Gemeente Schagen

Planjurist

Gemeente Schagen

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Als Planjurist zorg je voor de juiste vertaling van de huidige regelgeving naar de nieuwe regelgeving conform de eisen van de Omgevingswet. Dit doe je met een multidisciplinair team. Dit team wordt gevormd door een projectleider omgevingsplan, regisseur omgevingsplan, beleidsmedewerker, casemanager, applicatiebeheerder, geo-specialist en casemanager/regelanalist.
Je voert regie op de regels van het omgevingsplan. Je staat in deze functie aan de lat voor de (juridische) regels, structuur, inhoud en consistentie van het omgevingsplan. Er wordt met het team gefaseerd gewerkt conform het transitieplan, in de volgorde van kleine kernen, stad Schagen en buitengebied. Je werkt samen met de toekomstige casemanager/planjurist, die vanuit deze stevige basis de taak in het vervolg zelfstandig kan uitvoeren.

Je bent verantwoordelijk voor de juridische consistentie van de regels van het omgevingsplan.
Je stemt af met de casemanager/regelanalist voor vertaling van de juridische regels naar toepasbare regels en met de geo-specialist over activiteit- en locatie-annotaties. Je onderzoekt en analyseert vraagstukken en komt met creatieve oplossingen en je signaleert fouten en onnauwkeurigheden in de bestaande regelgeving en corrigeert deze.
Jouw opdracht

  • Je bent specifiek verantwoordelijk voor het opstellen en opleveren van de (ontwerp) regels voor de eerste fase, te weten de kleine kernen. Oplevering Q3 2026.

De gevraagde competenties:
-  zelfstandig en pro-actief
-  analytisch sterk en weet structuur aan te brengen
-  communicatief sterk, zowel mondeling als schriftelijk
-  sterke persoonlijkheid, hebt natuurlijk overwicht en overtuigingskracht. Je houdt van bouwen en vernieuwen
-  gevoel voor maatschappelijke, bestuurlijke en politieke verhoudingen
-  samenwerken
-  een kritisch, dienstverlenend, pragmatisch, zakelijk en resultaatgericht.

Kandidaat is de komende 9 maanden, 16 uur per week beschikbaar.

Interviewplanning

De interviews staan gepland op dinsdag 16 december 2025.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Opleiding Kandidaat heeft een relevante afgeronde opleiding op tenminste HBO-niveau Dit blijkt uit het diploma.
  • Werkervaring Kandidaat heeft minimaal 3 jaar relevante werkervaring als Planjurist. Dit blijkt uit het meegezonden CV. Referentie vereist

De Wensen

  • Werk- en denkniveau Kandidaat heeft een HBO-afgeronde opleiding omgevingsrecht. Dit wordt door het CV aangetoond.
  • Werkervaring Kandidaat heeft goed zicht op de (digitale) praktijk rond planvorming en op de transitieopgave voor het omgevingsplan van de gemeente. Dit wordt in het CV toegelicht
  • Werkervaring Kandidaat heeft inzicht in de samenhang van de juridische regels en toepasbare regels en ervaring met het opstellen van juridische regels. Dit wordt toegelicht in het CV.
  • Werkervaring Kandidaat heeft kennis van de gehele fysieke leefomgeving zowel ruimtelijk als milieu. Dit wordt toegelicht in het CV.
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Tijdens het interview wordt de kandidaat onder andere getoetst op de gewenste competenties en de mate van geschiktheid voor de uit te voeren werkzaamheden.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox