
VNG
max €115 per uur
Zuid-Holland
32 uur per week
03 november 2025
03 november 2028
Over Project implementatie Participatiewet in Balans
De participatiewet is toe aan vernieuwing, met bestaanszekerheid als maatschappelijk thema. De te verwachten impact voor gemeenten maakt een gedegen voorbereiding noodzakelijk. Maatregelen op korte termijn (spoor 1) moeten uitvoerbaar zijn voor professionals én passen binnen de mogelijkheden van de bestaande ICT, om het gewenste effect voor inwoners te verkrijgen. Dat vraagt om een doordacht programma. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft een aantal wetswijzigingen in voorbereiding vanuit het brede thema Bestaanszekerheid opgesteld.
Het programma Vereniging van Nederlandse Gemeenten 4/10 Participatiewet in balans wordt met alle betrokken partijen uitgewerkt. Naast de VNG zijn dat gemeenten, de landelijke en lokale cliëntenraden en ervaringsdeskundigen. De uitwerking vindt op landelijk niveau plaats langs drie sporen:
• Spoor 1 bevat maatregelen en een wetswijzigingstraject met wijzigingen die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden in de huidige Participatiewet.
• Spoor 2 richt zich op de uitwerking van een meer fundamentele herziening van de Participatiewet voor de langere termijn.
• Spoor 3 omvat het blijvend investeren in vakkundigheid van de professionals en het lerend vermogen van de organisaties die werken met de Participatiewet.
Het effect dat met de Participatiewet in balans wordt beoogd is uitgaan van vertrouwen, meer handelingsruimte voor professionals en betere aansluiting van de regels en ondersteuning op de mogelijkheden en omstandigheden van de mensen voor wie ze bedoeld zijn. Het is van belang om in het kader van dit project het beoogde effect als uitgangspunt te nemen voor de te ontwikkelen producten.
De impact van deze plannen op de gemeentelijke uitvoering en de gemeentelijke ICT-omgeving is groot. En dat in een periode dat al veel op gemeenten afkomt vanuit eigen gemeentelijke ambities en landelijke initiatieven in meerdere domeinen, zoals migratie, zorg, wonen, onderwijs en het fysieke domein.
Het project richt zich op de gemeentelijke implementatie van de participatiewet in balans. Met het daadwerkelijk doorvoeren van de wijzigingen in de praktijk, is een grote impact voorzien van de maatregelen op de gemeentelijke uitvoering, de ICT én op de inwoners. De effecten van de maatregelen op een kwetsbare doelgroep vergt een goede voorbereiding en een behoedzame en gecontroleerde implementatie. Met een evaluatie en bijstelling kunnen ongewenste verrassingen en bijeffecten worden geanalyseerd en opgelost.
Het project is eind 2024 door VNG gestart en draait sinds januari 2025. VNG voert op dit moment al gesprekken met gemeenten en is voorzichtig gestart met het inventariseren van de klantreizen en service blueprints. Dit project zal nog tot Q3-2027 lopen, ten behoeve van de toepassing van de implementatieproducten bij de 342 gemeenten.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Als procesbegeleider Klantreizen en Service blueprints, voer je de volgende werkzaamheden uit.
• Voorbereiden en uitvoeren van Service Blueprint sessies (klantreizen met een informatiekundige, juridische en procesmatige vertaling)
• Samen met inwoners, vrijwilligers en professionals uit het schuldendomein per “tegel” van het schuldenlandschap de ideale klantreis van de inwoner, de professionals ontwerpen;
• Samen met informatie-architecten en informatie-adviseurs van gemeenten en andere organisaties in het schuldendomein de informatiekundige vertaling van de klantreis in beeld brengen;
• Samen met juristen en beleidsmedewerkers van gemeenten en andere organisaties in het schuldendomein de juridische en beleidsmatige vertaling van de klantreis ontwerpen en de samenhang in wetgeving in beeld brengen;
• Na uitwerking van de 7 “tegels” van het schuldenlandschap de totale klantreis en de informatiekundige, juridische en procesmatige vertaling in beeld brengen;
• Ontwerpen van de generieke “Master-Klantreis” voor het schuldendomein;
• Mede verzorgen van presentaties over de uitkomsten van de Service Blueprints
Resultaat van de opdracht
Het doel van dit project is om gemeenten praktisch te ondersteunen bij de implementatie van de wijzigingen in de Participatiewet vanwege de 23 wijzigingen uit spoor 1. Dit wordt gedaan volgens de volgende op te leveren producten:
• Het opstellen van klantreizen (KR’s) gebaseerd op de generieke klantroutes van de VNG en input van gemeentemedewerkers, Divosa, Stimulanz en SAM.
• Het samen met de projectgroep en inhoudelijke experts vertalen van deze klantreizen naar service blueprints (SBP’s), waarin lagen als communicatie, beleid, functionaliteit en systemen worden uitgewerkt.
• Het samenbrengen van de producten in de toolkit in de SBP’s, als implementatiehandvat voor gemeenten.
• Het intensief optrekken met de projectgroep P-wet in balans, met de procesbegeleiders, bijeenkomsten en teamoverleggen.
• Het samen met de projectgroep benaderen en voorlichten van gemeenten over de situatie na implementatie van de wijzigingen in de participatiewet, met behulp van klantreizen en SBP’s.
• Het samen met de projectgroep begeleiden van gemeenten naar implementatie van de wetswijzigingen met behulp van klantreizen en SBP’s voor alle drie de fasen van spoor 1.
De resultaten worden per fase opgeleverd in overeenstemming met de volgende planning:
• t/m 1-1-2026: producten voor de eerste 12 maatregelen
• In 2026: producten voor de 2 transitiemaatregelen en de implementatie door gemeente in het eigen netwerk bij de uitvoering van de eerste 12 maatregelen
• t/m 31-7-2027: oplevering producten voor de 9 maatregelen van fase 3.
• t/m 1-10-2028: oplevering producten voor de implementatie van de pro-actieve dienstverlening, die volgt uit het eerste spoor.
Alle werkzaamheden worden uitgevoerd op basis van overeengekomen deliverables, zonder werkgeversgezag en gericht op resultaat. Bij afronding van elk resultaat wordt het product of een onderbouwing daarvan gedeeld met de opdrachtgever, waarna per opgeleverd resultaat afzonderlijk wordt beoordeeld of verlenging nodig is. Tussentijdse afstemming toetst enkel op inhoud en voortgang.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox