Ministerie van Justitie en Veiligheid

Projectleider DPD

Ministerie van Justitie en Veiligheid

De opdracht­omschrijving

De organisatie

Het Openbaar Ministerie (OM) is verantwoordelijk voor een veilige en rechtvaardige samenleving. 

Het is van groot maatschappelijk belang dat de bedrijfsprocessen van het OM veilig en stabiel zijn 

en soepel draaien. De Dienstverleningsorganisatie Openbaar Ministerie (DVOM) zorgt daarvoor.

Het projectmanagementteam OM (PMT-OM)) maakt deel uit van de DVOM. Het PMT-OM levert 

project- en programmamanagement voor de landelijke programma’s en projecten. Daarnaast is het 

PMT-OM kenniscentrum voor projectmatig werken. 

 

Het project

Het Digitaal Procesdossier (DPD) is een elektronisch ondertekend procesdossier dat digitaal door de 

politie bij het OM wordt aangeleverd. Het project DPD richt zich op de verandering van de papieren 

werkwijze naar de digitale aanlevering. Het DPD levert veel voordelen op voor de gebruikers: 

Documenten zijn beter leesbaar en bruikbaar, eerder beschikbaar en sneller te openen. Ook wordt 

een aantal handelingen overbodig en worden dossiers automatisch aan de juiste zaak toegevoegd, 

waardoor de foutgevoeligheid minder wordt. 

 

De voorbereidingen om het DPD in gebruik te nemen liggen op schema. De DPD-ketenstuurgroep 

heeft akkoord gegeven dat de (proces)implementatie van het Digitaal Procesdossier op 7 februari is 

gestart met de invoering bij vier parketten. 

Tijdens de procesimplementatie staat het opdoen van ervaringen met het DPD centraal. We halen in 

vier parketten praktijkervaringen op. Deze ervaringen helpen in het optimaliseren van de landelijke 

DPD-oplossing, het werkproces en de implementatieaanpak.

De procesimplementatie van DPD duurt in totaal twaalf weken en kent twee evaluatiemomenten. 

Ook zal een eindevaluatie plaatsvinden. Als de ingebruikname succesvol verloopt, start de 

gefaseerde landelijke invoering van DPD naar verwachting medio 2022.

 

De projectleider is verantwoordelijk voor:

• Het opstellen van het implementatieplan OM.

• Afstemming met de ketenpartners.

• Het opstellen van interne en ketenvoortgangsrapportages.

• Het afstemmen van de projectactiviteiten binnen het OM.

• Organiseren en voorbereiden bijeenkomsten met stakeholders, business vertegenwoordigers 

en experts uit het OM.

• Voortgangsbewaking op tijd, geld en kwaliteit.

• Voorbereiding van besluitvorming richting stuurgroep, het ketenberaad en de portfolioboard.

• De verbinding tussen IT/IV en de business

Wij zoeken iemand die goed planmatig kan werken, zowel analytisch als verbindend sterk is, en snel 

kan schakelen van strategie naar uitvoering. De beoogde projectleider heeft oog voor de lokale 

belangen en processen en kan deze verenigen in een gemeenschappelijke werkwijze, De 

projectleider vindt het leuk om samen te werken met de verschillende OM-onderdelen en met de 

ketenpartners. Daarnaast is affiniteit met IT een pré, van de projectleider wordt verwacht dat hij/zij 

een vertaalslag kan maken van de primaire processen naar de IT. 

 

Kerncompetenties en ervaring

• Plannen en organiseren

• Bestuurlijke sensitiviteit 

• Kennis van het primair proces van het OM.

• Gecertificeerd in opleiding projectmatig werken

• Anticiperen (op kritische momenten)

• Verbinden (zowel met de praktijk als in de keten)

• Initiatief en pro-actief 

• Ervaring met projecten met een ICT-component en implementatietrajecten

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • U heeft een persoonlijke motivatie van de kandidaat toegevoegd waarin hij/zij toelicht waarom zij geschikt is voor deze functie en wat hij/zij voor ons zou kunnen en willen betekenen (maximaal 200 woorden – niet in de 3e persoon geschreven).
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • VOG Bij eventuele gunning levert de Kandidaat voorafgaand aan de startdatum bij de inhurende manager, een rechtsgeldig VOG in welke niet langer dan 6 maanden voorafgaand aan de beoogde startdatum is afgegeven, organisatie specifiek is én betrekking heeft op de aard van de uit te voeren diensten/werkzaamheden
  • Kandidaat heeft een afgeronde WO opleiding
  • Kandidaat beschikt over een certificering op het gebied van projectmanagement, zoals Prince2, IPMA, PMP of vergelijkbaar
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante ervaring als projectleider in complexe omgevingen. De complexiteit zit in de politiek-bestuurlijke omgeving en diversiteit aan belangen en werkwijzen doordat verschillende organisaties deel uit maken van de keten. Kandidaat dient deze ervaring aantoonbaar te maken in de CV.
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante aantoonbare ervaring in de strafrechtsketen.
  • Kandidaat heeft in de afgelopen 2 jaar kennis en ervaring opgedaan van het primair proces van het OM. Kandidaat dient deze ervaring aantoonbaar te maken in de CV.
  • Kandidaat heeft 3 jaar relevante aantoonbare ervaring met het leiden van projecten met een IT/IV component.
  • Kandidaat heeft 5 jaar relevante aantoonbare ervaring met het leiden implementatietrajecten

De Wensen

  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante ervaring als projectleider in complexe omgevingen. De complexiteit zit in de politiek-bestuurlijke omgeving en diversiteit aan belangen en werkwijzen doordat verschillende organisaties deel uit maken van de keten.
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante aantoonbare ervaring in de strafrechtsketen.
  • De kandidaat heeft ervaring met procesoptimalisatietrajecten. Toegepast bij X opdrachten.
  • Inschrijver vult hieronder de naam van de Kandidaat in en het telefoonnummer voor het maken van een eventuele afspraak voor een Interview.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox