gemeente Utrecht

Projectcoördinator oog in al

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig! 
Als projectcoördinator geef je richting aan het lokale proces waarin bewoners, gemeente en samenwerkingspartners werken aan een gedragen plan voor een duurzaam warmtesysteem. Je bent verantwoordelijk voor de samenwerking tussen de gemeente Utrecht en een bewonersinitiatief in de wijk oog in Al.

Je begeleidt de eerste fase van het Europese project E2CUTIES, waarin we samen met onder andere Hogeschool Utrecht en Energie Samen een methode ontwikkelen om warmtegemeenschappen op te zetten in de stad. Dit is een innovatief project waarin nog niet alles is uitgestippeld, we zoeken iemand die het uitdagend vindt om samen de weg vooruit te bepalen.

Opdrachtomschrijving
In de buurten Oog in Al en Halve Maan werk je samen met bewonersinitiatief Oog in Al aan een buurtenergieplan. Dit plan moet duidelijk maken hoe de wijk kan toewerken naar een betrouwbaar, collectief warmtesysteem inclusief rollen, budget, juridische kaders en organisatievorm.
Jouw werkzaamheden bestaan uit onder andere:
·    Coördineren van de bijdrage van het bewonersinitiatief aan het proces waarin bewoners, gemeente en partners samenwerken aan een duurzaam warmtesysteem voor de buurt.
·    Coördineren van de input vanuit het bewonersinitiatief aan het pilotplan
·    Zorgen voor brede betrokkenheid van bewoners en stakeholders.
·    Bewaken van de planning, afstemmen van activiteiten en sturen op voortgang.
·    Evalueren van de samenwerking tussen bewoners, gemeente en partners
·    Bijdrage leveren aan nieuwe vormen van publiek-civiele samenwerking
·    Eenmalig rapporteren van resultaten aan het Europese projectteam.
·    Zorgen voor toegankelijke communicatie richting bewoners over het project.

Resultaat van de opdracht
Voor het project E2C voor de buurt Oog in Al moet in Q4 van 2026 in samenwerking tussen het bewonersinitiatief, de gemeente Utrecht en projectpartners Hogeschool Utrecht en Energie Samen een Lokaal Pilotplan voor een mogelijke warmtegemeenschap in Oog in Al en Halve Maan worden opgeleverd waarin de volgende thema’s worden uitgewerkt:  
•    Governance- en investeringsvoorstel voor de lokale energie-/warmtegemeenschap
•    Samen met de gemeenschap opgesteld buurtenergieplan
•    Technisch ontwerp van het energiesysteem en businesscase
•    Financieringsstrategie en organisatie
•    Financieel voorstel voor leden en stakeholders
•    Beleidsinbedding en juridische kaders 
•    Plan met overzicht van activiteiten, budget, rollen en verantwoordelijkheden van betrokken partijen: buurtinitiatief Oog voor Warmte,  Gemeente Utrecht en de projectpartners Hogeschool Utrecht en Energie Samen.

Te ondernemen activiteiten
Tussen juni 2025 en december 2026 moeten daarvoor de volgende activiteiten worden uitgevoerd:
1.    Initiëren en coördineren/begeleiden van de activiteiten ter voorbereiding op het te maken pilotplan en de uitvoering van het pilotplan.
2.    Indien nodig aanpassen van het buurtenergieplan om zoveel mogelijk bewoners uit verschillende doelgroepen en andere stakeholders te bereiken. Evalueren van de effectiviteit van communicatiekanalen en -strategieën.
3.    Opstellen rapportage en pilotplan voor overige bovengenoemde thema’s. 
4.    Afstemmen van de activiteiten tussen het bewonersinitiatief, projectteam Buurtaanpak Oog in al van de gemeente Utrecht, City Cluster Coördinator Utrecht, Energie Samen en de Hogeschool Utrecht. En met de projectcoördinatoren van twee andere projecten in het E2-CUTIES project de buurt Lunetten en de wijk Noordoost , om gezamenlijke (onderzoek) vragen te formuleren en deze slim en gezamenlijk aan te pakken.
5.    Planning maken voor de activiteiten van Oog voor Warmte en deze afstemmen met de activiteiten van het projectteam Buurtaanpak Oog in Al. 
6.    Sturing op de gemaakte planning 
7.    Zorgen voor een goede samenwerking tussen Oog voor Warmte, de gemeente Utrecht, inwoners, lokale ondernemers en andere betrokken partijen. 
8.    Rapporteren over de voortgang in communicatie(materialen) en rapportages voor het E2CUTIES-project.
9.    Uitvoeren van een tussentijdse evaluatie van de samenwerking met de partijen in het project
10.    Bijdragen het ontwikkelen van kansrijke vormen van publiek-civiele samenwerking
11.    Geleerde lessen meegeven aan de gemeente over hoe zij de samenwerking met energiecoöperaties binnen lokale energiegemeenschappen kan versterken, op basis van de opgedane kennis en ervaring uit deze opdracht.

Je werkt waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?  Lees dat op deze pagina. 

Goed om te weten: 
Gesprekken zijn gepland tussen 8 en 12 september. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd. 

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?

De Wensen

  • Beschrijf je meest recente opdracht binnen dit vakgebied en beschrijf hoe je je netwerk daarin hebt opgebouwd en wat belangrijk is in de samenwerking met verschillende stakeholders (max 250 woorden).
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Je hebt 2 jaar ervaring in de samenwerking tussen gemeente en bewonersinitiatief.
  • Je hebt ervaring in het begeleiden van complexe (duurzaamheid)projecten. Bij voorkeur in de warmtetransitie en met coöperaties.
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).
  • Je hebt minimaal 2 jaar ervaring in opzetten van organisatiestructuren m.b.t. samenwerking van verschillende partijen (publiek, particulier)  - Minder dan 2 jaar - 2 tot 4 jaar - 4 jaar of meer
  • Je hebt kennis/betrokkenheid bij de energietransitie. Je bent op hoofdlijnen op de hoogte van lopende discussies en technische ontwikkelingen.
  • Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
25 augustus 2025 om 09:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox