Ministerie van Justitie en Veiligheid

Projectleider

Ministerie van Justitie en Veiligheid

De opdracht­omschrijving

Beschrijving Opdrachtgever
Het Openbaar Ministerie (OM) zorgt - samen met de politie en andere ketenpartners - voor 
opsporing en vervolging van strafbare feiten. Dit varieert van winkeldiefstal tot moord en van 
belastingontduiking tot cybercrime en terrorisme. Het werk van het OM is erop gericht dat daders 
een passende straf krijgen en dat slachtoffers en nabestaanden het gevoel hebben dat zorgvuldig 
met hun belangen wordt omgegaan.


Het OM bestaat uit een hoofdkantoor (het Parket-Generaal), 
10 arrondissementsparketten, 1 landelijke ressortsorganisatie en een aantal ‘bijzondere’ eenheden 
t.w. het Landelijk Parket, het Functioneel Parket, het parket CVOM (Centrale Verwerking OM), de 
DVOM (Dienst Verleningsorganisatie OM) en de Rijksrecherche. Het Openbaar Ministerie is op ca. 35 
locaties door heel Nederland gevestigd. In totaal werken ongeveer 5.000 mensen bij het OM. 
Aan het hoofd van het OM staat het College van procureurs-generaal. Het College bepaalt het 
landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid van het OM. De zorg voor de organisatie en de 
bedrijfsvoering ligt eveneens bij het College. 
Voor een nader profiel van het OM verwijzen wij naar de website van het Openbaar Ministerie: 
www.om.nl
Beschrijving directie/afdeling 
De Dienstverleningsorganisatie van het Openbaar Ministerie (DVOM) draagt zorg voor de 
ondersteunende dienstverlenende processen zodat alle 5.500 OM’ers hun werk kunnen doen.
Van financiële dienstverlening, aanstellingsbrieven, vacatures en arbeidsovereenkomsten tot 
dienstauto’s, buitenlandse dienstreizen en mobiliteitskaarten. .We hebben een bedrijfsjuridisch team 
en leveren expertise op het gebied van inkoop, gegevensbescherming en archiveren. We begeleiden 
verhuizingen en verbouwingen. En we organiseren evenementen en voeren landelijke programma’s 
en projecten uit. Lokaal ondersteunen we collega’s bij het invoeren van facilitaire contracten, de 
analyse van werkprocessen en het vertalen van nieuwe wet- en regelgeving in de OM-praktijk. 
Voor al deze producten en diensten hebben wij een PDC.

Beschrijving omschrijving dienst, aanleiding en doel
Er is een PDC opgeleverd voor al onze dienstverlening.
T.b.v. de AO/IC moeten de onderliggende werkprocessen van al onze producten en diensten goed 
zijn beschreven, compliant zijn aan regelgeving (AVG, archiveren) en het beheer hiervan goed 
georganiseerd. 
Daarnaast is er een behoefte aan goede sturingsinformatie m.b.v. KPI's.
Om dit op korte termijn te realiseren zoeken we een koppel van een deskundige projectleider en 
business analist/procesoptimalisatie specialist die in co-creatie met onze specialisten onze 
werkprocessen doorlichten.
Functiebenaming en beschrijving werkzaamheden
De opdracht is om onder de verantwoordelijkheid van een afdelingshoofd ISM specialisten voor een 
tiental dienstverleningsprocessen op te leveren:
- Opstellen actuele procesbeschrijving;
- Dit proces te optimaliseren/Lean in te richten waar mogelijk;
- AVG toets op dit proces incl. voorstel AVG-proof maken indien nodig;
- Sturingsinformatie en KPI te ontwikkelingen waar nodig en mogelijk;
- Beheer vorm te geven.
De Projectleider zorgt voor aansturing, coördinatie en voortgang over het geheel en zal een 
facilitatorsrol hebben in werksessies.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Kandidaat heeft een afgeronde HBO/WO opleiding.
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar recente werkervaring als projectleider in de afgelopen 10 jaar binnen de (rijks)overheid.
  • Kandidaat heeft ervaring met verandermanagement.
  • Kandidaat heeft ervaring met het visualiseren van complexe vraagstukken.
  • Kandidaat heeft ervaring met procesoptimalisatie van bedrijfsvoeringsprocessen.
  • Kandidaat is beschikbaar voor 24 uur per week voor de duur van het project.
  • Kandidaat heeft uitstekende mondelinge en schriftelijke (advies)vaardigheden.

De Wensen

  • Kandidaat heeft kennis van regelgeving omtrent AVG en Archivering.
  • Kandidaat heeft ervaring met complexe strategische vraagstukken in een politiek bestuurlijke omgeving.
  • Kandidaat heeft kennis van AO/IC
  • Inschrijver vult hieronder de naam van de Kandidaat in en het telefoonnummer voor het maken van een eventuele afspraak voor een Interview.
  • Inschrijver vult hieronder de NAAM en Functie in van de persoon die de eventuele overeenkomst ondertekent. Dit is de rechtsgeldig tekenbevoegde wat blijkt/volgt uit het uittreksel van de KvK of een door deze rechtsgeldig tekenbevoegde gevolmachtigd persoon. Indien een volmacht van toepassing is dient deze in de map bij deze vraag te worden gevoegd.
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het managen van multidisciplinaire projecten binnen de rijksoverheid. Dit dient duidelijk te blijken uit het CV.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox