gemeente Middelburg

Omgevingsmanager-restauratie stadhuis middelburg

gemeente Middelburg

De opdracht­omschrijving

Voor Gemeente Middelburg is Freep op zoek naar een Omgevingsmanager - Restauratie stadhuis Middelburg

Achtergrond
Voor het project restauratie stadhuis Middelburg wordt begin 2026 gestart met de bouwteamfase samen met de architect en aannemer, die nu in een aanbesteding worden geselecteerd. Het doel is in 2026 de voorbereidingen te verzorgen (in bouwteamverband) alvorens begin 2027 de restauratie te starten. Het is de verwachting dat de restauratie t/m 2030 zal duren.
Voor dit project is een intern gemeentelijk projectteam samengesteld, bestaande uit projectleiding extern, projectleiding intern, communicatieadviseur, wijkmanager Binnenstad en financieel adviseur. Voor het gemeentelijk projectteam zijn wij op zoek naar versterking voor de rol van omgevingsmanager.

Doel
Doel van de omgevingsmanager is het opbouwen en onderhouden van goede relaties met verschillende interne en externe stakeholders van de gemeente. Zodat de uitvoering van het project soepel verloopt en de relaties met de partners van de gemeente goed blijven. Dit is ter ondersteuning van de projectleiding en communicatieadviseur. Het gaat hierbij niet alleen om beperken van overlast, maar ook om waarde toevoegen voor de omgeving en een positieve bijdrage leveren voor de stad en haar cultuurhistorische waarde.

Resultaat
De omgevingsmanager bouwt aan en onderhoudt relaties met verschillende interne en externe stakeholders. Het resultaat is dat directe omwonenden, horecaondernemers en andere bedrijven en organisaties rond het stadhuis de omgevingsmanager zien als eerste aanspreekpunt. Dat de omgevingsmanager hun klachten, vragen en opmerkingen over de restauratie oppakt. En dat de omgevingsmanager hierin met hen samenwerkt.
Daarnaast ondersteunt/ontzorgt de omgevingsmanager de projectmanager door (op hoofdlijnen) af te stemmen, informatie uit te wisselen, eventuele kansen of bedreigingen te verkennen bij andere projecten van de gemeente Middelburg en hun partners, die raken aan de uitvoering van de restauratie van het stadhuis. Als omgevingsmanager ondersteun/ontzorg je de projectmanager in het onderhouden van de relatie met de belangrijkste stakeholders waaronder de Vleeshal en de UCR.
Aan de omgevingsmanager wordt gevraagd een stakeholderanalyse op te stellen op basis waarvan de omgevingsmanager zoveel mogelijk toewerkt naar proactieve en periodieke afstemming met de verschillende interne en externe stakeholders. Daarin ook intensief optrekkend met de wijkmanager en de communicatieadviseur.

Taken en werkzaamheden omgevingsmanager

De taken van de omgevingsmanager bestaan met name uit:
• Actualiseren stakeholderanalyse en bijbehorend plan van aanpak;
• Contacten omgeving: betrekken, informeren en bespreken;
• Contacten cafés bedrijven en omwonenden
• Contacten Vleeshal, UCR en Conservator gemeente Middelburg
• Raakvlakmanagement gemeente intern (o.a. VTH, evenementen etc.);
• Raakvlakmanagement andere projecten en evenementen op de markt;
• Aannemer doet uitvoering op het BLVC-plan;
• Communicatie over de restauratie met de omgeving en belangrijke stakeholders; Lead in informeren omgeving (o.a. wijkberichten, organiseren informatiebijeenkomsten) bij communicatie. Input leveren voor het wijkbericht (coproductie met communicatie); Voelsprieten voor impact in de omgeving (o.a. in bouwteamoverleg).
• Afstemming omgevingsmanagement en communicatie;
• Betrokkenheid en verbinding stadsevenementen;
• Contactpersoon gemeentelijk klantcontact centrum (TIP);
• Bewaken eigen inzet en uren conform gemaakte afspraken (verwachting inzet 12 - 16 uur per week);
• Borging juiste opslag van documenten en andere informatie op het gebied van omgevingsmanagement en archiefdossier omgevingsmanagement als onderdeel van totaal dossier restauratie Stadhuis Middelburg.

Verder toelichting op de taken:
• Het opbouwen en onderhouden van relaties met directe omwonenden, horecaondernemers en andere bedrijven en organisaties. Het gaat hier om afstemmen, informatie uitwisselen en verkennen van eventuele kansen of bedreigingen voor het project. De omgevingsmanager stelt het projectteam op de hoogte van zijn/haar bevindingen in de periodieke overleggen.
• Het gaat hierbij vooral om het managen van klachten, opmerkingen en vragen. Deze klachten etc. kunnen op verschillende manieren bij de projectorganisatie binnen komen (bijv. via gemeentelijk loket/ klantcontact). De omgevingsmanager houdt in een Excel overzicht in de teams omgeving van het project bij welke klachten zijn binnengekomen en hoe deze zijn afgehandeld.
• Het afstemmen met de projectcommunicatieadviseur over de inhoud van buurt/wijkberichten of andere communicatiemiddelen die worden ingezet om de stakeholders te informeren (zoals informatiebijeenkomsten). Met de communicatieadviseur stemt de omgevingsmanager af over de ‘communicatiekalender’, aan de hand waarvan we overzicht houden wanneer goede momenten zijn om o.a. de buurt/wijk te informeren.
• Het (op hoofdlijnen) afstemmen, informatie uitwisselen en verkennen van eventuele kansen of bedreigingen voor het project bij andere projecten van gemeente Middelburg, die raken aan de uitvoering van de restauratie van het stadhuis.
• Het bewaken op het betrekken van opleidingen/scholieren bij het project samen met de architect en aannemer conform de door de raad gevraagde motie van september 2025.
• Het opbouwen en onderhouden van de relatie met de belangrijkste externe stakeholders van het project als gebruikers van het Stadhuis: UCR en de Vleeshal. Het gaat hierbij om afstemming op het uitvoerend niveau, niet gericht op communicatieactiviteiten (want deze afstemming is belegd bij de communicatieadviseur).
• Het ad hoc deelnemen aan andere activiteiten ten behoeve van het

Projectorganisatie
De omgevingsmanager sluit voor de uitvoering van deze opdracht aan bij de bestaande projectorganisatie en periodieke overleggen. Het gaat hierbij in ieder geval om:
• Elke vier weken projectteamoverleg
• Elke vier weken ‘ontwerp of bouwteamoverleg’
• Elke vier weken overleg met communicatie en wijkmanager
• Indien nodig bilaterale overleggen met projectteamleden
• Wekelijks afstemming met projectleiding

Wensen, tijd en kosten
We zoeken iemand die bij voorkeur de regio Middelburg goed kent en bereid is om op wekelijkse basis te werken op locatie (gewenste voorkeur is op dinsdag). Iemand die bekend is met omgevingsmanagement en de dynamiek hiervan goed kan invullen en oppakken. Tot medio 2030 is een omgevingsmanager gewenst voor een inzet van 8-16 uur per week (uitgangspunt startend met 16 uur in 2026).

In het totale stichtingskostenoverzicht vanuit het project is budget opgenomen en beschikbaar voor deze inzet.

Aanvullende informatie:
• Gelieve CV aanleveren in PDF-format en in het Nederlands.
• Screening dient afgerond te zijn voordat een kandidaat mag starten.
• Leveranciers van kandidaten behoren op de hoogte te zijn van de geldende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden en de Gemeenten cao. De aanvraag is ingedeeld in schaal 10 (CAO Gemeenten).
• Graag ontvangen we in de persoonlijke motivatie een onderbouwing waaruit blijkt dat de kandidaat over de gevraagde competenties beschikt.
• Het is niet toegestaan om een kandidaat in te huren die eerder in dienst is geweest van de Gemeente Middelburg (tussenperiode van één jaar).
• Als de kandidaat mag starten bij de klant, dan zal er een pre-employmentscreening plaatsvinden. Wij sturen u op dat moment de daarvoor benodigde documenten toe. Uw kandidaat mag pas starten na afronding van de pre-employmentscreening.
• De kandidaat beschikt over een legitimatiebewijs (een paspoort of identiteitskaart), welke bij intake én op de startdatum van het contract van de kandidaat geldig is en ter controle kan worden overlegd.
• Bij het aanbieden van kandidaat gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met de voorwaarden van deze specifieke klant. Bent u niet bekend met deze voorwaarden kunt u die opvragen bij de verantwoordelijke recruiter.

De Eisen

  • Gelieve CV aanleveren in PDF-format en in het Nederlands.
  • Graag ontvangen we in de persoonlijke motivatie een onderbouwing waaruit blijkt dat de kandidaat over de gevraagde competenties beschikt.
  • De kandidaat beschikt over een legitimatiebewijs (een paspoort of identiteitskaart), welke bij intake én op de startdatum van het contract van de kandidaat geldig is en ter controle kan worden overlegd.
  • Als de kandidaat mag starten bij de klant, dan zal er een pre-employmentscreening plaatsvinden. Wij sturen u op dat moment de daarvoor benodigde documenten toe. Uw kandidaat mag pas starten na afronding van de pre-employmentscreening.
  • Screening dient afgerond te zijn voordat een kandidaat mag starten.
  • Leveranciers van kandidaten behoren op de hoogte te zijn van de geldende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden en de Gemeenten cao. De aanvraag is ingedeeld in schaal 10 (CAO Gemeenten).

De Wensen

  • Iemand die bekend is met omgevingsmanagement en de dynamiek hiervan goed kan invullen en oppakken.
  • Tot medio 2030 is een omgevingsmanager gewenst voor een inzet van 8-16 uur per week (uitgangspunt startend met 16 uur in 2026).
  • We zoeken iemand die bij voorkeur de regio Middelburg goed kent en bereid is om op wekelijkse basis te werken op locatie (gewenste voorkeur is op dinsdag).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
24 december 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox