Gemeente Breda
geen max tarief
Noord-Brabant
36 uur per week
01 juli 2023
01 oktober 2023
Programmamanager “Toekomstproof werken in het sociaal domein”
Ben jij de manager die samen met medewerkers en leidinggevenden de volgende stap zet in de ontwikkeling van processen in het sociaal domein én bijbehorende aanbesteding en implementatie van de nieuwe kernapplicatie?
De koers voor de toekomst van de kernapplicaties in het sociaal domein is bepaald … en dat gaat niet alleen over ICT!
We hebben als management van het sociaal domein en de afdeling informatie & communicatie het advies van de werkgroep “vooronderzoek kernapplicaties” overgenomen.
Het allerbelangrijkst vinden we dat medewerkers in de diverse ketens goed worden ondersteunt in hun werk én waar nodig goed kan worden samengewerkt over de ketens heen. We kiezen daarom voor het scenario “één systeem voor het sociaal domein, inclusief regievoeren.”
Behalve voor de ICT betekent deze keuze nog veel meer voor onze processen én voor alle mensen die dit raakt: wijzelf als managers en medewerkers van de gemeente Breda, de partners in het voorliggend veld, de professionals bij de zorgaanbieders én natuurlijk de inwoners en ondernemers van Breda.
Daarom hebben we besloten voor de ontwikkeling van de processen en de implementatie van de ICT een paar jaar de tijd te nemen, de ruimte te geven aan medewerkers hieraan mee te doen én we zoeken dus een doorgewinterde programmamanager die het geheel gaat begeleiden.
Ter verduidelijking qua ICT: het gaat (in ieder geval) over de Suite Sociaal Domein, E-diensten Centric, Zorgned en WIZportaal. Alleen de bankprocessen van de kredietbank, de commerciële processen van de afdeling Werk en het Regio Bureau Leren worden ondersteunt met andere systemen. Bovendien hebben we afgesproken dat we onderweg de haalbaarheid van de gekozen koers blijven toetsen.
Wat ga je doen?
De gekozen koers heeft veel impact op de werkprocessen, de ICT en daarmee vooral voor onze collega’s. Het biedt volop kansen om mee te doen, die tijd moet er zijn en de ruimte moet gevoeld gaan worden. Het betreft zowel de collega’s in het Sociaal domein als de collega’s van de afdelingen “Informatie & Communicatie” en “Financiën, Inkoop en Juridische zaken”. Dit is een pad dat we gezamenlijk willen bewandelen.
Voordat we een aanbesteding gaan doen willen we goed zicht hebben op wat ons te doen staat, wat we vooraf kunnen doen bv. qua procesinrichting.
Als programmamanager maak je een programmaplan voor de komende jaren, rekening houdend met de besluiten uit het vooronderzoek, andere strategische projecten/programma’s (integrale inkoopvisie, regievoeren, kwaliteit en naleving) en lopende verbetertrajecten op afdelings- en teamniveau (bijvoorbeeld “basisprocessen MO op orde”). Een Europese aanbesteding, (door)ontwikkeling van processen en implementeren van een ICT-oplossing zijn belangrijke onderdelen van het programma.
Als programmamanager zorg je ervoor dat de medewerkers van de genoemde organisatieonderdelen bekend zijn met het programma en hierin actief gaan participeren. Medewerkers in het Sociaal domein zien het programma als een kans om hun werkzaamheden te optimaliseren en ruimte te creëren voor zaken die er ook toe doen, zoals meer tijd voor contact met inwoners, afstemming met collega’s, een bijdrage leveren aan nieuwe ontwikkelingen, etc.
Het doel is om in Q2/Q3 2023 allereerst te komen tot uitspraken over hoe we als Sociaal domein willen werken: welke processen willen we wel/niet aanpassen, hoe ver willen we daar in gaan? Deze vormen de basis voor de daarop volgende aanbesteding. Dit betekent dat deze opdracht bestaat uit 3 fases: 1) maken programmaplan, breed opstarten programma en stappen in procesontwikkeling zetten die noodzakelijk zijn vóór aanbesteding, 2) het aanbestedingsproject en doorwerken aan procesontwikkeling en 3) de implementatie.
Na fase 1 en 2 vindt er een tussenevaluatie met jou plaats, over de benodigde begeleiding in de implementatiefase en wat jouw rol daar wel of niet in zal zijn. Deze werving richt zich daarom in eerste instantie op Fase 1 en 2.
We zoeken jou!
Jij zorgt voor je eigen nadere programmaopdracht inclusief de randvoorwaarden.
Gezien de reikwijdte van het programma zullen diverse projecten nodig zijn om de programmadoelstellingen te behalen. Er zijn verbetertrajecten/projecten die al lopen (op afdelings/teamniveau); daar ben jij nodig om de verbinding te maken en zo nodig bij te (laten) sturen. Andere projecten (met eigen specialistische projectleiders) zullen door jouw geïnitieerd moeten worden, denk bijvoorbeeld aan het aanbestedingsproject.
Je begrijpt dat er veel van je gevraagd gaat worden! Als programmamanager ga jij ervoor zorgen dat het programmadoel wordt gehaald en onderliggende projecten succesvol zijn. Zowel opbouwen, uitdenken als uitvoeren en het proces begeleiden. Dit vraagt uiteraard de standaard managementvaardigheden, waaronder heldere communicatie, tijdsbewaking, voortgangsbewaking, probleemoplossend vermogen (proactief, analytisch).
Wij vragen:
• Wo werk- en denkniveau.
• Aantoonbare ervaring met multidisciplinaire trajecten.
• Ervaring binnen een gemeentelijke organisatie met (politieke) besluitvormingsprocessen en de communicatie hieromtrent.
Wie ben je verder? Je bent iemand:
• met een creatieve geest
• met een aanstekelijk enthousiasme
• die goed abstract kan denken
• die vakkennis heeft op minimaal hbo niveau
• met een visionaire blik die goed kan aansluiten en schakelen binnen de verschillende niveaus (strategisch, tactisch en operationeel).
• die in staat is om interne verbinding te vergroten en partijen kan verbinden.
• die omgevingsgevoelig is en draagkracht weet te creëren.
• die communicatief vlot is in woord en geschrift
• die kan sturen
• die overtuigend en doortastend is
• die taakgericht is en besluitvaardig
• die sterk in zijn schoenen staat
• die zeker ook successen deelt en viert!
Daarnaast vinden we het ontzettend belangrijk dat jij je verbonden voelt met dit onderwerp en dit tot je verbeelding spreekt en dat het Sociaal Domein een bekend terrein voor je is.
Wie zijn wij?
Dit programma is onderdeel van het strategisch portfolio van het MT sociaal domein. De andere projecten/programma’s zijn de integrale inkoopvisie sociaal domein, regievoeren en kwaliteit & naleving (toezicht op aanbieders). Afstemming met alle programma/projectleiders hiervan is van groot belang, opdat alles goed op elkaar kan blijven aansluiten.
Duur van de opdracht:
Fase 1: Q3 2023 – Q4 2023 (programmaplan, breed opstarten programma en stappen in procesontwikkeling zetten die noodzakelijk zijn vóór aanbesteding)
Fase 2: Q4 2023 – Q3 2024 (het aanbestedingsproject en doorwerken aan procesontwikkeling)
Eventueel ná evaluatie Fase 3: Q3 2024 – Q1 2026 (de implementatie)
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox