Wij zoeken een ombudsfunctionaris binnen het sociaal domein. Het doel van de functie van sociaal ombudsfunctionaris is om met de inwoners van de gemeente Westerkwartier die tussen wal en schip dreigen te vallen, mee te denken en hen te begeleiden naar passende ondersteuning. Vooral de kwetsbare en vaak onzekere inwoner staat centraal. De sociaal ombudsfunctionaris is laagdrempelig en onafhankelijk en slaat een brug tussen de inwoners en de gemeente.
Ten tweede draagt de sociaal ombudsfunctionaris bij aan het lerend vermogen van de gemeente. De sociaal ombudsfunctionaris signaleert verbeterpunten en gaat hierover in gesprek met de ambtelijke organisatie.
Kandidaatomschrijving
Competenties
- beschikt over zeer ruime kennis en ervaring met betrekking tot beleid en doelgroepen sociaal domein
- is onafhankelijk, aanspreekbaar en voor inwoners laagdrempelig en toegankelijk.
- heeft uitstekende communicatieve vaardigheden.
- heeft goed begrip van het gemeentelijk krachtenveld en is politiek sensitief.
- beschikt over natuurlijk gezag.
- heeft geen directe relatie met de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders, de gemeente als werkgever, door de gemeente gesubsidieerde instellingen of met een organisatie die in opdracht van de gemeente zorg uitvoert.
Taken
- Als onafhankelijke Ombudsfunctionaris biedt u een luisterend oor voor inwoners; geleidt inwoners door naar de reguliere toegang tot ondersteuning (Gemeentelijke klachtenfunctionaris, Nationale ombudsman, Onafhankelijke cliëntondersteuning door Sociaal Werk De Schans, Vertrouwenspersoon Zorgbelang, Groningen Jeugdhulp en het gemeente loket).
- Is geen klachtenfunctionaris, maar helpt indien nodig op weg naar de daarvoor aangewezen klachten procedure.
- Signaleert trends in meldingen en bespreekt deze met klachtenfunctionaris van de gemeente en Sociaal Werk De Schans ten bate van verbetering van de dienstverlening.
- Registreert vragen, wensen, zorgen, ervaringen van inwoners en verzamelt knelpunten.
- Heeft rechtstreekse contacten met uitvoerenden, beleidsmedewerkers en teamleiders. De primaire doelstelling van die contacten is het verbeteren van de dienstverlening aan (kwetsbare) inwoners;
- Stemt 2 maal per jaar af met de directie;
- Zorgt dat de rol van ombudsfunctionaris zichtbaar wordt en blijft, zowel voor inwoners als bij medewerkers van de gemeente en andere adviesraden/meldpunten;
- Doet aanbevelingen ter verbetering van de dienstverlening
- Rapporteert periodiek per half jaar aan het college en de gemeenteraad, deze rapportages zijn openbaar.
- Brengt advies uit op basis van de rapportages aan het college en gemeenteraad
- De inhoudelijke focus ligt in het sociaal domein, maar er is ook ruimte voor vragen op andere gebieden. In het geval van meer complexe vraagstukken kan dit voorkomen.
Interviewplanning
De gesprekken vinden plaats op maandag 19 januari.
Toelichting op rooster
Gemiddeld 8 uur per week. De vacature is per 1 januari 2026, en de start zo spoedig mogelijk na deze datum