Gemeente Leiden

Programmadirecteur jeugdhulp

Gemeente Leiden

De opdracht­omschrijving

Achtergrond

Dertien gemeenten in de regio Holland Rijnland werken samen aan het vormgeven van gespecialiseerde jeugdhulp. Deze gemeenten – Alphen aan den Rijn, Hillegom, Kaag en Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nieuwkoop, Noordwijk, Oegstgeest, Teylingen, Voorschoten en Zoeterwoude – verschillen in omvang en problematiek, maar zetten zich gezamenlijk in voor regionale beleidsvorming, inkoop van zorg en accountmanagement. Dit gebeurt onder leiding van een team van regionale beleidsmedewerkers, subregionale programmamanagers en ondersteuners. Zij opereren binnen de kaders van de bestuurders en worden aangestuurd door de directeuren sociaal domein.

Aanleiding
Om het jeugdhulpstelsel in Holland Rijnland toegankelijk te houden voor kinderen die het écht nodig hebben, maar tegelijkertijd betaalbaar voor de gemeenten, is verandering nodig. Een regionale bestuurlijke Taskforce heeft de afgelopen maanden onderzocht hoe de gespecialiseerde jeugdhulp anders kan worden ingericht. Dit heeft geleid tot conclusies en besluitvorming over de te volgen richting. Nu begint de implementatiefase, die moet worden aangevoerd door een nog aan te stellen programmadirecteur. Om geen tijd te verliezen en de implementatie snel te starten, wil de regio tijdelijk een interim-programmadirecteur inschrijven. Deze interim-directeur begint met het opstellen van een implementatieplan voor de uitkomsten van de Taskforce.

Wat ga je doen als regionaal programmadirecteur ad interim?
Momenteel wordt er gezocht naar een vaste programmadirecteur, maar vanwege de urgentie wil de regio snel starten met de implementatie. Als interim-programmadirecteur zorg je voor de uitvoering van onderstaande taken en voor een zorgvuldige overdracht naar de vaste programmadirecteur. Hieronder worden de taken van beide rollen beschreven.

Taken vaste programmadirecteur
Deze regionale sleutelrol heeft als primair doel het vertalen van de regiovisie en bestuurlijke opdracht naar een concreet en uitvoerbaar programmaplan, inclusief tijdsplanning en financiële uitwerking. Vanuit een onafhankelijke positie richt de programmadirecteur zich op het realiseren van doelstellingen die bijdragen aan toegankelijke en betaalbare gespecialiseerde jeugdhulp. De programmadirecteur werkt nauw samen met bestuurders, ambtelijke vertegenwoordigers, directeuren sociaal domein, SOZ en andere partners.

Strategische sturing

  • Opstellen en uitvoeren van een meerjarig programmaplan

  • Bewaken van programmadoelen en -begroting

  • Proactief rapporteren over voortgang en afleggen van verantwoording

  • Implementeren van aanbevelingen uit het onderzoek ter verbetering van het regionale jeugdhulpstelsel

  • Actualiseren van de regionale visie en bepalen van de gezamenlijke koers

  • Bewaken van inhoudelijke samenhang

  • Vormgeven van een nieuwe governance-structuur

  • Sturen op kwaliteit en voortgang via de Plan-Do-Check-Act-cyclus

Stakeholder management

  • Soepel opereren op strategisch, tactisch en uitvoerend niveau

  • Als sparringpartner grenzen stellen, prioriteiten aanbrengen en verwachtingen managen

  • Fungeren als aanspreekpunt voor externe stakeholders, zoals zorgaanbieders, onderwijsinstellingen en cliëntenraden

Leiderschap en teamontwikkeling

  • Inhoudelijk en functioneel leidinggeven aan het regionale programmateam (o.a. subregionale programmamanagers, accountmanagers, beleidsmedewerkers, projectleiders en een financieel adviseur)

  • Hiërarchisch aansturen van de ondersteuningseenheid (ambtelijk secretaris, managementondersteuner en communicatiemedewerker)

  • Stimuleren van een cultuur waarin over gemeentegrenzen heen wordt gedacht en oplossingsgericht wordt gewerkt

  • Bevorderen van een omgeving waarin reflectie, leren en ontwikkeling centraal staan

Taken programmadirecteur ad interim
Als interim-programmadirecteur zet je de eerste stappen in de implementatie van veranderingen. In afstemming met onder andere de (subregionale) programmamanagers prioriteer je de lopende regionale beleidsactiviteiten en bepaal je welke moeten worden voortgezet, gezien de uitkomsten van de Taskforce. Vervolgens stel je een integraal meerjarig implementatieplan op, met daarin doel, resultaat, planning, begroting, betrokkenheid van stakeholders en communicatie.

Inhoudelijke onderdelen van het implementatieplan zijn onder meer:

  • Uitwerken van bestuurlijke uitgangspunten naar een concrete aanpak

  • Sturen op financiële uitwerking van de Taskforce-uitkomsten

  • Herijken van de regionale visie op gespecialiseerde jeugdhulp

  • Herijken van de regionale governance

  • Uniform afbakenen van de Jeugdwet in gemeentelijke verordeningen

  • Samen met lokale teams en accounthouders vertalen van maatregelen gericht op ‘lokale kracht’ (o.a. herkenning van beschikkingen, casusregie en sturing op externe verwijzers)

  • Afstemmen van de implementatie met onder andere de Hervormingsagenda Jeugd, het Toekomstscenario Jeugd en Gezin

Je faciliteert de bestuurlijke Taskforce bij de implementatie en bereidt regionale besluitvorming voor. Tijdelijk ben je de aanvoerder van het team van regionale beleidsmedewerkers, programmamanagers en ondersteuners, en fungeer je als aanspreekpunt voor de regionale samenwerking in gespecialiseerde jeugdhulp.

Resultaat van de tijdelijke inzet
Je zet de eerste stappen in de implementatie, houdt stakeholders op de hoogte en werkt de nieuwe programmadirecteur in, inclusief een goede informatieoverdracht. Daarna is je opdracht afgerond.

Waarom kiezen voor de rol van programmadirecteur ad interim?

  • Je springt graag snel in en levert direct toegevoegde waarde

  • Je kunt het strategische onderzoek van de Taskforce vertalen naar een concrete implementatievoorbereiding

  • Je legt de basis voor de vaste programmadirecteur om op verder te bouwen

  • Je verbindt toekomstambities met huidige acties

  • Je creëert overzicht, structureert complexe informatie en stelt snel prioriteiten

  • Je gedijt in een dynamische omgeving met complexe vraagstukken

  • Je staat graag aan de wieg van verandering

  • Je bouwt makkelijk verbindingen op, ook voor kortere periodes

 
 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis 3 Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met het actief communiceren met en betrekken van in- en externe stakeholders in verandertrajecten
  • Eis 4 Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als programmadirecteur in een complexe netwerksamenwerking
  • Eis 5 Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met het werken in een politiek bestuurlijke context waarvan 3 jaar in een regionaal verband
  • Eis 6 Aantoonbaar sterke financiële kennis van en ervaring met begrotingen
  • De Inschrijver heeft kennis genomen van de 'Uitnodiging tot inschrijving' en bijbehorende bijlagen zoals bijgevoegd onder deze vraag en gaat akkoord met de gevolgde procedures zoals is beschreven in dit document.
  • CV en Motivatiebrief: Inschrijver levert hier het CV en de motivatiebrief aan.
  • Eis 7 Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met een interim rol en in staat concrete resultaat neer te zetten
  • Eis 1 (Uiterlijke) startdatum op 2 juni 2025
  • Eis 2 Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als leider bij het implementeren van veranderingen, waarvan minimaal 2 jaar als programmadirecteur of een vergelijkbare functie

De Wensen

  • Subgunningscriterium 2: Gesprek De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en Beantwoording Gunningscriteria. De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien: Sterke communicatieve vaardigheden; Samenwerkingsgericht; In staat goede balans te creëren tussen verbindingen leggen enerzijds en tempo houden en resultaat te bereiken anderzijds; Leidinggevende ervaring; Politiek - bestuurlijke sensitiviteit; Proactieve houding.
  • Prijs Inschrijver voegt bij deze vraag het ingevulde en rechtsgeldig ondertekende prijsformulier bij waarin Inschrijver zijn uurtarief kenbaar maakt. Het uurtarief is exclusief BTW en hierin zijn inbegrepen salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijk zijn bij de uitvoering van de opdracht. Het uurtarief staat vast gedurende de looptijd van het contract en eventuele verlengingen Upload hier uw ingevulde offerte-prijs formulier, ondertekend door een daartoe bevoegd persoon
  • Subgunningscriterium 1: CV en motivatiebrief Inschrijver dient in Mercell een CV en Beantwoording Gunningscriteria in, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien: Ervaring met betrekking tot de gestelde eisen; Toelichting op aanpak en werkwijze; Voorbeelden in relatie tot verandermanagement en de implementatie hiervan; Aantoonbare voorbeelden waaruit blijkt dat kandidaat beschikt over sterke financiële kennis en ervaring met begrotingen;  Aantoonbare implementatievoorbeelden bij het implementeren van veranderingen, waarvan minimaal 2 jaar als programmadirecteur of vergelijkbare functie.
  • Wel of geen zzp’er In het kader van de wet DBA en de af te sluiten overeenkomst vernemen wij graag of de door u aangeboden kandidaat een zzp'er betreft. Betreft de door u aangeboden kandidaat/u een zzp'er? - Ja, zzp’er met bemiddeling van een intermediair - Ja, zzp’er zonder bemiddeling van een intermediair - Nee, mijn aangeboden kandidaat betreft geen zzp’er
  • Prijs In onderstaand vak vult u het uurtarief van de kandidaat in exclusief btw. Let op: In deze aanvraag geldt een maximumtarief van €130,- inschrijvingen met een hoger tarief zullen terzijde worden gelegd.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox