Het leven is goed in het Brabantse land. Bij de provincie Noord-Brabant zetten we ons dagelijks in om te zorgen dat dit ook geldt voor de toekomst. Samen werken we aan een mooier, toekomstbestendig en een duurzaam Brabant. Ga jij voor resultaat, ben je ondernemend, heb je affiniteit met maatschappelijke vraagstukken en bovenal: werk je graag vol trots mee aan een nog beter Brabant? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Uitdaging Ben jij de interim Proceslead Servicemanagement Implementatie die onze organisatie helpt bij het implementeren en borgen van processen in onze nieuwe Service Management Tool?
Je weet de juiste balans te vinden tussen een het procesontwerp en de standaardfunctionaliteit van de Service Management Tool.
We zoeken een hands-on professional die de implementatie en optimalisatie van zowel ICT- als facilitaire processen vormgeeft, met de inrichting van de SMT-tool als centraal uitgangspunt.
Herken jij jezelf hierin? Dan zou jij zomaar de Proceslead Servicemanagement Implementatie kunnen zijn die we zoeken!
Wat ga je doen? De provinciale organisatie is volop in ontwikkeling. In een omgeving waarin veel verandert, is het belangrijk dat onze processen goed zijn ingericht, dat de samenwerking met leveranciers soepel verloopt en dat processen intern goed geborgd zijn.
Als Proceslead Servicemanagement Implementatie werk je aan het verbeteren, detailleren en implementeren van zowel ICT- als facilitaire processen. Je speelt een centrale rol in de implementatie van onze nieuwe Service Management Tool, waarbij je de vertaalslag maakt tussen procesontwerp, best practices en de mogelijkheden binnen de tool.
Je coördineert de samenwerking tussen interne teams en de implementatiepartner en adviseert inhoudelijk over procesinrichting en besluitvorming.
Voor ICT richt je je vooral op de ITIL-processen. Voor Facilitair gaat het om processen als bestellingen, reserveringen en meldingen. Je zorgt dat deze processen goed op elkaar aansluiten en uniform worden ingericht, zodat medewerkers één herkenbare manier van werken ervaren.
Daarnaast stem je af met technische afdelingen om te zorgen dat de inrichting van de tool voldoet aan alle relevante eisen op het gebied van beveiliging, privacy en compliance.
Als de nieuwe Proceslead Servicemanagement Implementatie ben jij verantwoordelijk voor de implementatie van een werkende, geborgde procesinrichting voor ICT en Facilitair binnen de SMT-tool, inclusief overdracht aan de interne organisatie.
Je levert de volgende resultaten op.
- Het realiseren van een eenduidige en werkende procesinrichting voor zowel ICT- als facilitaire processen, gebaseerd op best practices en afgestemd op de SMT-tool.
- Het opleveren van de uitgewerkte en geoptimaliseerde kernprocessen (Fase 1), inclusief geteste en geborgde procesflows, datakoppelingen en leveranciersintegraties die gereed zijn voor de business go-live.
- Het verder uitwerken van ondersteunende processen (Fase 2), inclusief rollen, workflows, KPI’s en rapportages, in nauwe afstemming met proceseigenaren en leveranciers.
- Het inrichten en borgen van regieprocessen (Fase 3), zoals Service Level Management, Information Security Management en Service Catalog Management, met als resultaat inzichtelijke dashboards en rapportages gericht op regie, compliance en ketenprestaties.
- Het zorgen voor een zorgvuldig afgestemde overdracht en borging richting interne organisatie, inclusief een plan voor verdere optimalisatie na afloop van de opdracht.
Het resultaat:
Een goed functionerend Service Management Platform waarin processen efficiënt, transparant en aantoonbaar werken - volledig afgestemd op de organisatie, haar medewerkers en haar leveranciers.
Kandidaatomschrijving
Wat verwachten we van jou? Als Proceslead Servicemanagement Implementatie voor je deze opdracht uit met een hoge mate van zelfstandigheid en bepaalt binnen de afgesproken kaders zelf de werkwijze, volgorde en prioriteiten om de overeengekomen resultaten te behalen.
Je bent gewend om complexe opdrachten binnen grote organisaties op te pakken en te realiseren. Je beschikt over de kennis en ervaring om zelf richting te geven aan de inrichting en verbetering van processen, waarbij je eigen prioriteiten stelt en zelfstandig beslissingen neemt om tot het gewenste resultaat te komen.
Je werkt projectmatig, en waar nodig agile, resultaatgericht en weet de balans te vinden tussen proces, mens en techniek. Je kunt goed schakelen tussen strategisch denken en praktisch uitvoeren, en je beweegt je moeiteloos tussen verschillende belanghebbenden binnen ICT, Facilitair en leveranciersorganisaties.
We verwachten dat jij:
- beschikt over ruime ervaring met het inrichten, verbeteren en implementeren van ICT- en facilitaire processen, bij voorkeur binnen grotere organisaties;
- aantoonbare kennis hebt van ITIL-processen en deze ook daadwerkelijk hebt toegepast binnen implementatietrajecten;
- ervaring hebt met de implementatie van Service Management tooling ServiceNow of vergelijkbaar en begrijpt hoe procesinrichting en toolconfiguratie elkaar versterken;
- minimaal 1 jaar aantoonbare ervaring hebt met Service Management tooling Faclitor (ICT- en facilitair inrichting);
- goed kunt functioneren in een multi-vendoromgeving, met verschillende interne en externe partijen;
- gewend bent om zelfstandig te opereren, zelf je werk te plannen en te organiseren zonder directe aansturing;
- beslissingen neemt op basis van inzicht en ervaring, en weet wanneer het nodig is om te escaleren of af te stemmen;
- beschikt over sterke communicatieve vaardigheden en overtuigingskracht, ook in situaties waarin belangen uiteenlopen;
- in staat bent om inhoudelijk richting te geven, maar ook samenwerking en eigenaarschap bij anderen te stimuleren, zonder dat je onderdeel uitmaakt van een vast team;
- op natuurlijke wijze structuur aanbrengt, overzicht houdt en resultaten borgt binnen de organisatie.
Interviewplanning
We streven ernaar de gesprekken te houden in de week van 12 januari 2026
Toelichting op rooster
Flexibel. Afhankelijk van wat het project nodig acht.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.