VNG
max €110 per uur
Zuid-Holland
36 uur per week
24 mei 2023
30 juni 2023
1.1 Over VNG Realisatie
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale
overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke
opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door het actief participeren in de
netwerken van gemeenten en hun partners, daar samenwerking te stimuleren via ‘samen
organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van
gemeenten verbeteren.
Zo draagt VNG Realisatie bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
* werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke
vraagstukken op sociaal-, fysiek- en veiligheidsdomein;
* verbeteren van de dienstverlening;
* een efficiënte- en wendbare organisatie;
* anticiperen op de toekomst.
1.2 Over het Basisteam Maken
Het is de missie van het basisteam Maken om de regie te nemen om door leden omarmde
initiatieven door te ontwikkelen tot collectieve oplossingen en breed gebruik daarvan voor
te bereiden.
1.3 Over Programma Verbinden Schuldendomein
Het nieuwe brede programma Verbinden Schuldendomein maakt onderdeel uit van het
Basisteam Maken.
In vervolg op het programma ‘Verbinden Schuldendomein 2020-2022’ is er op 1 februari
2023 een nieuw breed programma gericht op het schuldendomein gestart voor de
(implementatie)ondersteuning aan gemeenten. De (keten)partners zijn in het nieuwe
programma nog intensiever betrokken.
De hoofdambitie van VNG is: het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners.
Bestaanszekerheid is nodig om armoede en schulden te voorkomen en de inwoners die al
financiële problemen hebben een duurzame oplossing te kunnen bieden. In overleg met
het Ministerie van SZW en de verschillende partners is een integrale aanpak uitgewerkt in
het programmaplan. De routekaart Financiële Zorgen vormt een belangrijke basis om
samen structureel te werken aan de gezamenlijke opgaven op het gebied van armoede en
schulden. Naast gemeenten zijn ook juist landelijke en lokale ketenpartners hierin
betrokken, zodat de routekaart Financiële Zorgen een goede basis biedt waar gemeenten
en ketenpartners op kunnen terugvallen in de dienstverlening. We bieden met de
routekaart overzicht en gemeenschappelijke taal aan gemeenten en hun partners die
bijdraagt aan een nauwe en integrale manier van samenwerken. Tot slot is de routekaart
dynamisch: nieuwe ontwikkelingen, ‘best practices’ en ‘lessons learned’ kunnen worden
toegevoegd, gedeeld en overdraagbaar gemaakt. Zo kunnen we steeds met elkaar
voortbouwen op de resultaten en doorontwikkelen met als doel inwoners beter te helpen.
Het vorige programma richtte zich op de implementatie van vier wetten: de Wet
gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), het Adviesrecht gemeenten bij
schuldenbewindzaken (Ags), de Wet Vereenvoudiging beslagvrije voet (vBvv) en de Wet
stroomlijning keten voor derdenbeslag (Wskd).
Het nieuwe programma is breder en bestaat uit verschillende deelprojecten. Zo is er een
deelproject dat zich richt op de borging van de vier wetten, op preventie (financiële
educatie en life events) van schulden bij jongeren, op ondernemers met financiële zorgen
en maakt ook het versterken van de informele infrastructuur deel uit van het programma.
Gemeenten worden met het programma ondersteund door bewezen effectieve interventies
op te schalen en verduurzamen.
De Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag Gemeenten werkt nauw samen met het nieuwe
programma gericht op het schuldendomein. De Hersteloperatie Kinderopvangtoeslag
Gemeenten ondersteunt gemeenten bij het helpen van ouders die zijn getroffen door de
problemen met de kinderopvangtoeslag.
Gemeenten werken intensief aan het ondersteunen van inwoners die zich als (mogelijk)
gedupeerde bij UHT (onderdeel van de Belastingdienst) gemeld hebben op de vijf
leefgebieden: financiën, wonen, zorg, gezin en schulden. Voorbeelden van hulp zijn het
inventariseren van schulden, bieden van bijzondere bijstand en financieren van middelen
voor kinderen voor sport, zorg of onderwijs.
De projecten leveren in het ondersteuningsaanbod aan gemeenten concrete
producten zoals handreikingen, routekaarten, Q&A’s, formats, tweewekelijkse
(be)spreekuren en podcasts.
1.4 Omschrijving van de opdracht
In de rol van procesbegeleider ondersteun je gemeenten bij de maatschappelijke opgave
om inwoners met geldzorgen en schulden te ondersteunen. Dat doe je door gemeenten
een kader te bieden (routekaart Financiële Zorgen) maar ook door goede
informatievoorziening te delen met gemeenten en andere stakeholders via o.a.
nieuwsbrieven en de website. In digitale en fysieke bijeenkomsten, zgn. werksessies en
(be)spreekuren deel je inhoudelijke kennis over de wet- en regelgeving en kennis over het
toepassen van de implementatieproducten van het programma met gemeenten. Je neemt
deel of levert een inhoudelijke bijdrage aan overleggen op strategisch, tactisch en
operationeel niveau binnen het schuldendomein zowel binnen VNG als daarbuiten.
1.5 Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
• Je signaleert ontwikkelingen, aanpassingen in wet- en regelgeving, behoeften en
wensen bij gemeenten en vertaalt die naar een passend ondersteuningsaanbod.
• Je ontwikkelt, schrijft en toetst ondersteuningsproducten die generiek toepasbaar zijn
op basis van behoefte van gemeenten.
• Je bereidt presentaties voor en verzorgt presentaties tijdens (digitale) bijeenkomsten
en/of trainingen voor het netwerk van gemeentelijke contactpersonen;
• Je beantwoordt inhoudelijke vragen die binnenkomen via telefoon, e-mail en tijdens
bijeenkomsten;
• Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van beleid op tactisch en
strategisch niveau die verband houden met de implementatie van de thema’s waaraan
wordt gewerkt in de deelprojecten;
• Je monitort de voortgang van beleids- en ondersteuningstrajecten binnen de lopende
deelprojecten en creëert draagvlak zowel intern als extern voor gekozen
oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties.
1.5 Resultaat van de opdracht
Ondersteuning door de procesbegeleider moet ertoe leiden dat:
1. De producten (handreikingen, factsheets, instructiemateriaal etc.) van kwalitatief
hoog niveau en toepasbaar zijn.;
2. Alle gemeenten in staat zijn om de onderwerpen binnen de deelprojecten te
implementeren gebruikmakend van het kader t.w. de routekaart Financiële Zorgen;
3. De klant- en stakeholdertevredenheid over de geleverde ondersteuning van het
programma hoog is.
Kennis en expertise
• Afgeronde opleiding op minimaal hbo-niveau;
• WO-werk- denkniveau, aantoonbaar door minimaal drie jaar werkervaring op WOniveau;
• Minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring in de rol van adviseur of projectleider op
het gebied van complexe implementatietrajecten in het gemeentelijk
uitvoeringsdomein op politiek-bestuurlijk terrein en in situaties met tegenstrijdige
belangen;
• Minimaal vijf jaar ervaring met adviseren over het op gang brengen en op gang
houden van multidisciplinaire veranderprocessen bij gemeenten;
Competenties
Generieke competenties voor alle VNG Realisatie functies:
• Resultaatgerichtheid
• Klantgerichtheid
• Omgevingsbewustzijn
• Samenwerken
• Integriteit
• Zelfontwikkeling
• Netwerken
Specifiek
• Mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid
• Plannen en organiseren
• Initiatief
• Creatief
• Ketensensitief
3. Wensen
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox