Rijksvastgoedbedrijf

Procesmanager/projectleider renovatie binnenhof

Rijksvastgoedbedrijf

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Je hebt binnen het RVB de rol van procesmanager/ projectleider in de (voorfasen van) complexbrede deelprojecten van het project Renovatie Binnenhof. Het gaat onder andere om buitenruimten, inclusief buitenverlichting van het gehele complex en meerdere niveaus van gebiedsbeveiliging. Ook bouwhistorische onderzoeken, behoud van stijlkamers, transitie (beschermende maatregelen tijdens de bouw) en percentagekunst (bestaand en nieuw) behoren tot deze deelprojecten.

Deze verschillende deelprojecten hebben raakvlakken met alle monumentale gebouwdelen van het Binnenhof, met elkaar en ook met de binnenstedelijke openbare ruimte. Van belang is om de raakvlakken met de monumenten goed te begrijpen en onnodige ingrepen in de monumenten en de openbare ruimte zo veel mogelijk te beperken.

Onderdeel van de resultaten van de procesmanager/ projectleider is heldere verwachtingen van de Binnenhof bewoners (de gebruikers) bij de inzet van de monumentale objecten van het Rijksvastgoedbedrijf. De spanning tussen de eisen van mondige gebruikers en de beperkingen van monumenten is een dagelijks balans die je weet zowel in processen en afspraken als in concrete resultaten op te lossen. Ook begeleid je verwachtingen over projecten in monumentale gebouwen flankerend aan het Binnenhof. Denk hierbij aan de Tweede Kamer Dependances en de Parkeergarage onder het Plein, onder andere.

Over de voortgang en de resultaten van de aan jouw portefeuille behorende projecten leg je periodiek verantwoording af aan het Programmateam Renovatie Binnenhof en het sectiehoofd van Hoge Colleges van Staat. Het sectiehoofd valt onder verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd van Afdeling Projecten, in de Directie Transacties & Projecten.

Werkzaamheden betreffen

De procesmanager/ projectleider is een veelzijdige persoon die overzicht heeft van de diverse belangen en ontwikkelingen en die de tact en creativiteit heeft om tegenovergestelde standpunt naar uitvoerbare oplossingen te brengen. Deze opdracht vraagt daarbij specifieke kennis van monumenten, van beveiliging, van veeleisende gebruikers, en ook van technische oplossingen.

Als de afspraken waarvoor jij als procesmanager verantwoordelijk bent op een gegeven moment heldere vorm krijgen assisteer jij de opdrachtgever, de gebruikers en RVB om de projecten scherp te definiëren en uiteindelijk te realiseren. Zodra deze projecten binnen RVB prioriteit en middelen krijgen, treed je als inhoudelijk adviseur van RVB op, bewaak je de belangen en verwachtingen van de verschillende partijen en neem je de rol van projectleider op.

Je werkt hierbij in IPM-teams. Je geeft inhoudelijke leiding aan multidisciplinair ingerichte teams van professionals (zowel interne professionals als extern ingehuurde specialisten) en realiseer je samen met hen diverse projecten. Daarbij ligt het accent van de werkzaamheden niet op functionele aansturing, maar op de inhoudelijke coördinatie en het behalen van resultaten.

Je werkt nauw samen en stemt nauwkeurig af met de andere IPM-teams van het programma Binnenhof Renovatie. Je bent verantwoordelijk voor planning en budgetbewaking van de eigen deelprojecten. Je zet opdrachten uit via de overheidsaanbestedingsregels inclusief de passende geheimhouding. Je spreekt de taal van zowel de technische als de historicus adviseurs én ook van de aannemers.

Jij bent (mede)verantwoordelijk voor het managen van de risico’s. Dit kun je vanwege jouw kennis van de kwetsbaarheid van onze nationale monumenten en vanwege jouw inzichten en ervaring met de hedendaagse technische en wettelijke eisen in de bouw.

Je zet je uitgebreide kennis in bij het verzamelen en beoordelen van technisch advies over inrichting van buitenruimten, buitenverlichting, beveiliging, kunst en bouwhistorische onderzoeken. Je haalt informatie op en creëert draagvlak voor zowel tussenresultaten als eindresultaten.

Je voert zelfstandig overleg met de behoeftesteller/budgethouder, de gebruikers, de gebouweigenaar en overige stakeholders. Tevens initieer en bewaak je de marktbenadering (aanbesteding). Je wordt hierbij ondersteund door professionals van de afdeling Inkoop.

Er zijn diverse stakeholders om rekening mee te houden. Je zorgt voor een goede harmonieuze relatie en samenwerking met partners zoals: collega-IPM teams, Binnenhofgebruikers en hun ambtelijke huisvestingsteams, Gemeente Den Haag, het Koninklijk Staldepartement, Omgevingsdienst Haaglanden, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, veiligheidsdiensten, politie, veiligheidsregio en hulpdiensten.

De aangeboden kandidaat bezit de competenties:

•Aansturen organisatie

•Bestuurs-sensitiviteit

•Creativiteit

•Motiveren

•Samenwerken

•Omgevingsbewustzijn

•Plannen en organiseren

•Resultaatgerichtheid

•Sensitiviteit

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis 01: De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde opleiding WO-niveau: Bouwkunde met specialisatie op het gebied van Monumenten. Toelichting: Deze afgeronde en erkende opleidingen moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald. Bij het niet benoemen of het diploma is behaald zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis 06: De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld. Toelichting: Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.
  • Eis 08: In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.
  • Eis 02: Kandidaat heeft minimaal 9 jaar werkervaring op het gebied van procesmanagement, daarbij was tenminste sprake van: • Minimaal 5 jaar ervaring met samenwerken in *multidisciplinaire teams bij een *politiek bestuurlijke organisatie; • Ervaring met alle projectfasen van initiatief tot en met de nazorgfase van projecten in het kader van renovatie en/of instandhouding van monumenten; Toelichting multidisciplinaire projectteams: projecten die meerdere disciplines/kennisgebieden raken en integraliteit hebben binnen het project. Toelichting politiek bestuurlijke organisatie: Met een politiek bestuurlijke organisatie wordt bedoeld een complexe samenwerking en besluitvorming op meerdere niveaus en plaatsen, meer dan op basis van eenvoudige hiërarchische sturing. Toelichting: Deze kennis moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van het aantal jaren waarin de kennis is opgedaan en bij welke opdrachtgever, zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis 03: De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen). Met als startdatum, uiterlijk een maand na de genoemde startdatum i.v.m. een mogelijke opzegtermijn. Toelichting: De opdrachtnemer deelt zijn werkzaamheden zelfstandig in. Wel vindt, voor zover dat voor de uitvoering van de opdracht nodig is, afstemming met het Rijksoverheid plaats in geval van samenwerking met anderen, zodat deze optimaal zal verlopen. Indien noodzakelijk voor de werkzaamheden richt de opdrachtnemer zich naar de arbeidstijden bij het Rijksoverheid.
  • Eis 05: Benoem duidelijk in het cv bij de opleiding en werkervaringen aan welke eis (onder vermelding van het nummer van deze eis) hiermee wordt voldaan. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat van maximaal 7 pagina's A4. De kandidaat beschrijft per wens, met behulp van en verwijzing naar referenties, niet ouder dan 7 jaar, hoe en in welke mate hij daaraan voldoet. De kandidaat dient zijn antwoorden te geven op het bijgevoegde aanbiedingsformat (zie bijlage 1), dat bij het cv wordt gevoegd (max. 3 A4 voor alle wensen tezamen). Hierbij dient het verband tussen de wens en de referentie telkens duidelijk te worden omschreven, per aspect en waar mogelijk aan de hand van concrete voorbeelden en situaties. *De offerte is uitgebracht in PDF conform de richtlijnen van de Wet AVG (zie bijzonderheden). LET OP: Er kan in totaal 1 document worden geüpload. Het CV en de beschrijving van de wensen kunnen worden samengevoegd in 1 document, waardoor er een bestand (van maximaal 10 pagina’s A4) geüpload kan worden. Toelichting: de Inhuurdesk behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. Toelichting eisen: de werkervaring en afgeronde opleidingen zoals gevraagd in de eisen moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem de functie, bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van de functie, het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze gevraagde ervaring / kennis is opgedaan, zal de aanbieding terzijde worden gelegd. Toelichting wensen: de werkervaring / kennis zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het cv van de kandidaat. Noem de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj]. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot aftrek van punten.

De Wensen

  • Wens 02: De mate van ervaring met het adviseren en begeleiden van projecten op een binnenstedelijk locatie. Aspecten: • De mate van ervaring met het aansturen en coördineren van bouwkundige projecten op een binnenstedelijke locatie; • De mate van ervaring in het vormgeven van advies -en communicatieprocessen gericht op effectieve samenwerking en het creëren van draagvlak binnen een leefomgeving met tegenovergestelde belangen.
  • Wens 01: De mate van ervaring met het samenwerken in *multidisciplinaire (ruimtelijke) projectteams. De mate van ervaring bij een *politiek bestuurlijke organisatie. *Toelichting politiek bestuurlijke organisatie: Met een politiek bestuurlijke organisatie wordt bedoeld een samenwerking en besluitvorming op meerdere niveaus en plaatsen, meer dan op basis van eenvoudige hiërarchische sturing. *Toelichting multidisciplinaire projectteams: projecten die meerdere disciplines raken en integraliteit hebben binnen het project. Aspecten: • Het bereiken van consensus binnen de ambtelijke organisatie en met verschillende stakeholders; • Ervaring met het schakelen tussen de verschillende; functie/abstractieniveaus binnen de projectorganisatie; • Ervaring bij een *politiek bestuurlijke organisatie.
  • Wens 03: De mate van ervaring met eisen voor monumenten en behoeften van gebruikers. Aspecten: • De mate van ervaring in het beschermen van monumentale gebouwen en tegelijkertijd het voldoen aan de functionele behoeften van veeleisende gebruikers.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
14 augustus 2025 om 12:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox