Ministerie van Justitie en Veiligheid
geen max tarief
Zuid-Holland
20 uur per week
23 februari 2023
01 juni 2023
De organisatie
Het Openbaar Ministerie (OM) is verantwoordelijk voor een veilige en rechtvaardige samenleving.
Het is van groot maatschappelijk belang dat de bedrijfsprocessen van het OM veilig en stabiel zijn
en soepel draaien. De Dienstverleningsorganisatie Openbaar Ministerie (DVOM) zorgt daarvoor.
Het projectmanagementteam OM (PMT-OM)) maakt deel uit van de DVOM. Het PMT-OM levert
project- en programmamanagement voor de landelijke programma’s en projecten. Daarnaast is het
PMT-OM kenniscentrum voor projectmatig werken.
Het project
Het Digitaal Procesdossier (DPD) is een elektronisch ondertekend procesdossier dat digitaal door de
politie bij het OM wordt aangeleverd. Het project DPD richt zich op de verandering van de papieren
werkwijze naar de digitale aanlevering. Het DPD levert veel voordelen op voor de gebruikers:
Documenten zijn beter leesbaar en bruikbaar, eerder beschikbaar en sneller te openen. Ook wordt
een aantal handelingen overbodig en worden dossiers automatisch aan de juiste zaak toegevoegd,
waardoor de foutgevoeligheid minder wordt.
De voorbereidingen om het DPD in gebruik te nemen liggen op schema. De DPD-ketenstuurgroep
heeft akkoord gegeven dat de (proces)implementatie van het Digitaal Procesdossier op 7 februari is
gestart met de invoering bij vier parketten.
Tijdens de procesimplementatie staat het opdoen van ervaringen met het DPD centraal. We halen in
vier parketten praktijkervaringen op. Deze ervaringen helpen in het optimaliseren van de landelijke
DPD-oplossing, het werkproces en de implementatieaanpak.
De procesimplementatie van DPD duurt in totaal twaalf weken en kent twee evaluatiemomenten.
Ook zal een eindevaluatie plaatsvinden. Als de ingebruikname succesvol verloopt, start de
gefaseerde landelijke invoering van DPD naar verwachting medio 2022.
De projectleider is verantwoordelijk voor:
• Het opstellen van het implementatieplan OM.
• Afstemming met de ketenpartners.
• Het opstellen van interne en ketenvoortgangsrapportages.
• Het afstemmen van de projectactiviteiten binnen het OM.
• Organiseren en voorbereiden bijeenkomsten met stakeholders, business vertegenwoordigers
en experts uit het OM.
• Voortgangsbewaking op tijd, geld en kwaliteit.
• Voorbereiding van besluitvorming richting stuurgroep, het ketenberaad en de portfolioboard.
• De verbinding tussen IT/IV en de business
Wij zoeken iemand die goed planmatig kan werken, zowel analytisch als verbindend sterk is, en snel
kan schakelen van strategie naar uitvoering. De beoogde projectleider heeft oog voor de lokale
belangen en processen en kan deze verenigen in een gemeenschappelijke werkwijze, De
projectleider vindt het leuk om samen te werken met de verschillende OM-onderdelen en met de
ketenpartners. Daarnaast is affiniteit met IT een pré, van de projectleider wordt verwacht dat hij/zij
een vertaalslag kan maken van de primaire processen naar de IT.
Kerncompetenties en ervaring
• Plannen en organiseren
• Bestuurlijke sensitiviteit
• Kennis van het primair proces van het OM.
• Gecertificeerd in opleiding projectmatig werken
• Anticiperen (op kritische momenten)
• Verbinden (zowel met de praktijk als in de keten)
• Initiatief en pro-actief
• Ervaring met projecten met een ICT-component en implementatietrajecten
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox