Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen
max €100 per uur
Drenthe
16 uur per week
01 juli 2025
01 januari 2026
Organisatie
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor twee heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl
Opdracht
Binnen de gemeenten Hoogeveen en De Wolden is wonen benoemd als topprioriteit. Naast het versnellen van woningbouw ligt de focus op twee urgente opgaven:
Specifiek aandachtspunt In Hoogeveen is de huisvesting in de sector middenhuur t.b.v. starters en doorstromers welke nu tussen wal- en schip belanden. Ze verdienen teveel voor sociale huur en te weinig om te kunnen kopen. Ook de huisvesting van internationale werknemers is een belangrijk thema. Er is beleid opgesteld voor de huisvesting van deze doelgroep, hier is de afgelopen anderhalfjaar ook een uitvoeringsplan voor ontwikkeld. Voor dit uitvoeringsplan dienen nog enkele elementen te worden uitgewerkt. Tegelijkertijd is er een locatie in beeld voor de huisvesting van internationale werknemers in De Wolden.
Bij beide gemeenten spelen dus een aantal aspecten waar huisvesting van deze doelgroepen wordt nagestreefd o.a.:
De aangewezen locatie wordt momenteel onderzocht op haalbaarheid en er worden gesprekken gevoerd met stakeholders. Op korte termijn wordt de buurt geïnformeerd en wordt participatie opgestart waarna het proces geregisseerd dient te worden. Snelheid en draagvlak is hierin van belang. De opdrachtnemer voert deze werkzaamheden zelfstandig uit en is verantwoordelijk voor het regisseren van het gehele proces richting realisatie. Daarbij wordt gewerkt op basis van vooraf overeengekomen doelen en resultaten.
Hiervoor dient een haalbaarheidsstudie gedaan te worden. Je bent regisseur en projectleider van dit initiatief, onderhoud contacten met stakeholders en weet deuren te openen in deze complexe opgave. De opdrachtnemer treedt hierbij op als onafhankelijk regisseur en projectleider, brengt eigen expertise in, en onderhoudt op eigen initiatief contacten met stakeholders.
Participatie voor deze ontwikkeling is reeds opgestart.
beleid binnen de gemeente te creëren. Dit heeft geleid tot een herziening van het beleid, deze dient uiteindelijk (medio ’26) nog te worden vastgesteld. Het ontwikkelteam heeft de afgelopen anderhalf jaar gewerkt, samen met experts in het uitvoeringsplan, aan deze complexe vraagstukken en herontwikkeling. Er is een toolkit ontwikkeld om deze materie te implementeren in de organisatie.
Deze tools dienen nog verder te worden uitgediept binnen het PVA waarna een beheerstructuur in de organisatie dient te worden ingericht. De opdrachtnemer werkt deze onderdelen zelfstandig uit en levert concrete producten op die bijdragen aan besluitvorming en implementatie.
Kerntaken:
De opdrachtnemer rapporteert zelfstandig periodiek over voortgang, risico’s en mijlpalen aan de opdrachtgever. Er is geen sprake van hiërarchische aansturing.
Context:
Er is een bestaande projectorganisatie binnen de gemeenten waarop wordt voortgebouwd. Er is een duidelijke behoefte aan executiekracht richting realisatie en beheer. De gemeente heeft hiervoor een externe procesbegeleider ingezet, die nauw samenwerkt met de projectleider. De opdrachtnemer levert als externe professional een afgebakende bijdrage op basis van expertise en resultaatverantwoordelijkheid. Werkzaamheden worden uitgevoerd zonder gezagsverhouding, met mogelijkheid tot inzet van vervanging indien nodig, in overleg met de opdrachtgever. De opdracht heeft een duur van zes maanden. De einddatum is gesteld op 31 december 2025, waarna de deliverables — inclusief het participatietraject, de haalbaarheidsstudie en het uitvoeringsplan — zijn afgerond en opgeleverd aan de opdrachtgever.
Competenties
-Strategisch, tactisch en resultaatgericht opereren;
-Proces regie en versnelling;
-Proactief stakeholdermanagement;
-Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
-Sterk analytisch vermogen;
-Verbindend leiderschap;
-Zelfstartend en zelfstandig binnen complexe omgevingen.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11 Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1. 1 professional voor 16 uren per week.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Nee, niet bespreekbaar.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox