Ministerie van Justitie en Veiligheid

Projectleider informatiehuishouding

Ministerie van Justitie en Veiligheid

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

De projectleider stelt voor beiden projecten een plan van aanpak en een projectplan op, waarin minimaal de volgende onderdelen zijn opgenomen:

- Aanpak

- Planning

- Benodigde capaciteit en middelen (project team)

- Prioritering

- Stakeholders

- Resultaten

- Risico's

Verantwoordelijkheden:

- De projectleider zorgt voor afstemmen met diverse partijen binnen de organisatie.

- De projectleider zorgt voor een goede samenwerking binnen het project en kopplt terug aan het IHH ontwikkelteam.

- Je brengt samen met de adviseurs IHH de uitdagingen en oplossingen in kaart.

Achtergrond opdracht 

De RvdK heeft de ambitie om de informatiehuishouding structureel op orde te brengen, zodat informatie duurzaam toegankelijk, betrouwbaar en veilig beschikbaar is voor medewerkers en burgers. Daarbij staat het kind centraal.
Om de doelstellingen voor de informatiehuishouding (IHH) te realiseren, worden meerdere projecten opgezet. Voor de coördinatie en uitvoering van deze projecten zoekt de RvdK een Projectleider Informatiehuishouding.
De projectleider is verantwoordelijk voor het voorbereiden, opzetten en uitvoeren van projecten die bijdragen aan het op orde brengen van de informatiehuishouding.
De focus ligt in eerste instantie op twee belangrijke projecten:
1. Implementeren van het e-Depot
Het realiseren van een digitale voorziening waar gedigitaliseerde dossiers duurzaam worden opgeslagen en toegankelijk gemaakt. Hiervoor dient de projectleider een plan van aanpak op te stellen, een projectteam te vormen en de daadwerkelijke implementatie te coördineren.
2.Opschonen van netwerkschijven
Het opstellen en uitvoeren van een plan van aanpak voor het opschonen van netwerkschijven. Dit is essentieel om te voldoen aan de doelstellingen van IHH en vormt tevens een randvoorwaarde voor andere verandertrajecten binnen de organisatie

Beschrijving directie/dienst/afdeling: 

De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) maakt onderdeel uit van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dit ministerie werkt aan een rechtvaardige en veilige samenleving. Door wetgeving, conflictoplossing, vreemdelingenbeleid, preventie en criminaliteitsbestrijding.
De RvdK wordt ingeschakeld wanneer ernstige zorgen zijn over de opgroei- en opvoedsituatie van een kind tussen 0 en 18 jaar. De RvdK komt op voor deze kinderen door hun (gezins-)situatie te onderzoeken en te adviseren wat de beste oplossing is of een verzoek in te dienen om ouders te beperken in hun gezag. Bij alle werkzaamheden van de RvdK staat het belang van het kind centraal.
Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel
Bij de RvdK werken zo’n tweeduizend medewerkers, verspreid over achttien locaties in het land. De organisatie wordt geleid door de directie en ondersteund door de Landelijke Staforganisatie (LSO). De RvdK werkt sinds 2017 in zelforganiserende en resultaatverantwoordelijke teams. Teams hebben zo de mogelijkheid om het werk grotendeels naar eigen inzicht in te vullen. Ieder team is verantwoordelijk voor het behalen van de teamresultaten en het opstellen van een plan om daar te komen. Medewerkers uit het primaire proces krijgen hierbij ondersteuning van een lokaal supportteam dat bestaat uit een teamcoach, een gebiedsmanager, een adviseur beleid, een HR-adviseur en een werkstroomadviseur. Op dit moment zijn binnen de RvdK verschillen in het tempo waarin gebiedsteams zich ontwikkelen naar de beoogde resultaten. Een aantal locaties en/of gebiedsteams heeft daarbij extra aandacht, sturing en ondersteuning nodig.
Missie en visie
De RvdK is erop gericht dat ieder kind dat wordt gemeld tijdig en effectief wordt geholpen met een goed advies of verzoek aan de rechtbank (de juiste interventie op het juiste moment). Daarom richt de RvdK zich op effectiviteit. De specifieke kennis van de RvdK, opgehaald uit casuïstiek, interventies, en wetenschappelijke inzichten, en het gebruik maken van de kennis van onze professionals zijn essentieel.
Het effect is meervoudig: het stelt de RvdK in staat om het methodisch handelen van de eigen professionals continu te verbeteren en waardevolle ervaringen uit onder meer data-analyse te delen met ketenpartners.

Competenties

  • bestuurssensitiviteit
  • plannen en organiseren
  • resultaatgerichtheid
  • omgevingsbewustzijn
  • netwerken
  • aansturen organisatie
  • motiveren
  • creativiteit

De Eisen

  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde WO opleiding bij voorkeur op het gebied van bestuurs- bedrijfs- of informatiekunde of vergelijkbaar.
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met projectmanagement op het gebied van informatiehuishouding.
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het werken binnen de (rijks)overheid of andere complexe publieke organisaties.
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het digitaliseren vernietigen en overbrengen van papieren informatiestromen.
  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving op het gebied van archivering en document- en informatiehuishouding .
  • Kandidaat is beschikbaar per 3 november 2025.
  • U heeft een persoonlijke motivatie van de kandidaat toegevoegd waarin hij/zij toelicht waarom hij/zij geschikt is voor deze functie en wat hij/zij voor ons zou kunnen en willen betekenen (maximaal 1 A4 - niet in de 3e persoon geschreven) > ook verplicht!!

De Wensen

  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving op het gebied van archivering en document- en informatiehuishouding, inclusief de Archiefwet.
  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van AVG.
  • De kandidaat heeft kennis van de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer.
  • De kandidaat heeft kennis van de Baseline Informatiehuishouding Rijk.
  • De kandidaat heeft kennis van Het Toepassingsmodel Metadata Rijk.
  • De kandidaat toont aan zelfstandig te kunnen werken binnen de bredere veranderopgave van de informatiehuishouding (IHH), waarbij hij/zij het grotere organisatiebelang en einddoel niet uit het oog verliest.
  • Kandidaat heeft kennis van informatiehuishoudingsprocessen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
24 oktober 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox