gemeente Utrecht

Projectarchitect

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig!
Stadsbedrijven heeft veel uitdagingen in de primaire processen zoals de stedelijke ontwikkeling, het beheer en onderhoud van de stad en het schoonhouden van de stad. Digitalisering van de dienstverlening van Stadsbedrijven is steeds belangrijker onderdeel van het primaire proces en het is cruciaal om de digitalisering op een verantwoorde manier in te zetten. De digitaliseringsprojecten hebben betrekking op ondersteuning medewerkersproductiviteit, afvalstoffen inzamelingprocessen en aansturing van elektrische installaties zoals pompen, gemalen en bruggen 

Opdrachtomschrijving:
-    Je maakt vanuit de businessanalyse een project start architectuur, op basis van gemeentelijke kaders en richtlijnen in diverse projecten bij Stadsbedrijven
-    Je werkt als projectarchitect onder aansturing van de bedrijfsarchitect Stadsbedrijven en zorgt voor goedkeuring van project start architectuur in de architectuurboards
-    Je bewaakt de gestelde kaders en richtlijnen van de project start architectuur in de realisatie van het project, informeert en indien nodig escaleert
-    Je werkt nauw samen met softwarepartners om te zorgen dat de solution architectuur passend is binnen project start architectuur kaders en richtlijnen   
-    Je neemt deel aan project overleggen en draagt bij aan de doorontwikkeling van het softwarelandschap 
-    Je neemt deel aan de Utrechtse architectuur community en bevordert het “Werken onder Architectuur”

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Deze opdracht is succesvol afgerond als voor drie projecten de project start architectuur documenten zijn goedgekeurd door de architectuurboards van de gemeente en een OT architectuur advies voor twee projecten. 

Goed om te weten: 
Gesprekken zijn gepland op vrijdag 21 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 

Voor deze opdracht geldt er een verscherpte integriteitsscreening welke door een externe partner wordt uitgevoerd. De uitkomst van het onderzoek is bepalend voor de definitieve opdrachtverstrekking. 

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd. 
 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je hebt minimaal hbo werk- en denkniveau.
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met project start architectuur ontwikkelen, afstemmen en borgen.
  • Je hebt minimaal 3 jaar kennis van architectuurmethoden, procesontwerpmethoden, projectmanagementmethoden en (agile)systeemontwikkelingsmethoden.
  • Je hebt kennis van architectuurtools en Archimate (m.n. Bizzdesign Enterprise Studio).

De Wensen

  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).
  • Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Je hebt kennis en ervaring met ISA/IEC 62443-serie.
  • Je hebt bij voorkeur kennis en ervaring met de volgende standaarden: - O ISO/IEC 27400 (IoT Security & Privacy): internationale standaard voor beveiligings- en privacy maatregelen specifiek gericht op IoT-omgevingen. - O NISTIR 8259-serie: richtlijnen voor IoT-apparaat beveiliging en leveranciersverantwoordelijkheden. - O OWASP IoT Top 10: praktische lijst met de belangrijkste IoT-kwetsbaarheden en mitigaties (zoals zwakke wachtwoorden, onveilige netwerkservices, en gebrek aan update-mechanismen). - O ENISA IoT Security Baseline (EU-context): richtlijnen voor minimale beveiliging van IoT-devices en ecosystemen. - O ISO/IEC 27017 (Cloud Security): aanvullende beveiligingsmaatregelen op ISO 27002, specifiek voor cloudomgevingen. - O ISO/IEC 27018 (Privacy in Cloud): bescherming van persoonsgegevens in publieke cloudomgevingen. - O NIST SP 800-144 & 800-210: richtlijnen voor het beveiligen van public en hybrid cloudomgevingen. - O CIS Benchmarks (Center for Internet Security): best practices voor configuratie hardening van cloudplatformen (Azure, AWS, Google Cloud). - O Cloud Security Alliance (CSA) CCM / STAR: Cloud Controls Matrix als referentie voor governance, risico en compliance in cloudomgevingen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
17 november 2025 om 10:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox