ZZP’ers in relatie tot het werk dat wij (deels) met inhuur willen bezetten en de administratieve vastlegging van de aanwezige inhuur, waaronder ZZP’ers. Als deze processen goed ingeregeld zijn en alle betrokken afdelingen en teams weten wat hen te doen staat, is deze deelopdracht afgerond. 

De werkzaamheden kenmerken zich door een op te leveren projectresultaat, waardoor helder is wanneer de opdracht is afgerond. 


Externe is inzetbaar vanaf 6 mei 2025 tot en met 30 april 2026 voor minimaal 24 uur en maximaal 32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 maal een periode van 6 maanden. Afhankelijk van de beschikbaarheid van externe, is een gefaseerde start mogelijk, mits externe uiterlijk 1 juni 2025 inzetbaar is voor minimaal 24 uur per week. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • U voegt een CV van maximaal 5 pagina's A4 toe. Indien het CV (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het CV is in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. Het CV dient louter ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. U dient bij alle eisen en gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het CV en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit ZAL leiden tot uitsluiting. Externe is de afgelopen twee jaar niet in loondienst geweest van provincie Gelderland.
  • Externe heeft aantoonbaar 2 jaar ervaring (opgedaan in de periode 2020 - heden) als projectleider op het snijvlak van P&O, ICT en Financiën/Inkoop bij of voor een provincie of (middel)grote gemeente (50.000+ inwoners). Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet.
  • Externe beschikt aantoonbaar over minimaal een afgeronde HBO opleiding aangevuld met minimaal 5 jaar relevante werkervaring. Benoem de naam van het opleidingsinstituut, de plaats, de afstudeerrichting en het afstudeerjaar. Beschrijf tevens de gevraagde minimaal 5 jaar relevante werkervaring.
  • Externe beschikt aantoonbaar over ruime ervaring met arbeidsrechtelijke processen en/of externe heeft een arbeidsrechtelijke achtergrond. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet. Indien van toepassing graag ook de arbeidsrechtelijke achtergrond beschrijven.
  • Externe is inzetbaar vanaf 6 mei 2025 tot en met 30 april 2026 voor minimaal 24 uur en maximaal 32 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 maal een periode van 6 maanden. Afhankelijk van de beschikbaarheid van externe, is een gefaseerde start mogelijk, mits externe uiterlijk 1 juni 2025 inzetbaar is voor minimaal 24 uur per week. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Externe beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2023 - heden) met het onderzoeken van en adviseren over de verschillende mogelijkheden voor het inrichten van het inhuurlandschap / de inhuurprocessen bij of voor een overheidsorganisatie. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal één opdracht/project waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet. Graag hierbij concreet aangeven in welke rol deze ervaring is opgedaan.

De Wensen

  • Externe heeft aantoonbaar ervaring (opgedaan in de periode 2015 - heden) met het opstellen van inhuurbeleid, inhuurprocessen en inhuur technologie/systemen bij of voor een overheidsorganisatie, aan te tonen met praktijkvoorbeelden. De opdrachten/projecten beschreven in de toelichting op de eisen mogen hier ook weer gebruikt worden. Externe kan tenminste 3 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het opstellen van inhuurbeleid, inhuurprocessen en inhuur technologie/systemen bij of voor een overheidsorganisatie (10 punten) Externe kan 1 of 2 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het opstellen van inhuurbeleid, inhuurprocessen en inhuur technologie/systemen bij of voor een overheidsorganisatie (6 punten) Externe heeft geen ervaring met het opstellen van inhuurbeleid, inhuurprocessen en inhuur technologie/systemen bij of voor een overheidsorganisatie (0 punten)
  • Externe heeft aantoonbaar ervaring (opgedaan in de periode 2020 - heden) met het begeleiden van aanbestedingstrajecten, aan te tonen met praktijkvoorbeelden. Externe kan tenminste 2 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het begeleiden van aanbestedingstrajecten (10 punten) Externe kan 1 opdracht/project beschrijven waaruit ervaring blijkt met het begeleiden van aanbestedingstrajecten (6 punten) Externe heeft geen ervaring blijkt met het begeleiden van aanbestedingstrajecten (0 punten)
  • Externe heeft aantoonbaar ervaring (opgedaan in de periode 2020 - heden) als projectleider bij of voor een overheidsorganisatie, aan te tonen met praktijkvoorbeelden. Graag de opdrachten/projecten in hoofdlijnen beschrijven en aangeven welke resultaten behaald zijn. De opdrachten/projecten beschreven in de toelichting op de eisen mogen hier ook weer gebruikt worden. Externe kan minimaal 4 opdrachten/projecten beschrijven als projectleider bij of voor een overheidsorganisatie (10 punten) Externe kan 3 opdrachten/projecten beschrijven als projectleider bij of voor een overheidsorganisatie (6 punten) Externe kan 2 opdrachten/projecten beschrijven als projectleider bij of voor een overheidsorganisatie (4 punten)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox