Gemeente Breda

Projectleider

Gemeente Breda

De opdracht­omschrijving

Projectleider Financieel Expertisecentrum (FEC) –

  • Jij zorgt dat de ontwikkeling en implementatie van het FEC succesvol binnen de projectdoelstellingen gerealiseerd wordt.
  • Jij bent dé schakel naar de verschillende belanghebbenden (ondernemers, maatschappelijke partners en bijstandsgerechtigden) in de stad en betrekt deze bij de planvorming en realisatie.
  • Jij bent een gedreven verbinder en een ervaren projectmanager. 

Ben jij een doortastende en doelgerichte verbinder met overzicht en goede projectmanagementvaardigheden?

Armoede, het is wat je niemand wenst. Maar toch is het onderdeel van onze samenleving. Het is vaak geen bewuste keuze om te leven in armoede en gelukkig leeft het overgrote deel van onze samenleving in goede gezondheid en met voldoende middelen. Echter is er ook een groep die aan het einde van de maand niet of nauwelijks rond kan komen. Tel daarbij op dat door onverwachte vaak heftige persoonlijke veranderingen inkomen en uitgaven al snel niet meer met elkaar in overeenstemming zijn. Armoede en daarmee (problematische) schulden liggen dan op de loer. De overheid heeft een rol om mensen in armoede en met schulden te  ondersteunen zodat zij zelf de draad weer kunnen oppakken en uit deze benarde situatie kunnen komen.

De afgelopen decennia is veel geprobeerd en is er veel veranderd. Of het gaat om de toeslagen beschikbaar gesteld door het rijk of om de vrijstellingen en ondersteuning vanuit de gemeente. We proberen sinds jaar en dag armoede te bestrijden en schulden tegen te gaan. Vaak met succes, maar soms ook weinig efficiënt of te laat, waardoor problemen ontstaan of zelfs groter worden.

Uit de ervaring blijkt dat we een grote groep niet bereiken en dat we mensen met schulden pas in een laat stadium in beeld hebben en kunnen ondersteunen waardoor de maatschappelijk kosten en de persoonlijke problemen eigenlijk niet meer zijn te overzien. Dit moet beter kunnen! We gaan daarom de focus verleggen en onze huidige werkwijze en denkpatronen doorbreken.
Mensen met schulden denken lange tijd de schulden zelf te kunnen oplossen of hebben een gevoel van schaamte waardoor ze vaak pas laat bij de gemeente in beeld komen. Vaak pas zo laat dat het jaren duurt voordat mensen weer uit armoede en schulden zijn, de volledige regie over hun eigen leven hebben en helemaal zelf kunnen voorzien in hun eigen bestaan.

Uit de verschillende gesprekken met de stad blijkt dat financiële kennis cruciaal is om signalen eerder te zien maar ook om mensen eerder en beter te kunnen ondersteunen. Daarom komt er een financieel expertisecentrum waar iedereen terecht kan met alle vragen over geldzaken, maar waar ook gewerkt wordt aan kennisversterking van de professional op financieel gebied.
Want wanneer professionals in de eerste lijn vroegtijdig signalen van armoede of schulden herkennen, kunnen zij mensen tijdig doorverwijzen of ondersteunen. We focussen in onze nieuwe aanpak op ‘werkende armen’ en op de ZZP-ers die het moeilijk hebben. Want werken moet lonen. Daarmee bedoelen we dat, wanneer je werkt, je meer geld moet overhouden dan wanneer je niet werkt en een uitkering ontvangt. Helaas is dit allerminst vanzelfsprekend. Zo kennen we de zogenoemde ‘werkende armen’, mensen die wel een baan hebben, maar die niet of nauwelijks rond kunnen komen. Of ZZP-ers die het niet lukt om genoeg inkomen te genereren om van rond te komen. Deze Bredanaars moeten het dan soms rooien met minder dan wanneer ze een gemeentelijke uitkering zouden ontvangen; een omgekeerde wereld. Een situatie die we kunnen én willen doorbreken.

De ontwikkeling van een Financieel Expertisecentrum. Door eerder gemaakte analyse  samen met de gebruikers en belanghebbenden van de behoefte voor financiële ondersteuning zal de projectmanager de vervolgstappen implementeren Er is een plan van aanpak en plan van aanpak waarbij de ontwikkeling en implementatie is opgesteld.

Het plan beschrijft:
•        De aanleiding/ urgentie
•        De opgave
•        Why, How, what? (Visie/ missie, dienstverlening)
•        Organisatie en capaciteit
•        Business case
•        Communicatiestrategie
•        Begroting
•        Key Performance Indicatoren en benefits – management en stuurinformatie
•        Planning ontwikkeling en implementatie 

Je bent dé drijvende kracht achter de ontwikkeling van het financieel expertisecentrum (FEC). Het project wordt vanuit de keten Participatie, schuldhulpverlening opgestart. Je werkt nauw samen met de teamleider Schuldhulpverlening en de leden van het projectteam in de voorbereiding en de ontwikkeling van het FEC. Daarnaast leg je verbindingen met de belanghebbenden zowel binnen als buiten de gemeente en betrek je ze waar nodig en mogelijk om daarmee het draagvlak te vergroten en de ontwikkeling van de dienstverlening optimaal in te richten.

Je koppelt regelmatig de stand van zaken richting de bestuurder en stelt rapportages op wat betreft de voortgang.
 

  • Je hebt aantoonbaar affiniteit met financiën en de doelgroepen ondernemers (BBZ, Tozo), maatschappelijke partners en bijstandsgerechtigden en kunt je verplaatsen in hun leefwereld en behoeften.
  • Je bent proactief, doortastend, analytisch scherp en to the point.
  • Je bent in staat om strategisch en conceptueel te denken en maakt eenvoudig de vertaalslag naar de praktijk.
  • Je werkt planmatig en doelgericht, met oog voor de omgeving en organisatie.
  • Je communiceert makkelijk op verschillende niveaus. 
  • Je bent in staat om prioriteiten - ook voor anderen - te stellen.
  • Je zorgt voor een goede beheersing van jouw project vwb tijd, geld, capaciteit en kwaliteit. 
  • Je beschikt over minimaal HBO werk- en denkniveau.
  • Je hebt een opleiding projectmanagement gedaan .
  • Je hebt kennis van wet- en regelgeving in het kader van de Participatiewet, wet BBZ 2004 en de wet gemeentelijke schulphulpverlening.
  • Je hebt kennis/ervaring met GWS/ Suite/ WIZZ.
  • Bestuurlijk sensitief en communicatief sterk





De Eisen

  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting van Projectmanagement. Dit moet blijken uit het cv.KeuzemogelijkhedenAkkoord (0 Punten)Niet akkoord (0 Punten)
  • Uw kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring in het Sociaal Domein. Dit moet blijken uit het cv.KeuzemogelijkhedenAkkoord (0 Punten)Niet akkoord (0 Punten)
  • Uw kandidaat heeft 2 jaar ervaring als Projectleider. Dit moet blijken uit het cv.KeuzemogelijkhedenAkkoord (0 Punten)Niet akkoord (0 Punten)
  • Je hebt kennis van wet- en regelgeving in het kader van de Participatiewet, wet BBZ 2004 en de wet gemeentelijke schulphulpverlening. Dit moet blijken uit het CVKeuzemogelijkhedenja (0 Punten)nee (0 Punten)
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Uw kandidaat heeft kennis van Schuldhulpverlening en Financien. Dit moet blijken uit het cv.KeuzemogelijkhedenAkkoord (10 Punten)Niet akkoord (0 Punten)
  • Het cv is voorzien van referenties met betrekking tot (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).KeuzemogelijkhedenReferenties aanwezig (5 Punten)Referenties leverbaar (2 Punten)Geen referenties (0 Punten)
  • Uw kandidaat heeft kennis van de systemen Wizz, Suite en GWS. Dit moet blijken uit het CVKeuzemogelijkhedenheeft kennis van de systemen (15 Punten)heeft geen kennis van de systemen (0 Punten)
  • Je hebt aantoonbaar affiniteit met financiën en de doelgroepen ondernemers (BBZ, Tozo), maatschappelijke partners en bijstandsgerechtigden en kunt je verplaatsen in hun leefwereld en behoeften. Dit moet blijken uit het CVKeuzemogelijkhedenja (15 Punten)nee (0 Punten)
  • Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. -Je bent proactief, doortastend, analytisch scherp en to the point. -Je communiceert makkelijk op verschillende niveaus. -Je bent bestuurlijk sensitief en communicatief sterk - De week van 7 februari 2022 is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.KeuzemogelijkhedenKandidaat scoort zeer goed op de competenties. Alle competenties zijn aanwezig en weet de kandidaat zeer overtuigend te onderbouwen (25 Punten)Kandidaat voldoet aan de gestelde competenties en kan dit in voldoende mate onderbouwen met voorbeelden uit de praktijk. Bij sommige competenties komt de kandidaat sterker/ overtuigender over dan bij andere competenties (15 Punten)Kandidaat voldoet enigszins aan de gestelde competenties, echter kan dit slecht onderbouwen met voorbeelden uit de praktijk (5 Punten)Kandidaat voldoet niet aan de gestelde competenties. Eén of meer competenties ontbreken. (0 Punten)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox