Gemeente Leiden

Procesbegeleider team juridische zaken sociaal domein

Gemeente Leiden

  • geen max tarief

  • Zuid-Holland

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 11 september 2025

  • 10 september 2026

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

De gemeente Leiden werkt aan een organisatie waarin besluitvorming zorgvuldiger, transparanter en beter uitlegbaar is. Juridische ondersteuning speelt hierin een onmisbare rol. Waar juridische inzet voorheen met name reactief werd ingezet, bijvoorbeeld bij bezwaar- en beroepsprocedures, verschuift de rol van juridisch adviseurs steeds meer richting een preventieve, adviserende en meedenkende positie. Binnen het team Juridische Zaken Participatie en Maatschappelijke Ontwikkeling (JZ PMO) betekent dit een fundamentele verandering in taken, samenwerking en benodigde competenties. De komende periode wordt gebruikt om deze beweging verder vorm te geven en het team stevig en duurzaam te positioneren binnen het netwerk van beleid, uitvoering en bestuur. De werving van vaste medewerkers vindt pas plaats nadat de toekomstige structuur en bijbehorende rollen zijn uitgewerkt en doorontwikkeld. Om deze ontwikkeling te begeleiden is eerder een kwartiermaker aangesteld, die een stevige basis heeft gelegd. Er is gewerkt aan de betere samenwerking tussen JZ en de eerste van meerdere vakafdelingen (Werk & Inkomen), het professionaliseren van bezwaar- en beroepsprocessen, het verhelderen van de juridische adviesrol en het versterken van de relatie met de afdeling Beleid. Deze inzet heeft geleid tot een herpositionering van het team, met bijbehorende veranderingen in het takenpakket. De volgende fase vraagt om een procesbegeleider die deze verandering kan implementeren én verder kan uitbouwen. De opdracht richt zich op het realiseren van duurzame samenwerking tussen JZ en andere vakafdelingen binnen het sociaal domein, zoals Schuldhulpverlening, Wmo en Jeugd. Hiervoor moet een plan van aanpak worden ontwikkeld, vergelijkbaar met de eerdere aanpak richting Werk & Inkomen. Ook wordt verwacht dat de procesbegeleider oog heeft voor een domeinoverstijgende samenwerking en integraliteit binnen het sociaal domein. Daarnaast is het van belang dat het nieuwe takenpakket en de aangepaste functie van juridisch adviseur zorgvuldig worden geïmplementeerd in de dagelijkse praktijk. De aangepaste rollen en taken van het team moeten beschreven en geborgd worden. Tegelijkertijd wordt toegewerkt naar het afronden van functieprofielen en functiewaardering. Zodra dit proces is voltooid, start de werving van vaste medewerkers. De procesbegeleider speelt hierin een actieve rol – van het opstellen van profielen tot het voorbereiden en begeleiden van het wervings- en selectieproces. Ook het vormgeven van een zorgvuldige inwerkstructuur voor nieuwe collega’s is onderdeel van de opdracht. De procesbegeleider onderzoekt daarnaast de aansturing van het team JZ PMO. Een onderbouwd advies over de aansturing vormt de basis voor besluitvorming over het al dan niet structureel invullen van een functie als senior of teamcoördinator voor het team JZ PMO. Dit maakt het mogelijk om vanuit de praktijk scherp te krijgen welke taken en verantwoordelijkheden structureel geborgd moeten worden binnen de organisatie.
Zodra het advies is afgerond en de organisatie besluit tot structurele invulling, volgt een HR-traject (inclusief functiewaardering en formalisering).
Dit betekent ook dat, na afronding van het advies en met het oog op het in gang zetten van de structurele inrichting, het aantal uren van de opdracht naar verwachting wordt afgebouwd. De inzet van de procesbegeleider verschuift dan van uitvoerend coördinerend naar adviserend en begeleidend, gericht op overdracht en borging.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 Afgeronde opleiding HBO of WO in een relevant (juridisch) vakgebied;
  • 3 Minimaal 5 jaar ervaring in een gemeente van vergelijkbare omvang en in een vergelijkbare opgave waar regionale samenwerking van toepassing was;
  • 5 Kennis en ervaring met de informele aanpak, Prettig contact met de overheid;
  • 6 Kennis en ervaring met veranderprocessen, coaching en teambegeleiding;
  • 4 Uitgebreide kennis en ervaring van m.n. Participatiewet, Wmo, schuldhulpverlening, Jeugdwet zowel in rol als kwaliteitsmedewerker, medewerker Bezwaar en Beroep, secretaris én verweerder (inclusief voeren van verweer bij rechtbank en Centrale raad van Beroep;
  • 1 (Uiterlijke) startdatum op 11 september 2025;

De Wensen

  • • Beschrijving van het profiel en een toelichting benodigde competenties;
  • • Uit het CV moet blijken hoe juridische adviesvaardigheden zijn opgedaan;
  • • Aantoonbaar schriftelijke communicatie- en adviesvaardigheden;
  • • Je bent flexibel inzetbaar, dat betekent dat je in staat bent om onderlinge verbanden te zien en daarop actief te acteren;
  • • Je bent omgevingsbewust;
  • • Resultaatgericht;
  • • Je bent in staat om mensen te enthousiasmeren en tot een team te smeden;
  • • Je ben sterk in het bondig en begrijpelijk formuleren en adviseren.
  • • Minimaal 5 jaar werkzaam bij gemeente van gelijke omvang, bij voorkeur recente eerdere ervaring bij de gemeente Leiden
  • • Je laat aan de hand van een aantal verbetersuggesties zien over de juiste ervaring en analytische vaardigheden te beschikken voor de opgave;
  • • Jouw mondelinge en schriftelijke vaardigheden zijn uitstekend. Je staat tussen de mensen, maar bent een natuurlijk leider;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
19 augustus 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox