gemeente IJsselstein
geen max tarief
Utrecht
12 uur per week
01 november 2024
01 januari 2026
Organisatie onderdeel
De gemeente IJsselstein is een stad in het zuidwesten van de provincie Utrecht. De stad telt ruim 33.000 inwoners en heeft een gezellig historisch hart waar de inwoners trots op zijn. De ambtelijke organisatie van de gemeente (GIJS) bestaat uit ruim 250 medewerkers verdeeld over 7 teams. GIJS werkt aan een bloeiend en toekomstbestendig IJsselstein, waar iedereen prettig kan wonen, werken en samenleven. GIJS staat voor betrouwbare dienstverlening, een benaderbare organisatie en heldere communicatie. De ambtenaren werken vanuit drie kernwaarden: vakmanschap, pragmatisch en samenspel. Samen met en voor ‘ons stadje’.
Opdracht
De gemeente IJsselstein wil graag snel woningen realiseren. Daarom is gezocht naar een geschikte locatie om snel woningen te realiseren. Dat is het Podiumterrein geworden, een binnenstedelijke locatie. Om hier snel woningen te realiseren, moet een kort, zorgvuldig en uitgekiend proces worden doorlopen. Om momentum niet te verliezen, wordt het traject momenteel al opgestart. Dit betekent dat de toekomstige projectleider inspringt op een al rijdende trein. Het doel is de realisatie van tenminste 100 woningen uiterlijk 31 december 2025. Overige woningen die in het gebied passen kunnen ook in 2026 worden gerealiseerd.
De opdracht bestaat uit meerdere trajecten die parallel aan elkaar lopen. Waarbij het een hoog dynamisch project is, wat betekent dat tussentijdse resultaten kan leiden tot een wijziging in de koers.
Traject 1: ontwerpend onderzoek (Q4 2024 – Q1 2025)
Voor het ontwerpend onderzoek is een stedenbouwkundig bureau aangetrokken. Samen met disciplines in de gemeente wordt gelijktijdig gewerkt aan de noodzakelijke onderzoeken voor het ontwerpend onderzoek en wordt gewerkt aan een stedenbouwkundige schets. Deze schets vormt input voor de uitvraag om een ontwikkelaar/bouwer aan te haken (zie onder traject 2). Met deze samenwerkingspartner en het stedenbouwkundig bureau wordt de stedenbouwkundige schets dan verder uitgewerkt tot een definitief ontwerp.
Uitgangspunten ontwerp
De ontwikkeling bestaat uit minimaal 100 woningen, maar gaat uit van een maximale invulling van de locatie met woningen. Daarbij wordt gelet op de uitkomsten van de participatie waar het gaat om de inpassing van bestaande recreatieve mogelijkheden. Voor een grootschalige evenementenlocatie is geen ruimte. Parkeren moet zo efficiënt mogelijk worden opgelost, waarbij wordt gelet op de parkeersituatie in de omgeving. Zo mogelijk wordt gebouwd parkeren toegepast om tot een efficiënter ruimtegebruik te komen.
Traject 2: samenwerkingspartner (bouwer) selecteren (Q4 2024 – Q1 2025)
De gemeente bouwt zelf geen woningen. Hiertoe wordt een samenwerking aangegaan met een bouwer van (snelle) woningen (prefab). Momenteel wordt er nog gewerkt aan de concrete afbakening van de voorgestelde samenwerking. De verwachting is dat bij aanstelling van de in deze opdracht gevraagde projectleider, de voorbereidingen al in een verder gevorderd stadium zitten. In ieder geval is de samenwerking al nodig bij het ontwerpend onderzoek en de vergunningprocedure. Deze moeten passen bij de werkwijze van de bouwer en de vormgeving van de flexwoningen. Voor de daadwerkelijke realisatie van de openbare ruimte zal een aanbesteding nodig zijn die in principe los wordt getrokken van het proces om een samenwerkingspartner voor de bouw te vinden. Met de aannemer die de openbare ruimte aanlegt, wordt een bouwteam gevormd.
Traject 3: realisatie (Q2 – Q4 2025)
De realisatie bestaat uit verschillende onderdelen. Het gaat hier om zowel de civieltechnische onderdeel als bouwrijp en woonrijpmaken als eventuele vergunningen die hiervoor nodig zijn en de overeenkomsten/afspraken met kabel- en leidingmaatschappijen. Hiervoor zal o.a. een realisatieplan moeten worden opgesteld. Het voornemen is om deze zaken zoveel als mogelijk bij de samenwerkingspartners te laten landen. De daadwerkelijke werkzaamheden van de gemeente zullen bepaald worden door de afspraken die de gemeente maakt met de samenwerkingspartner. De samenwerkingspartner is tenminste verantwoordelijk voor de realisatie van de snelle woningen en het plaatsen hiervan (uiterlijk 31 december 2025).
Traject 4: overige ontwikkelingen (Q1-Q4 2025)
Er moeten nog keuzes gemaakt worden of dat de overige ontwikkelingen ook door de samenwerkingspartner zal worden gerealiseerd, of dat dit op een andere manier wordt ingericht. Onder de overige ontwikkelingen valt o.a. terugbrengen van de bestaande gewenste recreatieve voorzieningen en eventuele andere voorzieningen. Ook een goede oplossing voor een tijdige netaansluiting dan wel oplossen van netcongestie zal waarschijnlijk tot deze ontwikkelingen horen.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox