Nederlandse Spoorwegen

Programmamanager

Nederlandse Spoorwegen

De opdracht­omschrijving


 
Dit ga je doen
NS Stations zorgt ervoor dat stations en stationsomgevingen comfortabele en gastvrije plekken zijn voor o.a. reizigers en stationsbezoekers. Binnen NS Stations draagt de afdeling Servicedesk bij aan het schoon, heel en veilig houden van de stations in Nederland. De Servicedesk van NS Stations neemt jaarlijks 40.000 storingen aan voor NS, ProRail en gemeenten. Daarnaast beheert de desk ook het overig vastgoed van NS Stations. Dit doen zij in een team van 24 medewerkers. Om in de nabije toekomst efficiënt het storingsonderhoud van de stations assets te kunnen faciliteren heeft de servicedesk een helder eindbeeld opgesteld. In haar visie gaat zij uit van één geautomatiseerd servicedesk systeem met een eenvoudig en eenduidig proces, waarin gebruikers overwegend zelfstandig storingen kunnen aanmaken en opvolgen. Na marktconsultatie wordt het huidige systeem (Planon) of nieuw in te richten workflow managementsysteem, ontworpen en geïmplementeerd om de servicedesk processen te ondersteunen. Overzicht van de dienstverlening, signalering van gebruikers en rapportages dragen bij aan actuele informatievoorziening en excellente besturing. Een steeds groter aantal ontwikkelingen zoals smart assets met sensoren worden ook gefaseerd ontsloten op het systeem. In de Servicedesk visie & roadmap en resultaatafspraken 2023/2024 zijn stappen richting de toekomst verwoord. Als programmamanager ben je verantwoordelijk voor het aansturen van de programmadoelen vanuit de visie en deel je het totale meerjarige vraagstuk op in behapbare werkpakketten. Je bent in staat om de complexe veranderingen vanuit de visie in een gefaseerde roadmap samen met de teams en stakeholders voor de komende jaren succesvol vorm te geven en implementeren. Hiervoor ben je in staat om complexiteit in werkwijzen/systemen en over te systemen te verkleinen.
Als ervaren programmamanager beheers je de standaard projectmanagement vaardigheden. Jij bent het eerste aanspreekpunt voor deze opdracht en behoudt het totale overzicht van de lange termijn. Je adviseert de opdrachtgever, stuurgroep en stakeholders over voortgang en legt besluitvorming en issues voor. Je houdt je met de toekomst bezig om de visie te behalen en communiceert deze ook binnen NS. Naast governance en besturing van de veranderingen, ben je bedreven in het uitwerken van de inhoud. In een plan van eisen vertaal je de vastgoed onderhoud en beheer ambities van NS in afgestemde eisen. Je bent in staat om multidisciplinaire teams aan te sturen en te zorgen dat resultaten worden behaald. Hiervoor ben je in staat om teams van verschillende aard binnen gezamenlijke cadans te laten opereren.

Hier ga je werken
NS Stations brengt stationsgebieden tot leven. Stations van wereldklasse met tevreden reizigers en stakeholders, dát is de ambitie! Voorlopig werk je nog vanuit huis maar zodra het weer kan staat jouw stoel staat klaar op de 12 verdieping van ons servicekantoor met een prachtig uitzicht over de sporen van Station Utrecht. Hier bundelen de 18 professionals van de servicedesk hun krachten bij het snel oplossen van alle storingen. De Servicedesk stimuleert persoonlijke ontwikkeling door middel van coachsessies voor de medewerkers. Wil jij zowel  de Servicedesk tillen naar een hoger niveau als je zelf persoonlijk ontwikkelen? Dan ben je bij ons op de juiste plek!

Dit zijn de eisen
•    HBO+/WO werk- en denkniveau
•    Je hebt relevante business en IT-verandermanagement werkervaring als senior projectmanager/ programmamanager binnen de spoorsector of vastgoed
•    Minimaal 10 jaar relevante werkervaring bij grote en complexe organisaties en bent daarin aantoonbaar succesvol
•    Je bent gecertificeerd in PRINCE 2 Practioner en/of IPMA en/of SAFe
•    Het is een pré als je aan de volgende punten kunt voldoen:
          o    Ervaring met servicedesk assets is een pre
          o    Een netwerk in de IT-industrie

Verder beschik je over de volgende competenties:
•    Leidinggeven: Kan zelfstandig projecten opzetten en runnen. Kan andere medewerkers aansturen en coachen en motiveren. Ervaring in scrum en werken met ontwikkelteams
•    Resultaatgerichtheid: Het actief gericht zijn op het behalen van resultaten en doelstellingen en de bereidheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten
•    Organisatiesensitiviteit: Is zich bewust van de strategische achtergrond van projecten en programma’s. Wordt betrokken bij vertrouwelijke besluitvorming en kan zich daarin onafhankelijk en integer opstellen. Kan goed inschatten wat de gevolgen zijn van eigen gedrag en communicatie en kan hiermee de omgeving en anderen beïnvloeden (politieke speelveld)
•    Conceptueel vermogen: Het doorzien van relaties en verbanden om inzicht te krijgen in complexe situaties, problemen en processen, abstracte problemen kunnen oplossen en abstracte vraagstukken kunnen omzetten naar concrete resultaten, waardoor nieuwe denkwijzen, structuren en ideeën ontstaan
•    Samenwerken en verbindend: Bevordert de samenwerking met andere projectleden en tussen lijn en project. Zorgt voor de randvoorwaarden voor de overdracht van de projectproducten. Weet verbinding te creëren in de keten

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Je beschikt over HBO+/WO werk- en denkniveau
  • Je hebt ervaring in de spoorsector of vastgoed, welke een grote pré is. Kandidaten met deze ervaring hebben de voorkeur
  • Minimaal 10 jaar relevante werkervaring bij grote en complexe organisaties en bent daarin aantoonbaar succesvol
  • Je bent gecertificeerd in PRINCE 2 Practioner en/of IPMA en/of SAFe
  • Je hebt aantoonbaar ervaring in leidinggeven: Kan zelfstandig projecten opzetten en runnen. Kan andere medewerkers aansturen en coachen en motiveren. Ervaring in scrum en werken met ontwikkelteams
  • Je hebt resultaatgerichtheid: Het actief gericht zijn op het behalen van resultaten en doelstellingen en de bereidheid om in te grijpen bij tegenvallende resultaten
  • Je bezit organisatiesensitiviteit: Is zich bewust van de strategische achtergrond van projecten en programma’s. Wordt betrokken bij vertrouwelijke besluitvorming en kan zich daarin onafhankelijk en integer opstellen. Kan goed inschatten wat de gevolgen zijn van eigen gedrag en communicatie en kan hiermee de omgeving en anderen beïnvloeden (politieke speelveld)
  • Je hebt conceptueel vermogen: Het doorzien van relaties en verbanden om inzicht te krijgen in complexe situaties, problemen en processen, abstracte problemen kunnen oplossen en abstracte vraagstukken kunnen omzetten naar concrete resultaten, waardoor nieuwe denkwijzen, structuren en ideeën ontstaan
  • Je kan goed samenwerken en verbinden: Bevordert de samenwerking met andere projectleden en tussen lijn en project. Zorgt voor de randvoorwaarden voor de overdracht van de projectproducten. Weet verbinding te creëren in de keten
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Het is een pré als je aan de volgende punten kunt voldoen: o Ervaring met servicedesk assets is een pre o Een netwerk in de IT-industrie

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox