Gemeente Amsterdam

Projectleider datakwaliteit

Gemeente Amsterdam

De opdrachtĀ­omschrijving

Functieomschrijving
De afdeling Stedelijk Beheer van de directie Verkeer & Openbare Ruimte is namens het bestuur van gemeente Amsterdam Asset Eigenaar van de openbare ruimte in de stad. Bij die rol hoort een verantwoordelijkheid voor het handhaven van de met het bestuur afgesproken minimale kwaliteit van de openbare ruimte. Daarvoor zijn onze asset management processen essentieel. Deze processen, maar ook verschillende processen bij andere directies (bijvoorbeeld het Ingenieursbureau en Stadswerken) maken gebruik van data over de openbare ruimte. Dat begint met 'paspoortgegevens' over onze assets (wat is het en waar staat het) conditie-gegevens, gebruiksinformatie enz. enz. De kwaliteit van de data is één van de belangrijke factoren die bepalend zijn voor de kwaliteit van de producten van onze asset management-processen.

Onze begroting bijvoorbeeld, is grofweg gebaseerd op vier componenten: hoeveelheden (welke asset hebben we, aantallen, lengtes en oppervlaktes), de conditie van de assets (als de conditie onder het met het bestuur afgesproken niveau ligt moet de asset op het vereiste niveau gebracht worden), normkosten per maatregel (wat kost het bijvoorbeeld gemiddeld om een stuk verharding met vergelijkbare eigenschappen te vervangen) en de frequentie waarmee de maatregelen moeten worden uitgevoerd. Als we in onze data twee bomen missen heeft dat op een totaal van circa 317.000 bomen weinig effect. Maar als we 20.000 bomen niet in beeld hebben scheelt dat miljoenen in de begroting.

Werkzaamheden
We krijgen steeds beter beeld bij de kwaliteit van onze data (wat is het en waar staat het). We merken dat er zowel structureel als incidenteel veranderinitiatieven nodig zijn om de data op orde te brengen én te houden. Dit houdt in dat er meerdere grotere en ook kleinere projecten/klusjes e.d. nodig zijn, waarbij wij kunnen vertrouwen op jouw kennis kunde en inzicht om zaken behapbaar en bestuurbaar te maken. Soms zijn het klussen met gegevensbeheerders, soms zijn het klussen met collega's uit andere domeinen en andere afdelingen. Daarbij werk je uiteraard samen met onze collega's van o.a. het team Gegevensbeheer en andere professionals, maar zeker ook met de collega's uit de assetteams.

We werken vanuit de context van de bij stedelijk beheer gehanteerde asset management processen / (wettelijke) kaders enz. Jouw kennis en kunde helpt ons om te denken en te handelen in data, waarbij dit uiteindelijk weer terugkomt in informatieproducten.

Je zult verschillende projecten en klussen onder je nemen, waarbij jij de leiding neemt. Dit passend binnen het totale projectportfolio. Daarnaast zul je gevraagd en ongevraagd adviseren over aanpassingen en verbeteringen in de organisatie en samenwerkingsprocessen in de keten.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
Amsterdam groeit! Elk jaar komen er meer bezoekers, bewoners en bedrijven naar onze prachtige stad. Bij de gemeente Amsterdam werken we met 14.000 collega's dagelijks aan een veilige, schone stad waar het goed wonen, werken en ontspannen is. Dit doen we voor de 2,3 miljoen bezoekers van Sail, maar ook voor de buurman die graag een bloemperkje voor de deur wil. Je kunt je voorstellen dat het hierbij belangrijk is dat we assets zoals verhardingen, bruggen, kademuren en openbare verlichting goed onderhouden. Dit is de taak van onze afdeling Stedelijk Beheer. Om alle uitdagingen in de openbare ruimte het hoofd te bieden, richten wij ons op diverse transities. Zo verschuift onze focus van techniek naar functie, gebruik en veiligheid, van onderhoudbaar naar herbruikbaar en duurzaam en van degelijk naar met lef en flair. Binnen de afdeling Stedelijk beheer zijn diverse teams actief, waaronder het team Openbare Ruimte. Dit team zorgt voor integrale sturing op de instandhouding, het gebruik en de functie van de openbare ruimte, met als doelen: leefbaar, schoon, heel en veilig. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met onder meer stadsdelen en diverse andere teams binnen de gemeente.


De Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring op assetdata en geodata en -informatie in openbare ruimte en/of publieke infrastructuur.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring bij minimaal drie Asset Managementomgevingen in de Grond-, Weg- en Waterbouw en/of Openbare Ruimte
  • De aangeboden kandidaat heeft kennis van standaarden en normen in het assetmanagement en specifiek voor data in het assetmanagement.
  • De aantoonbare kandidaat heeft meerjarige ervaring in projectmanagement van veranderingen op processen, data en systemen, met oog voor de mens. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Geef in maximaal 1 pagina's aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende wo diploma. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beĆ«indigd en de offerte ter zijde gelegd.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het managen van datakwaliteit van objectdata.
  • Geef aan hoeveel jaren aantoonbare ervaring met - en kennis van informatievraagstukken in het domein assetmanagement beheer openbare ruimte en de daar geldende landelijke standaarden (bijv IMBOR)).
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met - en kennis van documentaire archief wettelijke eisen en ontwikkelingen in Nederland en internationaal. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.
  • De aangeboden kandidaat heeft een opleiding op het gebied van Asset Management en of data kwaliteit. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox