Servicepunt71

Operations Manager ICT

Servicepunt71

De opdracht­omschrijving


De gemeente Leiden verzorgt de informatievoorziening (IV) voor de eigen gemeente en de drie buurgemeenten
Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude. Dat doen we vanuit een centrale IV-organisatie, voorheen onderdeel
van Servicepunt71, dat sinds 1 januari 2023 deel uitmaakt van de gemeente Leiden. In de IV-organisatie zijn alle
informatievoorzienings-rollen ondergebracht, zoals functioneel beheer, informatiemanagement, databeheer,
informatiebeheer & archivering, en de regie op de in 2020 voor een groot deel uitbestede ICT. In totaal bestaat de
IV-organisatie uit vijf teams met circa 200 medewerkers onder leiding van de regionale CIO en bedient zij zo’n
2500 medewerkers in de regio.

Door de overgang naar Leiden is de bedrijfsvoeringsorganisatie in beweging en wordt gewerkt aan een nieuwe
managementstructuur, die aansluit bij de Leidse managementstructuur. Parallel daaraan wordt gewerkt aan de
verdere verbetering en doorontwikkeling van de IV-organisatie. Om deze werkzaamheden goed te kunnen
begeleiden zoekt Leiden tijdelijke versterking in de vorm van een

Manager ICT a.i.

De Manager ICT rapporteert aan de CIO en stuurt de twee operationele teams aan, geeft leiding aan het
verbeterproces voor die teams en ondersteunt de CIO bij het ontwerpen en implementeren van de nieuwe
managementstructuur. De Manager ICT maakt deel uit van het MT-IV, waarvan ook de teammanagers van beide
teams deel uitmaken en daarnaast de teammanagers van de andere drie IV-teams (Team Informatiebeheer &
Archivering, Team Datadiensten en Team Informatiemanagement, Beleid en Projecten). Gedurende de
reorganisatie blijft de CIO de formeel leidinggevende van de teammanagers (voor de personele zaken).

Het team ICT Regie & Processen (ca. 25 medewerkers, teammanager vacant) en het team Applicaties (ca. 60
medewerkers) verzorgen de operationele beschikbaarheid van de IV-voorzieningen en spelen een grote rol bij het
doorvoeren van veranderingen. De reorganisatie en uitbesteding hebben het werk en de manier van werken van
beide teams flink in beweging gebracht. Dat gaat niet zonder slag of stoot: door de vele wijzigingen is de stabiliteit
nog onvoldoende, samenwerking met de leveranciers verloopt nog niet vloeiend, er zijn uitdagingen om de
personeelscapaciteit op orde te houden en er moet nog veel organisatorisch verbeterd worden.

De interim manager ICT, die wij zoeken


Is een ervaren ICT manager met ervaring in het gemeentelijke domein en met het (door-)ontwikkelen van
een regie organisatie

Is een verbindende en communicatieve leider, die medewerkers laat groeien en onderlinge samenwerking
tussen interne en externe collega's versterkt

Opereert slagvaardig en staat voor kwaliteit

Staat waar nodig met de voeten in de klei, maar behoudt overzicht

Is een team player, werkt goed samen met de collega teammanagers

Neemt mensen rustig, maar beslist, mee in verandertrajecten

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • 3 jaar recente en aantoonbare ervaring in het gemeentelijke domein 2 Ruime ervaring (> 5 jaar) als ICT leidinggevende 3 Aantoonbare ervaring met het ontwikkelen van een regieorganisatie 4 Aantoonbare ervaring in het begeleiden en doorvoeren van organisatiewijzigingen 5 WO werk- en denkniveau

De Wensen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox