gemeente Schiedam
geen max tarief
Zuid-Holland
20 uur per week
01 januari 2021
31 december 2021
Het komend jaar liggen er bij het team ROB op het werkveld parkeren en parkeerbeheer uiteenlopende werkzaamheden. Regie voeren over de uitvoerende taken van het parkeerbeheer en daarmee samenhangende operationele projecten zoals implementatie van de visite app, aanbesteding en opdracht uitvoering fietsparkeren en contractmanagement. Maar ook strategisch beleidsmatige zaken zoals bijdragen aan uitvoeringsprogramma mobiliteitsvisie, financiële onderbouwing parkeerexploitatie, verbeteren parkeerorganisatie, opschalen van de uitvoeringsorganisatie, de doorontwikkeling van parkeermanagement en regie op operationele mobiliteit.
Omdat het om uiteenlopende taken gaat, die ook een wisselende inzet in termen van beschikbare uren vragen, wil de gemeente voor de opdracht een team van professionals inzetten. Binnen de afdeling Stadsontwikkeling is het team Ruimtelijke ontwikkeling en Beleid (ROB) onder meer verantwoordelijk voor (onder meer) de ontwikkeling van mobiliteitsbeleid met parkeerbeleid als onderdeel daarbinnen. De uitvoering van het parkeerbeleid organiseert Schiedam grotendeel in eigen huis. De regie op de uitvoering van parkeerbeleid is ondergebracht bij ROB. Bij de uitvoering van parkeerbeleid ligt er een aantal opgaven, waarbij de regie op de uitvoering een taak heeft. Parkeren in de mobiliteitsvisie Onlangs heeft de raad de nieuwe mobiliteitsvisie voor Schiedam vastgesteld. Eén van de onderdelen daarin is de ambitie om in de komende jaren in het hele stadsdeel ten zuiden van de A20 het gereguleerd (betaald) parkeren in te voeren. Parkeerregulering is een krachtig middel om de gewenste mobiliteitstransitie in Schiedam te ondersteunen en de leefbaarheid in de woonwijken te vergroten. Met de uitbreiding van betaald parkeren zal het areaal aan gereguleerde parkeerplaatsen in Schiedam bijna verdrievoudigen. In het voorjaar van 2021 zal het (eerste) uitvoeringsprogramma van de mobiliteitsvisie worden opgesteld waarbinnen de aanpak van de uitbreiding van de parkeerregulering wordt opgenomen. Stroomlijnen van de uitvoeringsorganisatie voor parkeren Voortvloeiend uit een onlangs uitgevoerde evaluatie van de parkeerorganisatie zijn verbeterprocessen in gang gezet. Deze gaan over de uitgifte van parkeervergunningen, optimalisering en digitalisering van de handhaving en het beheer van betaalsystemen. De beoogde optimalisaties moeten in 2021 zijn afgerond om de uitbreiding van het betaald parkeren vanaf 2022 te kunnen faciliteren. De parkeercoördinatie voert regie over de uitvoeringsprocessen voor gereguleerd parkeren. Het houdt in:
Verbeterprocessen Mede in het licht van de uitbreiding van het betaalde parkeerareaal is een aantal optimaliseringsprocessen rondom de uitvoering gaande. De parkeercoördinatie is projectleider hiervoor. Het gaat om:
Uitbreiding parkeerareaal De parkeercoördinatie zorgt ervoor dat de geplande uitbreiding van de parkeerregulering uitgevoerd kan worden onder meer door:
Het stimuleren van fietsen is een kernpunt in de mobiliteitsvisie. Het uitbreiden van goede parkeer(stallings-)voorzieningen hoort daar bij. Via een aanbesteding zal het beheer van stallingsvoorzieningen worden gecentraliseerd en geprofessionaliseerd. Het voeren van regie over de uitvoering van het beheer van fietsenstallingen is ondergebracht bij de parkeercoördinatie en daarmee een taak van de parkeercoördinatie. Binnen de functie zijn meerdere taakonderdelen met een verschillend accent te onderscheiden. Er is een strategisch beleidsmatige, projectmatige en inhoudelijke component. Het kan doelmatig zijn om hiervoor verschillende functionarissen in te zetten. Enerzijds om een optimale aansluiting met de taak te hebben anderzijds omdat dit de mogelijkheid biedt de inzet ook kwantitatief beter af te stemmen op de behoefte (bijvoorbeeld tijdelijk meer inzet dan normaal door één functionaris kan worden geleverd). Hierbij gelden de volgende randvoorwaarden. De verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en kwantiteit van de prestatie ligt bij de interim parkeercoördinator. Ten minste 50% van de opdracht wordt feitelijk door de interim coördinator uitgevoerd. De in te zetten teamleden maken deel uit van dezelfde organisatie als de interim coördinator (of daaraan gelijk te stellen samenwerkingsverband) en er is (binnen de opdracht) sprake van een gezagsverhouding. De in te zetten teamleden zijn gekwalificeerd voor de werkzaamheden (kennis , ervaring, competenties)die aan hen worden toebedeeld. |
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox